Page 57 - GELENEKSEL TÜRK SANATLARI MİNYATÜR 11
P. 57

2.3. Osmanlı Dönemi Minyatürleri




























                          Hazırlık Çalışmaları


           1. Osmanlı Dönemi minyatür sanatının özelliklerini araştırınız.
           2. Osmanlı Dönemi kültürünün minyatür sanatına etkileri
             konusundaki fikirlerinizi paylaşınız.

          2.3.1. Osmanlı Dönemi Minyatürlerinin Genel
                      Özellikleri                               Görsel 2.18: Cam ustalarının geçişi, Intizami, Surname-i Hümayun, TSMK
            Osmanlıcada minyatüre "nakış" denirdi. Minyatürler
          saraya bağlı nakkaşhanelerde, nakkaş yönetiminde pek
          çok sanatçı tarafından üretilirdi. Atölyede usta, kalfa, çı-
          rak ilişkisi vardı. Nakkaş metindeki olayları resimlerken
          gördüğü gibi değil, düşündüğü gibi çizerdi. Başkalarıyla
          birlikte çizilen padişah, uzakta olsa bile öndekilerden bü-
          yük çizilirdi. Bu onun makam olarak büyüklüğünü gös-
          terirdi.  Uzaktaki  ağaç  yapraklarına  dek  hatta  bir  geyik
          kirpiklerine  varıncaya  dek  çizilirdi.  Yapılar,  ağaçlar  yan
          yatar; dağlar eflatun, gökyüzü altın, atlar mavi olabilirdi.
            Osmanlı minyatür sanatı bir saray sanatıydı. Saray ise
          devletin eviydi. Böylece minyatür sanatı padişahın kişili-
          ğinde bir kamu sanatıydı. Bu nedenle, padişahların gös-
          terdiği  yaklaşım  minyatürün  yaşaması  ve  gelişmesinde
          önemli bir etkendi.
            Minyatür; hikâye, şiir ve tarihin âdeta canlı bir tercü-
          mesidir. Bir minyatüre bakıldığında o eseri ortaya koy-
          muş  olan  sanatkârın  içinden  yetiştiği  toplumun  hayat
          felsefesi, ahlak nizamı, örf ve âdetleri, o devir insanının
          giyiniş  tarzı görülür. Minyatür sanatı, tarihî  ve kültürel
          unsuları günümüze kadar taşımıştır (Görsel 2.18).
             Osmanlı  minyatürünün  en  belli  başlı  özelliği,  tarihî
          konulu  kitapların  resimlendirilmesi  olmuştur.  Osmanlı
          minyatürleri, geliştirdikleri gerçekçi yaklaşım sayesinde
          tarih, sosyoloji, kültür tarihi alanlarında yapılan araştır-
          malar için çok değerli görsel belgeler (Görsel 2.19) olma-
          larının yanı sıra Cumhuriyet sonrası Türk resmine de esin
          kaynağı olmuştur.
                                                                             Görsel 2.19: Nahıl şenlikleri, Surname-i Vehbi, TSMK



                                                            54
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62