Page 65 - Fen Bilimleri Laboratuvarı Öğretmen El Kitabı
P. 65
Laboratuvar Çalışmaları Öncesi Bilinmesi Gerekenler
Mikroorganizma içeren bir materyalin kırılması veya dökülmesi gibi bir kaza durumuyla karşılaşıldığında aşağıdaki
kurallara dikkat edilerek acil müdahale yapılmalıdır.
• Eldiven, maske, önlük gibi koruyucu donanım ile kişisel güvenlik sağlanır.
• Ortamdaki aerosollerin çökmesi için kapı, pencere ve havalandırmalar kapatılır.
• Kırılan/dökülen materyalin üzeri, kâğıt havlu gibi emici bir malzeme ile örtülür.
• Dezenfektan olarak üzerine 1/100 oranında sulandırılmış hipoklorit dökülerek 15-20 dakika beklenir. Materyal
silinerek temizlenir.
• Kontamine materyal miktarı fazla ise 1/10 oranında sulandırılmış hipoklorit kullanılmalıdır.
• Yüzey dezenfeksiyonu yapmak için alkol gibi uçuculuk özelliği yüksek olan maddeler kullanılmamalıdır.
Bu tür maddelerin yüzey ile temas süresi kısa olacağından istenilen düzeyde yüzey dezenfeksiyonunu
sağlamaz.
• İşlem sonrası toplanan ve kullanılan malzemeler uygun atık toplama kaplarına atılmalıdır.
2.4. 21. YÜZYIL BECERİLERİ
Toplumlar, bilimsel bilginin hızla yenilendiği teknoloji çağında yaşanan gelişmelerle birlikte günlük yaşamdan iş
hayatına kadar hemen her alanda değişimlere uğrar. Bireylerin çevresinde meydana gelen değişikliklere uyum
sağlayabilmesi için bilgiyi gündelik yaşamda kullanabilmesi ve bilgiyi ürüne dönüştürebilmesi gerekir. Bunun için
de bireyin teknolojiye ayak uydurabilme, bilgiler arasında gerçek bilgiyi seçebilme, bilgiyi analiz ve değerlendirme
basamaklarından geçirebilme gibi temel ve üst düzey becerilere sahip olması gerekir. Bireylerin günlük yaşamla-
rını kolaylaştırabilmesi ve iş dünyasının ihtiyaçlarını karşılayabilmesi için kazanılması gereken beceriler çağın en
önemli sorunlarından biri olmuştur. Hızla gelişen teknolojiyi anlama ve günlük yaşam problemlerini çözme ihtiyacı
birçok disiplinin bütünleştirilmesini gerekli kılmıştır. Bu ihtiyacın da fen, teknoloji, mühendislik ve matematik eği-
timlerinde disiplinler arası bütünleşme ile gerçekleşebileceği eğitim reformlarında özellikle ifade edilmiştir. Bu
yaklaşımla problemleri disiplinler arası bir bakış açısı ile değerlendiren, 21. yüzyıl becerilerine sahip, üretken birey-
ler yetiştirmek amaçlanmıştır.
Birçok uluslararası ve ulusal araştırma kurumları, bilgi ve teknolojinin hızlı gelişimiyle küresel ekonominin büyü-
mesine paralel olarak ortaya çıkan ve başarıyı destekleyen becerileri ve yeterlilikleri 21. yüzyıl becerileri olarak
adlandırmakta ve çeşitli açılardan sınıflandırmaktadır.
2003 yılında Kuzey Merkez Bölgesel Eğitim Laboratuvarı (The North Central Regional Educational Laboratory-NCREL)
21. yüzyıl becerilerini aşağıda verildiği gibi dört grupta incelemiştir.
1. Dijital Çağ Okuryazarlığı: Temel, bilimsel, ekonomik ve teknolojik okuryazarlık, görsel ve bilgi okuryazarlığı, çok
kültürlü okuryazarlık ve küresel farkındalık.
2. Yaratıcı Düşünme: Uyum sağlama, karmaşıklıklarla başa çıkma, öz yönetim, merak, yaratıcılık, risk alma, üst
düzey düşünme ve geçerli bir akıl yürütme.
3. Etkili İletişim: Ekip, iş birliği, kişiler arası uyum becerileri, kişisel, sosyal ve toplumsal sorumluluk.
4. Yüksek Verimlilik: Sonuçlara öncelik verme, planlama ve başa çıkma, araçları etkili kullanma, ilgili ve yüksek
kaliteli ürünler üretme.
Amerikan Ulusal Araştırma Konseyi (The National Research Council-NRC), 21. yüzyıl becerilerini öğretmek ve değer-
lendirmek için 2005 yılında çeşitli atölye çalışmaları ve seminerlerle başlattığı araştırmaları sonucu üniversite ve
kariyer hazırlığında gerekli olan becerileri üç başlık altında aşağıdaki şekilde gruplamıştır.
1. Bilişsel Beceriler: Eleştirel düşünme, rutin olmayan problem çözme ve sistematik düşünme.
2. Kişiler Arası Beceriler: Karmaşık iletişim, sosyal beceriler, takım çalışması, kültürel duyarlılık ve çeşitliliklerle
ilgilenme.
3. İçsel-Özsel Beceriler: Öz yönetim, zaman yönetimi, kişisel gelişim, öz düzenleme, uyum ve yönetici işleyişi.
64