Page 166 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 166

6. ÜNİTE



                        Eklektik  (karma)  Üslup  Dönemi  (1860-1900)  çok  farklı  sanat  üsluplarının  bir  arada
                     kullanıldığı dönemdir. Osmanlı mimarisinde 19. yüzyılın sonlarına doğru görülen bu üslup-
                     ta, özelliği Türk sanatından alınan bazı motif ve unsurların yanında çeşitli Batı sanatlarından
                     alınan  değişik  elemanlar  kaynaştırılarak  tek  bir  bina  üzerinde  uygulanmıştır.  Bu  üsluba
                     uygun olarak yapılan eserler arasında İtalyan Mimar  Montani tarafından yapılan Aksaray'da
                     Valide Pertevniyal Sultan Camii de bulunmaktadır. Bir başka örnek ise Gotik mimari ile
                     Türk sanatına ait unsurların bir arada kullanıldığı Ermeni Mimar ailesi Balyanlar tarafından
                     yapılan  Çırağan Sarayı'dır. Bu dönemde yapılan bir başka örnek ise  Prusya Yeni Rönesansı
                     tarzında  yapılan Haydarpaşa Tren Garı’dır.
                        Avrupa’da etkili bu mimari tarzlar zamanla Türk sanatında da etkili olmaya başlayınca
                     Türk mimarların tepkisi ile karşılaşmış ve eski Türk sanatına dönüş arayışları başlamış Türk
                     neoklasiği  denilen    dönem  sayesinde  Mimar  Kemaleddin,  Mimar Vedat Tek  ve  Mimar
                     Muzaffer’in çabaları ile çok önemli eserler yapılmıştır. Bu dönemde milli mimari arayışları
                     hız kazanmış Selçuklu ve Osmanlı sanatlarına ait mimari ögeler özenle seçilmiş ve uygulan-
                     mıştır. Bu dönem daha sonra I. Milli Mimarlık  Dönemi olarak adlandırılmıştır.



                                   A ağıdaki  metni  okuyarak  görsellerde bırakılan  bo luklara  gereken
                       Etkinlik 6.5.
                                   açıklamanın numarasını yazınız.


                           Konya Aziziye Camii
                           1671-1676 yılları arasında Sultan IV. Mehmet’in yaptırdığı cami, 1867 yılında çıkan bir
                        yangın sonucu harap olmu tur. Cami, Sultan Abdülaziz’in annesi Pertevniyal Valide Sultan’ın
                        yardımıyla  1876  yılında    yeniden  yaptırılmı tır.  Eserde  barok,  ampir,  rokoko  üsluplarının
                        karı ımı olan mimari tarz benimsenmi tir. Yapının kapı ve pencere kanatları hariç hemen
                        hemen tamamı kesme ta tan yapılmı tır. Caminin pencerelerinin kapılarından büyük
                        olmasından dolayı  iç mekânı oldukça aydınlıktır. Son cemaat yerinin sağ ve sol kısımlarında
                        Kuzey Afrika etkisi görülen  fener  ekilli minareleri bulunmaktadır. Caminin mihrap, minber
                        ve pencereleri barok moti erle süslenmi tir.
                                                                             Yazarlar tarafından düzenlenmi tir.




























                        1.  Klasik Dönem’den farklı olarak kapı ve pencereler yüksek yapılmı tır.
                        2.  ”C” ve “S”  ekilli süslemeler tercih edilmi tir.
                        3.  Yapılan eserlerin iç kısımları daha aydınlıktır.
                        4.  Fener  eklindeki minarelerde Kuzey Afrika tarzı görülmü tür.
                        5.  Mihrap, minber ve pencerelerinde barok süsleme etkisi  vardır.




                                                           163
   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171