Page 96 - Matematik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 96

Matematik

        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                                     İçecek  otomatlarının  çalışma  mantığı  nedir?  Günlük  hayatımızda  borsa
                                     grafikleri,  paranın,  dövizin,  altının,  petrolün  değişim  değerlerini  nasıl  gös-
                                     teriyoruz?”  gibi  öğrencilerin  ilgi  alanlarına  yönelik  farklı  sorularla  onların
                                     derse  katılımını  arttırabilir.  Her  bir  soruda  öğrencilerin  birlikte  tartışarak
                                     fikir alışverişinde bulunmaları sağlanır. Ardından öğretmen sorduğu soruya
                                     ilişkin uygun yanıtı öğrencilere sunar. Örneğin; araçlarda aracın şekli ve hızı
                                     bir fonksiyon olarak ifade edilir, bu sayede pratik testler yapmaksızın aracın
                                     aerodinamik şekline bağlı olarak hızdaki değişime göre yakıt tüketimi hesap
                                     edilebilir sonucuna varmaları sağlanarak konuya geçiş yapar.
                                        Bu süreçte öncelikle öğretmen tüm bu soruların cevabının temelinde fonksi-
                                     yonlar olduğunu ve fonksiyonlara ilişkin bilgi sahibi olunduğunda bu sorulara
                                     mantıklı yanıtlar bulunabileceğini öğrencilere açıklayarak fonksiyonlar ko-
                                     nusunun sunumuna geçer (İF1, İF3, İF4).
                                        Fonksiyonlarla dört işlemden trigonometriye olasılık hesabına kadar mate-
                                     matiğin hemen her alt alanında; finansal planlama ve faiz hesabından, nüfus
                                     hesaplamaları, metrik hesaplar ve hatta “bakkal” hesabına kadar da gün-
                                     lük hayatın çoğu kısımlarında karşılaşabileceklerini açıklayarak şimdi sizinle
                                     günlük yaşamımızdan bir alışveriş etkinliğiyle  fonksiyon olma koşullarını öğ-
                                     reneceğiz diyerek etkinliğe geçiş yapar. Öncelikle fonksiyonların nitel özellik-
                                     lerini konuşacağız diyerek grup etkinliğini başlatır (SF1, SF3).

                                     (Öğretmen aşağıda sunulan etkinliği öğrencilerin ilgileri temelinde çeşitlen-
                                     direbilir.)
                                     Örnek Etkinlik

                                     Nicelikler ve Değişimler:
                                     Uygulama Aşamalar:

                                     1.  Grup  Oluşturma  ve  İsimlendirme:  Sınıfta  iki  grup  oluşturulacak.  Birinci
                                     gruptaki öğrencilere a, b, c, d, e, f vs. gibi sıralı isimler verilecek. Her öğrenci-
                                     ye, market alışverişinde kullanmaları için bir kupon verilecek. Bu öğrencilerin
                                     kümesi, "Tanım Kümesi" olarak adlandırılacak.

                                     2. Market Belirleme ve İsimlendirme: İkinci gruptaki öğrenciler, birinci gru-
                                     bun kuponlarını kullanacakları marketleri temsil edecek. İkinci grup öğren-
                                     cilerinin isimleri p, r, s, t, u, v, y vs. gibi sıralı olacak. Kuponları kullanacak her
                                     öğrenci, aynı anda bir markete gidecek. Birden fazla öğrenci aynı markete
                                     gidebilir. Bu marketlerin kümesi ise "Değer Kümesi" olarak adlandırılacak.

                                     3. Fonksiyon Kavramı ve Kural: Öğrencilere, kupon kullananların her biri-
                                     nin sadece bir markete gidebileceği, başka bir markete gidemeyeceği söy-
                                     lenerek, bir fonksiyonda tanım kümesinde boş eleman bırakılmaması kuralı
                                     belirtilir. Her öğrencinin herhangi bir markete gitmesi sağlanarak, tanım kü-
                                     mesinde boş eleman olmaması sağlanır. Bu kurala uygun olarak, tanım kü-
                                     mesindeki her elemanın bir markete eşleştiği küme "Görüntü Kümesi" olarak
                                     adlandırılır.









    96
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101