Page 169 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 169
Osmanlı Dönemi Sanatı
A) Saraylar
Batılılaşma Dönemi’nin etkilerinin kendini en çok hissettirdiği yapılar saraylar olmuş-
tur. Bunlardan birisi olan Dolmabahçe Sarayı 1856 yılında Sultan Abdülmecid
tarafından yaptırılmıştır. Mimarları Garabet Amira Balyan ve oğlu Nigoğos Balyan’dır.
Saray, Türk sanatının gelenekselliği ile Batı sanatının etkilerinin bir arada görüldüğü
yapılardandır (Görsel 6.32).
Görsel 6.32: Dolmabahçe Sarayı, İstanbul
Topkapı Sarayı’nın gerekli toplantılar için yetersiz kalması üzerine yaptırılan saray;
haremlik, selamlık ve muayede salonu olmak üzere üç bölümden meydana gelmektedir.
Birinci bölüm devlet işlerinin yürütüldüğü “Mabeyn-i Hümayun” (selamlık), ikinci bölüm
padişah ve ailesinin özel yaşamlarını devam ettirdikleri “Harem-i Hümayun” (harem), iki
bölüm arasında kalan ve devlet ileri gelenleriyle bayramlaşmanın ve yurt dışından gelen
önemli misafirler için düzenlenen törenlerin yapıldığı bölüm ise “Muayede Salonu”dur
(tören salonu). Bab-ı Hümayun Kapısı süslemeleri ile dikkat çekmektedir (Görsel 6.33).
Sarayda 285 oda, 44 salon, 68 tuvalet, 6 hamam bulunmaktadır. Topkapı Sarayı Türkiye
sınırları içerisinde tek parça olarak yapılan en büyük saraydır. Sarayın ana yapısından başka
dökümhane, camhane, kuşluk, ahır, saat kulesi ve çeşitli köşkler yer almaktadır.
Görsel 6.33: Dolmabahçe Sarayı Bab-ı Hümayun Kapısı, İstanbul
166