Page 96 - Matematik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 96
Matematik
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
İçecek otomatlarının çalışma mantığı nedir? Günlük hayatımızda borsa
grafikleri, paranın, dövizin, altının, petrolün değişim değerlerini nasıl gös-
teriyoruz?” gibi öğrencilerin ilgi alanlarına yönelik farklı sorularla onların
derse katılımını arttırabilir. Her bir soruda öğrencilerin birlikte tartışarak
fikir alışverişinde bulunmaları sağlanır. Ardından öğretmen sorduğu soruya
ilişkin uygun yanıtı öğrencilere sunar. Örneğin; araçlarda aracın şekli ve hızı
bir fonksiyon olarak ifade edilir, bu sayede pratik testler yapmaksızın aracın
aerodinamik şekline bağlı olarak hızdaki değişime göre yakıt tüketimi hesap
edilebilir sonucuna varmaları sağlanarak konuya geçiş yapar.
Bu süreçte öncelikle öğretmen tüm bu soruların cevabının temelinde fonksi-
yonlar olduğunu ve fonksiyonlara ilişkin bilgi sahibi olunduğunda bu sorulara
mantıklı yanıtlar bulunabileceğini öğrencilere açıklayarak fonksiyonlar ko-
nusunun sunumuna geçer (İF1, İF3, İF4).
Fonksiyonlarla dört işlemden trigonometriye olasılık hesabına kadar mate-
matiğin hemen her alt alanında; finansal planlama ve faiz hesabından, nüfus
hesaplamaları, metrik hesaplar ve hatta “bakkal” hesabına kadar da gün-
lük hayatın çoğu kısımlarında karşılaşabileceklerini açıklayarak şimdi sizinle
günlük yaşamımızdan bir alışveriş etkinliğiyle fonksiyon olma koşullarını öğ-
reneceğiz diyerek etkinliğe geçiş yapar. Öncelikle fonksiyonların nitel özellik-
lerini konuşacağız diyerek grup etkinliğini başlatır (SF1, SF3).
(Öğretmen aşağıda sunulan etkinliği öğrencilerin ilgileri temelinde çeşitlen-
direbilir.)
Örnek Etkinlik
Nicelikler ve Değişimler:
Uygulama Aşamalar:
1. Grup Oluşturma ve İsimlendirme: Sınıfta iki grup oluşturulacak. Birinci
gruptaki öğrencilere a, b, c, d, e, f vs. gibi sıralı isimler verilecek. Her öğrenci-
ye, market alışverişinde kullanmaları için bir kupon verilecek. Bu öğrencilerin
kümesi, "Tanım Kümesi" olarak adlandırılacak.
2. Market Belirleme ve İsimlendirme: İkinci gruptaki öğrenciler, birinci gru-
bun kuponlarını kullanacakları marketleri temsil edecek. İkinci grup öğren-
cilerinin isimleri p, r, s, t, u, v, y vs. gibi sıralı olacak. Kuponları kullanacak her
öğrenci, aynı anda bir markete gidecek. Birden fazla öğrenci aynı markete
gidebilir. Bu marketlerin kümesi ise "Değer Kümesi" olarak adlandırılacak.
3. Fonksiyon Kavramı ve Kural: Öğrencilere, kupon kullananların her biri-
nin sadece bir markete gidebileceği, başka bir markete gidemeyeceği söy-
lenerek, bir fonksiyonda tanım kümesinde boş eleman bırakılmaması kuralı
belirtilir. Her öğrencinin herhangi bir markete gitmesi sağlanarak, tanım kü-
mesinde boş eleman olmaması sağlanır. Bu kurala uygun olarak, tanım kü-
mesindeki her elemanın bir markete eşleştiği küme "Görüntü Kümesi" olarak
adlandırılır.
96