Page 58 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 58

3. ÜNİTE
                                 Karahanlılar Dönemi’nin önemli yapılarından olan ribatlar, Türklerdeki kervansaray mi-
                                 marisinin en erken örnekleri hatta öncüleri olarak kabul edilmektedir. Arapça kökenli
                                 ribat sözü “sınır boylarında, askerî ya da ticari yolların bulunduğu stratejik yerlerde gü-
                                 venliği sağlamak için yapılmış, savunulması kolay güçlü mimari eser” demektir. Bu ne-
                                 denle Karahanlılar şaşılacak olgunlukta ve büyüklükte ribatlar yapmışlardır. Karahanlılar
                                 Dönemi’ne ait ribatların önemli örneklerinden Ribat-Melik Kervansarayı Şems-ül
                                 Müluk Nasr bin İbrahim tarafından 1078/1079 yıllarında Buhara-Semerkant yolunda
                                 yaptırılmıştır. 86x86 m boyutlarında kare planlı yapı, ortada bir avlu ve bu avlu etrafında
                                 iki katlı olarak tonozlu (tuğla ve harçla örülmüş, alttan obruk, yarım silindir biçimli ta-
                                 van örtüsü) odalardan meydana gelmiştir. Yapıdan günümüze “piştak” (portal-taç kapı)
                                                                          adı verilen anıtsal giriş kapısı kal-
                                                                          mıştır (Görsel 3.4). Bu kapı, Türk
                                                                          sanatında “portal” olarak bilinen
                                                                          anıtsal giriş kapılarının öncü sü
                                                                          kabul edilmiştir.  Yapının cephe
                                                                          süslemeleri tuğladandır. Cephe-
                                                                          deki kapının çevresinde iç içe
                                                                          ve uzunlamasına zincir şeklinde
                                                                          iki bordür ve bu bordürlerin ara-
                                                                          sında sekiz köşeli yıldızlar bulun-
                                                                          maktadır.
                                                                          Karahanlılar  Türk İslam sanatı-
                                                                          nın öncüsü olmuş; cami, saray,
                                                                          türbe, kervansaray ve medrese
                                                                          mimarisinin ilk örneklerini orta-
                                                                          ya koymuşlardır. Karahanlıların
                                                                          ortaya koydukları bu gelenek
          Görsel 3.4: Ribat-ı Melik Kervansarayı, Özbekistan              geliştirilerek devam ettirilmiştir.

                                 GÖRSEL ANALİZİ
                                 Aşağıda Karahanlı sanatına ait görseller verilmiştir. Görselleri inceleyiniz, soruları görsel-
                                 lere göre cevaplayınız..


























            Görsel 3.5: Burana Minaresi, Kırgızistan                  Görsel 3.6: Özkent Minaresi, Kırgızistan

                                 1.  Eserlere göre Karahanlı Dönemi’nin süsleme ve mimari anlayışlarını açıklayınız.
                                 2.  Verilen görsellerde yer alan eserlerdeki malzeme kullanımı hakkında neler söyleye-
                                   bilirsiniz?


          56
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63