Page 98 - Matematik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 98
Matematik
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
• Tanım aralığı nedir ? sorusuyla sorusu sorularak tanım aralığı kavramı
öğrencilere grafik üzerinden kazandırılır.
• Öğrencilerden web araçları ya da dinamik uygulamalar kullanılarak çizi-
len 3. Dereceden bir fonksiyon grafiği üzerindeki bazı apsis noktalarına
karşılık gelen ordinat değerlerini bulmaları istenir.
• Öğrencilerden grafiğin x ekseni üzerindeki hangi noktalara karşılık gel-
diği ya da x ekseninde grafik üzerinde karşılığı olmayan noktalar araştı-
rılır.
• Fonksiyonun grafiği üzerindeki her noktadan y eksenine çizilen paralel
doğruların x ekseninde kestiği noktalar fonksiyonun tanım kümesini ve-
rir. Bir önceki etkinlikte, market etkinliğindeki kuponu olan öğrenciler
diye hatırlatılır.
• Fonksiyonun en geniş tanım aralığının grafik üzerindeki noktaların apsis
değerlerinin kümesi olduğu vurgulanır. Bir önceki etkinlikte 1. Gruptaki
kuponu olan öğrencilerin toplam sayısı yerine bu grafikte aralık olarak
verilmiştir diye söylenir.
Değer aralığı
• Öğrencilere grafiğin tanım aralığındaki değerlere karşılık gelen ordinat
değerleri sorulur. Bu şekilde öğrencinin en geniş değer aralığını algıla-
ması sağlanır.
• Fonksiyon grafiğinde üzerindeki her noktadan x eksenine çizilen paralel
doğruların y ekseninde kestiği noktalar fonksiyonun görüntü kümesini
verir.
• f: A→B ve ∀ x ∈ A için y=f(x) ifadesinde tanım kümesindeki x değerlerine
karşılık gelen y değerlerinin x’ lerin görüntüsü olduğu söylenir.
İşareti
• Öğrencilere fonksiyon grafiğinde görüntü kümesinin negatif ya da po-
zitif olduğu aralıkları belirlemeleri istenir. (Öğrencilerden fonksiyonun
grafiğinin x ekseni üzerinde kalan kısmının pozitif, x eksenini altında ka-
lan kısmının negatif değer aldığını söylemeleri beklenir.)
• Fonksiyonun işareti incelenirken grafiğin x ekseni üzerinde kalan kısmın-
da pozitif, x ekseni altında kalan kısmında negatif değer aldığı söylenir.
98