Page 53 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 53

İslamiyet Öncesi Orta Asya Türk Sanatı



                     oluşmasında  etkili  olmuştur.  Kullandıkları  eşyalarını  ve  silahlarını  hayvan  figürleri  ile
                     süslemişlerdir. Doğa ile mücadele, av ve savaş odaklı yaşam tarzları “hayvan  üslubu” olarak
                     bilinen sanat anlayışının ortaya çıkmasını sağlamıştır (Görsel 3.2).
                        Genellikle at, geyik, koyun, keçi, pars, kaplan, ayı, kurt ve grifon gibi hayvanlar tasvir
                     edilmiştir. Bu tasvirlerde hayvanların kendi aralarında yaptıkları hayatta kalma mücadeleleri
                     realist bir şekilde canlandırılmıştır. Kumaş, keçe ve çadırlarının üzerine ise genellikle kaplan,
                     dağ keçisi ve geyik gibi hayvanların mücadelelerini gösteren ve aplike tekniğinde yapılmış
                     olan süslemeler  kullanılmıştır (Görsel 3.3).

























                            Görsel 3.2: İskit askerlerini sava  sırasında  Görsel 3.3: Keçe üzerine kuğu i lemesi,
                                gösteren altın i lemeli tarak           Pazırık Kurganı, Moğolistan
                        İskitlerin akrabası olan Hun Türkleri, bu sanat geleneğini devam ettirmişlerdir. Arkeolojik
                     kazılar sonucunda ortaya çıkan Hun kalıntıları, sanatsal yönden incelendiğinde kalıntıların
                     İskit sanatına büyük bir benzerlik gösterdiği anlaşılmıştır. Figürlerin işleniş şekilleri, betimle-
                     meler, doğa ve hayvan tasvirleri oldukça benzerlik gösterir.
                        Noin Ula kurganlarında ortaya çıkarılmış olan buluntular, hayvan üslubuna göre işlenmiş
                     sanat değeri taşıyan kalıntılardır. Hun Dönemi örneklerinde hayvan figürlerinin hareketleri
                     son derece gerçekçi olarak tasvir edilmişlerdir. Keçe bir örtü üzerine işlenmiş olan dağ
                     keçisine saldıran aslan grifonu ile dağ keçisinin mücadelesinde son derece gelişmiş realist bir
                     üslup görülmektedir. Dağ keçisinin dizlerini kırarak kaçmak için ileri fırlaması, aslan grifonun
                     sinsi ifadesi, dağ keçisinin  duruşu, çevik ve yumuşak hareketlerle aslan grifonunun yırtıcılığı
                     gerçekçi bir anlayışla tasvir edilmiştir (Görsel 3.4).


























                                              Görsel 3.4: Dağ keçisine saldıran aslan grifonu

                                                           50
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58