Page 68 - Fen Bilimleri Laboratuvarı Öğretmen El Kitabı
P. 68
1. Ana dilde iletişim 5. Öğrenmeyi öğrenmek
2. Yabancı dilde iletişim 6. Sosyal ve yurttaşlık yeterlikleri
3. Matematiksel yeterlilik ve bilim-teknolojideki 7. İnisiyatif ve girişimcilik
temel yeterlilikler 8. Kültürel farkındalık ve ifade
4. Dijital yeterlilik
Yeterliliklerin her biri bilgi, beceri ve tutum olmak üzere üçlü bir çerçevede tanımlanmıştır. Çerçeve metinde bir-
biriyle örtüşen bu 8 beceriyi uygularken göz önünde bulundurulması gereken yaratıcılık, problem çözme, eleşti-
rel düşünme, karar alma, riskleri değerlendirme, girişimcilik ve yapılandırıcı duygu yönetimi gibi temalara dikkat
çekilmiştir. 2017 yılında Avrupa Becerileri, Yeterlilikler, Nitelikler ve Meslekler (European Skills, Competences,
Qualifications and Occupations-ESCO) adıyla bir sınıflandırma sistemi oluşturulmuştur. ESCO, Avrupa iş gücü
piyasası ve eğitim sistemi için becerileri, yeterlikleri, nitelikleri ve işleri tanımlamakta ve sınıflandırmaktadır.
ESCO’nun amaçları; eğitim sektörü ile iş gücü piyasası arasında iletişim sağlamak, mesleki ve coğrafi hareketliliği
desteklemek, veri tabanı oluşturmak, dil ve ülke engelini ortadan kaldırarak işveren-eğitimci-iş arayan arasında
bilgi akışı sağlamak, verilerin analizi aracılığıyla kanıta dayalı politika üretebilmek şeklinde ifade edilmiştir.
Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization-
UNESCO), 1946 yılında kurulmuş ve temel çalışma alanı eğitim, bilim ve kültür olan bir kuruluştur. UNESCO, 2016
yılında yayımladığı raporda ana faaliyet alanlarından birini “Yaşam boyu öğrenme ilkesinin hayata geçirilmesi”
şeklinde ifade etmiştir. Değişimin merkezi eğitim alanı olarak görülmekte, hayat boyu öğrenme ve herkese eği-
tim olanağı eğitim sisteminin temel ilkesini oluşturmaktadır. Bu nedenle raporda toplumsal yaşam, ekonomik
kalkınma ve ilerleme için atılacak her adım eğitim ile ilişkilendirilmiştir. UNESCO çatısı altında eğitim alanındaki
hedeflerini gerçekleştirmek amacıyla kurulmuş 7 birim mevcuttur. Küresel, bölgesel ve ulusal düzeyde çalış-
malar yürütmek üzere kurulan bu birimlerin ortak işlevleri; küresel gündeme yenilikçi önerilerle katkı sağla-
mak, politika analizleri yapmak, yeterlilik alanlarını ve standartlarını belirlemek, belirlenen yeterliliklere yönelik
uygulamaları desteklemek ve değerlendirmek, kurumsal potansiyeli ve insan sermayesini geliştirmek şeklinde
ifade edilmektedir.
21. yüzyıl becerileri ile ilgili yukarıda bazılarına değinilen literatürlerde 21. yüzyılda bireylerin kazanmaları gereken
becerilere yönelik birçok tanım ve açıklama bulunmasına rağmen 21. Yüzyıl Becerileri Ortaklığı tarafından açıklanan
beceriler, 21. yüzyıl becerileri olarak birçok kişi ve araştırmacı tarafından kabul görmüş ve en çok kullanılan beceriler
çerçevesi olmuştur. P21 ortaklığı, tüm öğrencilerin eğitime sadece okul yıllarında değil, hayatları boyunca ihtiyaç duy-
duklarını kabul etmektedir. Beceriler tanımlanırken öğrencilere meslek edindikten sonra da bu becerilerin gerekli oldu-
ğu ifade edilmiştir. P21 beceriler çerçevesi; eğitimciler, uzmanlar ve iş dünyasında bulunan liderlerden gelen dönütler
ile geliştirilmiş ve Görsel 2.16’da verildiği gibi sınıflandırılmıştır.
Görsel 2.16: P21 21. Yüzyıl Beceriler Çerçevesi
67