Page 171 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 171
Osmanlı Dönemi Sanatı
Mimar Serkis Balyan tarafından yapılan saray bodrum katı ile beraber üç katlı olarak
inşa edilmiştir. İç ve dıştan Batılı anlayışla yapılmış olan süslemeleri ile dikkat çeken saray-
da altı büyük salon, yirmi dört oda ile yazlık saray, yalı köşkleri, mermer köşk, hamam,
mutfak gibi ek binalar bulunmaktadır. Bahçe tarafında ise Serdap Köşkü ve Sarı Köşk
bulunmaktadır. Bu köşkler sarayın ana bölümüne bir tünelle bağlanmaktadır.
Beylerbeyi Sarayı, Dolmabahçe Sarayı’ndan daha küçük yapılmasına rağmen süsleme-
leri ve içinde bulunan eşyaları bakımından ondan daha zengindir (Görsel 6.35). Özellikle
Mavi Sütunlu Salon’da uygulanan mermer taklidi süslemeler önemlidir.
Görsel 6.35: Beylerbeyi Sarayı, İstanbul
Sarayın ana mekânının dışında kalan bölümlerden olan Sarı Köşk, Mermer Köşk’ün
yanında iki katlı olarak yapılmıştır. Mermer Köşk ise 1829-1831 yılları arasında Sultan II.
Mahmut tarafından av köşkü olarak yaptırılmıştır. İsmini dış duvarlarda bulunan mermer-
lerden alan köşkte havuz ve sebil de bulunmaktadır.
Görsel 6.36: Çırağan Sarayı, İstanbul
1863-1871 yıllar arasında Sultan Abdülaziz tarafından Nikoğos Balyan ve Sarkis Balyan’a
yaptırılan Çırağan Sarayı eklektik (karma) üslupta yapılmış olup Batılılaşma Dönemi’nin
en önemli örnekleri arasındadır. Dolmabahçe Sarayı’ndan sonra Boğaz kenarında yapılan en
büyük saraydır (Görsel 6.36). Eser, Sultan II. Mahmut Dönemi’nde inşa edilen eski Çırağan
Sarayı’nın bulunduğu yere yapılmıştır. Mimari açıdan Beylerbeyi ve Dolmabahçe sarayları
ile benzerlik gösteren yapı, Boğaz kıyısına paralel olarak inşa edilmiş bölümlerden meydana
gelmiştir. Özelikle iç mekân süslemelerinde eklektik üslup tercih edilmiş, bu üslup mimari
168