Page 10 - Özel Eğitim İhtiyacı Olan Öğrenciler
P. 10

ORTAÖĞRETİM KADEMESİNDE KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI

               Tablo 1'de bütünleştirme ile kaynaştırma kavramları arasındaki farklar somut bir şekilde görülebilir.
        Alanyazında bu iki kavramın zaman zaman birbirinin yerine kullanıldığı ve bu durumun kavramsal karmaşıklığa
        neden olduğuna dair vurgular da mevcuttur. Bu kavramsal karmaşayı aydınlatmak amacıyla Salend (2011),
        bütünleştirme yoluyla eğitimin öğrencileri, aileleri, eğitimcileri ve toplum üyelerini, okul tabanlı bir kabul, ait
        olma ve toplum olma felsefesi çerçevesinde bir araya getirdiğini belirtmiştir. Bu tanım, bütünleştirme eğitiminin
        sadece akademik eğitim süreçlerine değil, aynı zamanda sosyal katılıma da vurgu yapan geniş bir perspektif
        sunduğunu göstermektedir.
        Tablo 1. Kaynaştırma ve Bütünleştirme Kavramları Arasındaki Farklılıklar

                      Kaynaştırma Eğitimi                             Bütünleştirme Eğitimi

            •  Özel gereksinimli öğrencilere odaklanır.     •  Tüm öğrencilere odaklanır.
            •  Özel  gereksinimli  öğrencilerin  eğitsel  gereksi-    •  Tüm öğrencilerin eğitsel gereksinimlerini dikka-
              nimlerini dikkate alır.                         te alır.
                                                            •  Eğitim  sisteminin  tüm  öğrencilerin  farklılıklar-
            •  Özel  gereksinimli  öğrencilerin  var  olan  eğitim
              sistemine yerleştirilmesi yapılır.              dan kaynaklanan gereksinimlerini karşılayacak
                                                              şekilde tasarlanması söz konusudur.
            •  Öğrencilerin değişimine odaklanır.           •  Okul sisteminin değişimine odaklanır.
                                                            •  Eğitim ortamlarının öğrencilerin öğrenme bece-
            •  Özel gereksinimli öğrencilerin öğrenme beceri-
              lerini geliştirmeyi ve bireysel farklılıklarını dikka-  rilerini  geliştirecek  ve  katılımlarını  destekleye-
              te alır.                                        cek şekilde düzenlenmesi ile bireylsel farklılıkları
                                                              dikkate alır.
            •  Temel  bileşenleri  özel  gereksinimli  öğrencilerin
              ihtiyaçları, en az kısıtlayıcı eğitim ortam ve öğ-    •  Temel bileşenleri erişim, katılım ve destektir.
              retimsel uyarlamalardır.
            •  Mevcut eğitim sistemi ve politikalarına göre şe-    •  Mevcut eğitim sistemi ve politikalarını şekillen-
              killenir.                                       dirir.
         Kaynak: Rakap, S. (2018). Kapsayıcı eğitim. O. Çakıroğlu (Ed.), Özel eğitim 1 içinde. Erzurum: Atatürk
         Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.

        Bütünleştirme Yoluyla Eğitim Nedir?
               Bütünleştirme, çok yönlü ve karmaşık yapısıyla, farklılığı ve çeşitliliği önemseyen, insan haklarına, sos-
        yal adalet ve eşitlik ilkesine odaklanan, aynı zamanda engellilere yönelik sosyal modelleri de dikkate alan kap-
        samlı bir kavram olarak tanımlanmaktadır (Forlin, 2012; Graham ve Jahnukainen, 2011; Loreman ve diğer-
        leri, 2014). Bütünleştirme eğitiminin genel hedefi, işbirliğine dayalı bir yaklaşımla tüm öğrencilere eşit, kaliteli
        eğitime erişimi ve topluma katılımları için fırsatlar sunmak şeklinde ifade edilmektedir (European Agency for
        Development in Special Needs Education, 2009; Kozleski, Artiles ve Waitoller, 2011).

               Florian (1998) tarafından belirtildiği üzere, bütünleştirme tüm öğrencilerin bir arada eğitim görme-
        lerini sağlamak amacıyla okullar ve eğitim sistemleri üzerinde geniş kapsamlı politik, sosyal ve kültürel bir etki
        oluşturan süreç olarak tanımlanmaktadır. Ek olarak, bütünleştirme, okul değişimine ve çocukların eğitim hak-
        larının gerçekleştirilmesine odaklanan bir süreç olarak alanyazında yer almaktadır (Bennett, 2009; Kozleski,
        Artiles ve Waitoller, 2011; Loreman ve diğerleri, 2014; Topping, 2012; Slee, 2011; Smith, 2010). Avrupa Özel
        Gereksinimli Bireylerin Eğitimini Geliştirme Ajansı (2009), bütünleştirme yoluyla eğitimi, tüm öğrenenlerin eği-
        tim fırsatlarını genişletmek için katılımı artırma şeklinde tanımlamaktadır. Grima-Farrell, Bain ve McDonagh
        (2011) ise bütünleştirme eğitimini, özel ve genel eğitim alanlarını bütünleştirerek tüm öğrencilere etkili eğitim
        ulaştırma çabası olarak tanımlamaktadırlar. Porter ve Smith (2011), bütünleştirme eğitimi daha basit bir şe-
        kilde, özel gereksinimli olanlar da dahil olmak üzere, tüm öğrencilerin genel eğitim okullarında akranları ile
        birlikte eğitim almaları şeklinde tanımlamaktadırlar.

    10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15