Page 162 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 162

6. ÜNİTE



                        Külliyenin önemli bölümlerinden olan bedestene güney, kuzey ve batıdaki taç kapılardan
                     girilmektedir.  Bedesten,  ortada  dua  kubbesi  bulunan  çapraz  tonoz  örtülü  koridorun  iki
                     yanına sıralanmış dükkânlardan oluşmaktadır.
                        Kervansaray,  yapının  doğu  bölümünde  bulunurken  tabhaneler  de  kervansarayın  giriş
                     dehlizinin iki yanında yer almaktadır. Tabhaneler, avluların çevresinde olup batı, güney ve
                     kuzeyde olmak üzere “U” şeklinde sıralanmış mekânlardan oluşmaktadır. Tabhane odaları
                     birer kapı ve pencere ile önündeki kare ayaklara binen sivri kemerli çapraz tonozla örtülü
                     revaklara açılmaktadır. İmaret ise iç avlunun doğu ve batısında karşılıklı yerleştirilmiş, kare
                     ayaklara  binen  kemerlerle  avluya  açılan  çapraz  tonoz  örtülü  revakların  gerisinde  kalan
                     mekânlardan  meydana  gelmektedir.  Bedestenin  batısında  yer  alan  hamam;  soyunmalık,
                     ılıklık, sıcaklık ve külhan bölümlerinden oluşmaktadır. Hamamın ılıklık kısmının batısında
                     yer alan Sıbyan Mektebi çapraz tonoz örtülü iki kare mekândan meydana gelmektedir.
                        Büyük Usta Mimar Sinan
                        Osmanlı mimarlığının en önemli temsilcisi olan Mimar Sinan, 1490 yılında Kayseri’nin
                     Ağırnas  köyünde  doğmuştur.  1512  yılında  orduya  devşirme  asker  yetiştiren  “Acemi
                     Oğlanlar  Ocağı”na  verilmiştir.  Gençliği  ve  mimarlık  alanındaki  yetişme  dönemi  ordu
                     içinde geçmiştir. Osmanlı ordusu ile beraber 1521 Belgrad, 1522 Rodos, 1526 Mohaç,
                     1529 Viyana, 1532 Almanya, 1534’te Irak Seferleri’ne katılmıştır. Bu seferler sırasında
                     ordunun geçtiği yerlerde ihtiyaç duyulan yol ve köprüler inşa etmesiyle tanınmıştır. 1538
                     yılında yapılan Boğdan Seferi sırasında Prut Irmağı üzerine yaptığı köprüden sonra Acem
                     Ali’nin yerine baş mimar olarak atanmış ve 1538-1588 yılları arasında bu görevde bulun-
                     muştur (Görsel 6.24).



























                                     Görsel 6.24: Elinde ah ap bir mimar ar ınıyla Sultan Süleyman’ın türbesinin
                                                   yapımına Sinan’ın nezaret edi i
                        Mimar Sinan, yetişme tarzını kendi dilinden “Tezkiretü’l-Bünyan” adlı eserde şöyle
                     dile getirmiştir: “Bu değersiz kul, Sultan Selim Han'ın saltanat bahçesinin devşirmesi olup
                     Kayseri sancağından oğlan devşirilmesine ilk defa o zaman başlanmıştı. Acemi oğlanlar
                     arasından sağlam karakterlilere uygulanan kurallara bağlı olarak kendi isteğimle dülgerliğe
                     (ahşap ev ustası) seçildim. Ustamın eli altında, tıpkı bir pergel gibi ayağım sabit olarak
                     merkez  ve  çevreyi  gözledim.  Sonunda  yine  tıpkı  bir  pergel  gibi  yay  çizerek  görgümü
                     artırmak  için  diyarlar  gezmeye  istek  duydum.  Bir  zaman  padişah  hizmetinde Arap  ve
                     Acem ülkelerinde gezip tozdum. Her saray kubbesinin tepesinden ve her harabe köşesin-
                     den bir şeyler kaparak bilgi, görgümü artırdım. İstanbul’a dönerek zamanın ileri gelenle-
                     rinin hizmetinde çalıştım ve yeniçeri olarak kapıya çıktım.”  Mimar Sinan, gittiği yerlerde
                     gördüğü eserleri incelemiş ve bu eserlerin özelliklerinden faydalanma yoluna gitmiştir.


                                                           159
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167