Page 12 - Özel Eğitim İhtiyacı Olan Öğrenciler
P. 12

ORTAÖĞRETİM KADEMESİNDE KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI

               Black-Hawkins (2017) tarafından yapılan bir çalışma, bütünleştirme yoluyla eğitim uygulanan başarılı
        okulların sahip olduğu özellikleri aşağıdaki gibi sıralamaştır:
          a.  Okullar, eşitlik, bütünleşme ve toplumsallığa odaklanan bir vizyonu benimsemektedirler.

          b.  Dâhil edilme ve herkese eşit fırsatlar sunma yönünde halka açık olma konusunda öncülük edilmektedir.
          c.  Eğitim personeli ve uzmanlar arasında koordineli ve işbirliğine dayalı hizmetler sunulmaktadır.
          d.  Öğrenciler ve öğretmenler arasındaki doğal işbirliği teşvik edilmekte ve desteklenmektedir.
          e.  Akran desteği, arkadaşlık çevreleri ve işbirliği ile öğrenme gibi destekleyici etkileşimler aracılığıyla öğren-
             ciler arasında doğal ilişkiler kurulmaktadır.
           f.  Tüm okul personeli, ekip öğretimi ve işbirliği ile öğretim gibi yöntemlerle birlikte çalışmakta, öğretmen ve
             akran desteği gibi destek hizmetleri sunmaktadır.
          g.  Aileler, bütünleştirme yoluyla eğitimin uygulandığı okullarında eğitim stratejilerinin planlanması ve uygu-
             lanmasına aktif olarak katılmaktadırlar.
               Ainscow, Booth ve Dyson (2006) tarafından bütünleştirme yoluyla eğitim uygulamalarının temel özel-
        likleri, altı ana başlık altında özetlenmiştir. Bu yazarlar bütünleştirmenin; (a) özel gereksinimleri olan öğrenci-
        leri merkeze alarak, (b) dışlanmayı ortadan kaldırma hedefi güderek, (c) dışlanma riski taşıyan tüm grupları
        (örneğin, mülteciler veya farklı dil ve dinlere sahip bireyler) kapsayacak şekilde, (d) tüm okulun gelişimine yö-
        nelik, (e) herkes için kaliteli eğitim sağlama amacını taşıyan bir yaklaşım olarak tanımlamışlardır.
               Aynı şekilde, Giangreco (1997) bütünleştirme yoluyla eğitim uygulanan okulların genel özelliklerini sı-
        ralarken; (a) işbirliği ve ekip çalışması, (b) sorumlulukların paylaşılması, (c) ailelerin eğitim süreçlerine aktif
        katılımı, (d) profesyoneller arasında rollerin açıkça tanımlanmış olması, (e) destek personelinin etkili kullanımı,
        (f) işlevsel bireyselleştirilmiş eğitim programlarının hazırlanması ve (g) uygulamaların etkililiğinin değerlendi-
        rildiği periyodik dönemler içermesi gibi özelliklere dikkat çekmiştir. Bu özellikler, bütünleştirme yoluyla eğitimin
        okullardaki uygulamalarının nasıl yapılandırılması gerektiğine dair kapsamlı bir rehber sunmaktadır.
























               Alanyazında ele alınan bütünleştirme yoluyla eğitimin özellikleri genel bir perspektifte incelendiğinde,
        bu okulların özel gereksinimli öğrenciler ile akranlarına, diğer çocuklarla eşit öğrenme fırsatları sağlandığı gö-
        rülmektedir. Bütünleştirme yoluyla eğitim felsefesi çerçevesinde, tüm çocuklar sınıf içerisindeki sosyal ve aka-
        demik aktivitelere aktif olarak katılım göstermektedirler. Bu okullarda, hem öğrencilere hem de öğretmenlere,
        bireysel hedeflere ulaşılması konusunda gerekli destekler sağlanmaktadır. Bütünleştirme yoluyla eğitim uygu-
        lamalarında, özel gereksinimli öğrencilerin öğrenme stilleri ve düzeylerindeki çeşitliliklerin farkında olunması
        ve bu farklı gereksinimlere uygun yanıtlar verilmesi gerekmektedir. Ayrıca, etkili bir kapsayıcı eğitim için uygun
        eğitim  programlarının  oluşturulması,  fiziksel  düzenlemelerin  yapılması,  öğretim  stratejilerinin  uygulanması,
        kaynakların etkin kullanılması ve diğer topluluklarla işbirliği yapılması gerekmektedir.
    12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17