Page 66 - Fen Bilimleri Laboratuvarı Öğretmen El Kitabı
P. 66

2007 yılında Amerikan Kolej ve Üniversiteler Derneği (The American Association of Colleges and Universities), 21.
            yüzyıl becerilerini dört grupta incelemiştir.
              1.   İnsan Kültürleri, Fiziksel ve Doğal Dünya Bilgileri: Bilim ve matematik, sosyal bilimler, beşerî bilimler, tarih,
                   dil ve sanat çalışmaları.
              2.   Entelektüel ve Pratik Beceriler: Sorgulama ve analiz, eleştirel ve yaratıcı düşünme, yazılı ve sözlü iletişim,
                   sayısal okuryazarlık, bilgi okuryazarlığı, takım çalışması, problem çözme.
              3.   Kişisel ve Sosyal Sorumluluk: Yurttaşlık bilgisi, yerel ve küresel anlaşma, kültürler arası bilgi ve yetkinlik, etik
                   muhakeme ve eylem, yaşam boyu öğrenme için temel beceriler.
              4.   Bütüncül Öğrenme: Genel ve özel araştırmalar boyunca sentez yapma ve ileri düzey başarı sağlama.

            21. Yüzyıl Becerilerinin Değerlendirilmesi ve Öğretilmesi (The Assessment and Teaching of 21st Century Skills-ATC
            21) grubu, farklı tarz becerileri özellikle bilgi, beceri ve tutum, değer, etik gibi kavramlarla boyutlandırarak 21. yüzyıl
            becerilerini dört alt grupta sınıflandırmıştır. Bu model; dört temel beceri türünden her birinin bilgi bileşenleri, beceri
            bileşenleri ve duygusal, davranışsal bileşenleri içerdiğini ifade etmektedir.

              1.   Düşünme Yolları: Yaratıcılık ve yenilik, eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme, üst biliş ya da
                   öğrenmeyi öğrenme.
              2.   Çalışma Yolları: İletişim ve iş birliği veya takım çalışması.
              3.   Çalışma İçin Araçlar: Bilgi okuryazarlığı, bilgi ve iletişim teknolojileri okuryazarlığı.
              4.   Dünyada Yaşam: Vatandaşlık, yaşam ve kariyer becerileri, kişisel ve toplumsal sorumluluk.

            Dünya Ekonomik Forumu (The World Economic Forum-WEF), 1971 yılında İsviçre’de kurulmuştur. 2015 yılında ino-
            vasyon temelli küresel ekonomi koşullarında ülkelerin gelişmesine olanak sağlayacak insan gücünü yaratmada
            eğitim sektörünün rolünü ve 21. yüzyıl becerilerini konu alan “Eğitim için Yeni Vizyon: Teknolojinin Potansiyelini Açığa
            Çıkarmak” (New Vision for Education: Unlocking the Potential of Technology) adlı bir rapor yayımlamıştır. Bu rapora
            göre yaklaşık 100 ülkede yapılan araştırmalar sonucunda ülkelerin gelişmişlik düzeyi, gelir durumu ve kültürel özel-
            liklerine bağlı farklılıklar görülse de 21. yüzyılda çağın beklentilerini karşılama konusunda en kritik görülen 16 beceri
            Tablo 2.13’te verildiği gibi üç temel başlıkta toplanmıştır. Raporda teknoloji aracılığıyla hızla değişen dünyada 21.
            yüzyıl becerilerinin önemine vurgu yapılmış ve öğrenciler için yalnızca dil sanatları, matematik ve fen gibi alanlarda
            başarılı olmanın yeterli olmayacağı, aynı zamanda eleştirel düşünme, problem çözme, kalıcılık, iş birliği ve meraklı
            olmak gibi becerilere de sahip olunması gerektiği belirtilmiştir.

                                             Tablo 2.13: WEF 21. Yüzyıl Becerileri
                   Temel Okuryazarlıklar              Yetkinlikler               Karakter Özellikleri
             Okuryazarlık                  Eleştirel Düşünme/Problem Çözme  Merak
             Aritmetik                     Yaratıcılık                    Girişimcilik
             Bilimsel Okuryazarlık         İletişim                       Süreklilik/Kararlılık
             Bilişim Okuryazarlık          İş Birliği                     Uyum
             Finansal Okuryazarlık                                        Liderlik
             Kültürel ve Sivil Okuryazarlık                               Sosyal ve Kültürel Farkındalık
            Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (Organisation for Economic Co-operation and Development-OECD), üyele-
            ri arasında Türkiye’nin de bulunduğu bir kuruluştur. II. Dünya Savaşı sonrasında Avrupa ülkelerinin ekonomilerini
            desteklemek ve iyileştirmek amacıyla kurulmuş olup çeşitli alanlarda uluslararası karşılaştırmalarda bulunarak
            ülkeler bazında değerlendirmeler yapmaktadır. OECD, PISA sınavlarını da düzenlemektedir. OECD tarafından 2018
            yılında 2030’lu yıllarda öğrencilerde bulunması gereken beceriler ile ilgili “Eğitimin ve Becerilerin Geleceği-Eğitim
            2030” raporu yayımlanmıştır. Hazırlanan raporda 21. yüzyıl becerileri üç temel grupta sınıflandırılmıştır.

              1.   Bilgi
              2.   Beceri
              3.   Tutum ve değerler


                                                                                                     65
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71