Page 72 - Fen Bilimleri Laboratuvarı Öğretmen El Kitabı
P. 72

çalışmalar sonucu bilişsel alanı bilgi, kavrama, uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme olarak altı ana basamak-
            ta sınıflandırmıştır. Bloom taksonomisinde yer alan her basamak kendinden sonrakilerin ön koşulu ve kendinden
            öncekilerin de bir üst basamağı şeklindedir ve basamaklar, teker teker çıkılmaktadır. Bilgi, kavrama ve uygulama
            temel bilişsel seviye; analiz, sentez ve değerlendirme üst bilişsel seviye olarak kategorize edilmektedir. Bloom tak-
            sonomisinde Bloom’un öğrencisi Kratwohl (Kratvol) tarafından 2002 yılında revizyona gidilmiş ve bilgi, kavrama,
            uygulama, analiz, sentez olan basamakları hatırlamak, anlamak, uygulamak, analiz etmek, değerlendirmek ve ya-
            ratmak olarak revize edilmiştir. Eğitim alanında yaygın şekilde kullanılan Bloom taksonomisinde yaratma kavramı,
            en üst düzey düşünme becerisi olarak yer almaktadır. Girişimcilik ise fırsatları görme ve bu fırsatlardan yararlanma
            kapasitesi gösterme, risk alma ve bunun sonucu yeni fırsatları ortaya koyabilme becerisi olarak tanımlanır. Öğ-
            rencinin ihtiyaç duyduğu öğrenimleri fark etmesi ve deneyimlerinden yararlanarak gelecek ile ilgili yeniliklere açık
            olması sağlanır. Öğrenciler, bilimsel araştırmayı içeren çeşitli becerilerinin farkına varabilir. Sözlü veya yazılı ifade-
            lerin uyumlu bir şekilde kullanılmasını ve gerektiğinde kişiler ile etkili bir şekilde ilişkilerin kurulmasını sağlayan ko-
            nuşabilme, dinleyebilme gibi davranışların bütünü iletişim becerileri olarak tanımlanır. Bilim insanlarının yapmış
            oldukları çalışmaların incelenmesi ve fikir alışverişi ile bu çalışmaları ilerletebilmesi için çalışmaların diğer bilim
            insanlarıyla paylaşılması ve iletişime geçilmesi gerekmektedir. İletişim becerileri ile ayrıca öğrencilere bilimsel ile-
            tişimi diğer ifadelerden ayırabilme becerileri, bilimsel yazı ve konuşma kuralları kazandırılmalıdır. P21 çerçevesine
            göre öğrenciler tarafından sahip olunması gereken iletişim becerileri aşağıdaki şekilde ifade edilmiştir.
              •  Çeşitli ortam ve bağlamlarda sözlü, yazılı ve diğer iletişim becerilerini kullanarak düşünce ve fikirleri etkili bir
                 şekilde ifade etmek,
              •  Konuşulanları etkin şekilde dinleyerek karşıdakinin tutum ve düşüncelerini doğru anlamak,
              •  İletişimi çeşitli amaçlar için kullanmak (bilgilendirmek, talimat vermek, motive etmek ve ikna etmek vb.),
              •  Farklı ortamlarda (çok dilli ve çok kültürlü) etkili bir şekilde iletişim kurmak,
              •  İletişim teknolojilerini verimli ve etkin şekilde kullanmak.
            Takım çalışması; öğrencilerin birbirleri ile iyi ilişkiler kurabilmesi, yardımlaşarak birlikte ortak bir konu üzerinde
            çalışma yapabilmesi üzerine kurulu becerileri gerektirir. Öğrenciler kendi yaşıtları ile beraber çalışırken iletişim ve
            takım kurma becerisi geliştirirler. Bu beceri ile bilimsel tartışmalara katılırken iddiaları, kanıtları ve akıl yürütmeyi
            uygun şekilde kullanabilme becerisi ile sanal veya yüz yüze çalışabilme becerisi kazanırlar.
            Bilimsel süreç becerileri; bilgiyi oluşturmada, problemlere yönelik akıl yürütmede ve sonuçları formüle etmede kulla-
            nılan, birçok bilim disiplinine uygun ve bilim insanlarının davranışlarını yansıtan yetenekler kümesi olarak tanımlanır.
            Bilimsel süreç becerileri; öğrencilerin öğrendiği bilgileri doğru ve düzenli kullanmasını, bilimsel düşünmesini, bilimsel
            metot ve bilgiye ulaşma yollarını kullanmasını sağlayan kazanımlar bütünüdür. Buna göre bilimsel süreç becerileri; fen
            bilimlerinde öğrenmeyi kolaylaştıran, araştırma yollarını ve yöntemlerini gösteren, öğrencinin öğretimde aktif olmasını
            sağlayan, bilgiye kendi başına ulaşması için sorumluluk duygusu geliştiren ve öğrenmenin kalıcı olmasını sağlayan te-
            mel becerilerdir. Bilimsel süreç becerileri, Tablo 2.15’te verildiği gibi temel süreç becerileri ve birleştirilmiş (bütünleşti-
            rilmiş) süreç becerileri olmak üzere iki sınıfta incelenir.  Bu sınıflandırmada deney tasarlama ve yapma; gözlem yapma,
            iletişim kurma, tahmin etme, sayı ve uzay ilişkisi kurma, sınıflama, değişkenleri belirleme ve kontrol etme, veri toplama
            ve verileri yorumlama, ölçme ve sonuç çıkarma gibi diğer bilimsel süreç becerilerinden birçoğunu da içermektedir.
                                      Tablo 2.15: Bilimsel Süreç Becerilerinin Sınıflandırılması
                                                Bilimsel Süreç Becerileri
                             Temel Süreç Becerileri          Birleştirilmiş Süreç Becerileri
                       Gözlem yapma                  Hipotez kurma
                       Ölçme                         Değişkenleri belirleme
                       Sınıflandırma                 Değişkenleri değiştirme/kontrol etme
                       İletişim kurma                Verileri yorumlama
                       Verileri kaydetme             Deney tasarlama/yapma
                       Sayı ve uzay ilişkisi kurma   Model oluşturma
                       Tahmin etme                   İşlevsel tanımlama
                       Sonuç çıkarma




                                                                                                     71
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77