Page 11 - Özel Eğitim İhtiyacı Olan Öğrenciler
P. 11
ÖZEL EĞITIM IHTIYACI OLAN ÖĞRENCILER
Bütünleştirme Eğitiminin Temel Özellikleri
Bütünleştirmenin çok katmanlı yapısından dolayı, bilim insanları, uygulayıcılar, hükümetler ve UNES-
CO ile UNICEF gibi uluslararası kuruluşlar, bu kavramı kavramsallaştırma, yani temel özelliklerini tanımlama
çabaları içinde bulunmaktadırlar. Bu çabaların önemli bir örneği, Bütünleştirme Eğitimi Çalışmaları Merkezi
(CSIE, 1996) tarafından yapılan tanımlamadır. Bu tanımlama kapsamında, bütünleştirme yoluyla eğitimin te-
mel özellikleri belirlenmiştir ve bu özellikler, bütünleştirme eğitimin uygulanmasını ve anlaşılmasını kolaylaştır-
mak amacıyla sistematik bir şekilde sıralanmıştır:
Bütünleştirme eğitim sistemlerinin uygulandığı okullar, toplum odaklı bir yapıya sahiptir. Bu
tür okullar, toplumla entegre olmuş bir yapı gösterir; okul topluluğuna katılma fırsatları sunar,
katılım çabalarını olumlu bir şekilde karşılar ve bu çabaları çeşitliliğin bir parçası olarak de-
ğerlendirir. Bu okullar, ayrımcılık yapıcı, dışlayıcı ya da reddedici tutumlar sergilemez.
Bütünleştirmenin benimsendiği okullar, erişilebilirlik açısından donatılmıştır. Bu okullar, katıl-
mak isteyen her birey için fiziksel yapılar, alanlar, eğitim programları, destek sistemleri ve ile-
tişim yöntemleri gibi çeşitli yönlerden erişilebilir olacak şekilde tasarlanmıştır.
Bütünleştirme yoluyla eğitim uygulanan okullar işbirliğine büyük önem verir. Bu tür okullar, di-
ğer eğitim kurumları ve çeşitli uzmanlarla işbirliği yaparak etkin ekip çalışmalarını teşvik eder.
Bütünleştirme yoluyla eğitim sistemlerinde eşitlik ilkesi esastır. Bu okullar, tüm üyelerin hakla-
rına ve sorumluluklarına saygı duyan demokratik bir ortam sağlar; eğitime katılım ve fayda
sağlama konusunda herkese eşit fırsatlar sunar.
Loreman (2009) tarafından bütünleştirme yoluyla eğitim uygulanan okullar hakkında yapılan kap-
samlı literatür incelemesi sonucunda, bu okulların ortak özelliklerini tanımlamak üzere belirli kategoriler oluş-
turulmuştur. Loreman'ın sentezine göre, bütünleştirme okullarının belirgin özellikleri şu şekildedir:
a. Tüm çocuklar, kendi yaşadıkları yerlere en yakın okullarda eğitim görürler.
b. Bütünleştirme yoluyla eğitim uygulayan okullarda, "sıfır red" politikası geçerlidir, yani her çocuk kabul edi-
lir ve her biri değerli olarak görülür.
c. Çocuklar, akranlarıyla birlikte çeşitliliği yansıtan heterojen sınıflarda öğrenimlerini sürdürürler.
d. Her çocuğun eğitim programı, gerektiğinde uyum sağlayacak ve değiştirilecek şekilde düzenlenir; öğre-
tim yöntemleri, tüm öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayacak biçimde çeşitlendirilir.
e. Tüm çocuklar, genel eğitim okullarında ve sınıflarında düzenlenen öğrenme aktivitelerine aktif olarak ka-
tılır.
f. Çocuklar, sosyal etkileşimde başarılı olabilmeleri ve arkadaş edinebilmeleri için desteklenirler.
g. Kapsayıcı eğitimi desteklemek amacıyla, okul ve bölge bazında yeterli kaynaklar ile personel eğitimleri
sağlanır.
11