Page 98 - Matematik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 98

Matematik

        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI








                                     •   Tanım aralığı nedir ? sorusuyla  sorusu sorularak tanım aralığı kavramı
                                         öğrencilere  grafik üzerinden kazandırılır.
                                     •   Öğrencilerden web araçları ya da dinamik uygulamalar kullanılarak çizi-
                                         len 3. Dereceden bir fonksiyon grafiği üzerindeki bazı apsis noktalarına
                                         karşılık gelen ordinat değerlerini bulmaları istenir.
                                     •   Öğrencilerden grafiğin x ekseni üzerindeki hangi noktalara karşılık gel-
                                         diği ya da x ekseninde grafik üzerinde karşılığı olmayan noktalar araştı-
                                         rılır.
                                     •   Fonksiyonun grafiği üzerindeki her noktadan y eksenine çizilen paralel
                                         doğruların x ekseninde kestiği noktalar fonksiyonun tanım kümesini ve-
                                         rir.  Bir  önceki  etkinlikte,  market  etkinliğindeki    kuponu  olan  öğrenciler
                                         diye hatırlatılır.

                                     •   Fonksiyonun en geniş tanım aralığının grafik üzerindeki noktaların apsis
                                         değerlerinin kümesi olduğu vurgulanır. Bir önceki etkinlikte 1. Gruptaki
                                         kuponu olan öğrencilerin toplam sayısı yerine bu grafikte aralık olarak
                                         verilmiştir diye söylenir.
                                     Değer aralığı
                                     •   Öğrencilere grafiğin tanım aralığındaki değerlere karşılık gelen ordinat
                                         değerleri sorulur. Bu şekilde öğrencinin en geniş değer aralığını algıla-
                                         ması sağlanır.

                                     •   Fonksiyon grafiğinde üzerindeki her noktadan x eksenine çizilen paralel
                                         doğruların  y  ekseninde  kestiği  noktalar  fonksiyonun  görüntü  kümesini
                                         verir.
                                     •   f: A→B ve ∀ x ∈ A için y=f(x) ifadesinde tanım kümesindeki x değerlerine
                                         karşılık gelen y değerlerinin x’ lerin görüntüsü olduğu söylenir.
                                     İşareti

                                     •   Öğrencilere fonksiyon grafiğinde görüntü kümesinin negatif ya da po-
                                         zitif  olduğu  aralıkları  belirlemeleri  istenir.  (Öğrencilerden  fonksiyonun
                                         grafiğinin x ekseni üzerinde kalan kısmının pozitif, x eksenini altında ka-
                                         lan kısmının negatif değer aldığını söylemeleri beklenir.)
                                     •   Fonksiyonun işareti incelenirken grafiğin x ekseni üzerinde kalan kısmın-
                                         da pozitif, x ekseni altında kalan kısmında negatif değer aldığı söylenir.
















    98
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103