Page 62 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 62

3. ÜNİTE



                        C) Resim Sanatı
                        Göktürklerin yaşamında resim, çok önemli bir yere sahip olmuştur. Bu döneme ait resim
                     örnekleri daha çok Güney Sibirya, Yakutistan ile Moğolistan Bölgesi'nde bulunmuştur. Dağ
                     keçisi figürü resimlerde oldukça sık kullanılmıştır. Bunun yanında; geyik, yırtıcı kuşlar, vahşi
                     hayvanlar, av sahneleri ve at figürleri gibi konular işlenmiştir. Resimlerin konusunu genellikle
                     avlanma, dinî törenler, süvariler ve savaş sahneleri oluşturmaktadır. Moğolistan’da bulunan
                     resimlerde süvarilerin ellerinde tuttukları mızrakların ucundaki bayrak ile püsküller, sadak ve
                     yaylar ayrıntılı olarak gösterilmiştir (Görsel 3.21). Ayrıca yapılan araştırmalarda, Açına ve
                     Balık Tepe bölgelerindeki Göktürk tapınaklarında çeşitli duvar resimleri ortaya çıkarılmıştır.























                                                  Görsel 3.21: Göktürk kaya resimleri
                        Göktürkler süslemeye bediz, süsleme işini yapana da bedizci ismini vermişlerdir. Bu ne-
                     denle süsledikleri evleri bedizlik  şeklinde adlandırmışlardır.



                                                       FARK EDİNİZ


                                                      Bediz-Bedizci
                   Kül Tigin Yazıtı’nın güney yüzünün 11. satırında, bedizcilerden  u  ekilde bahsedilmektedir;
                   Büyük devlet adamı Bilge Kağan, karde i Köl Tigin için Çin'den getirttiği sanatkârlar ve Yolıg
                 Tigin'in çabalarıyla diktirdiği kitabede babası ve amcası zamanındaki olayları anlattığı gibi daha
                                           önceki hadiselerden de haber vermi tir.
                    “Tabgaç kaganta bedizçi kelürtim, bediztim. Mening sabımın sımadı. Tabgaç kagamng içreki
                    bedizçig ıtdı. Angar adınçıg bark yaraturtdım. yçin ta ın adınçıg bed iz urturtdım, ta  tokıtdım.
                  Köngüldeki sabımın ...On Ok oglınga, tatınga tegi bum körü biling. Bengü ta  tokıtdım ...erig yirte
                              irser ança erig yirte bengü ta  tokıtdım, bitidim. Ahı körüp ança biling.”
                         Bilge Kağan’dan sonra oğlu da babasının yazıtını dikerek bir yerde milletine ve
                                geleceğe hesap vermekle beraber, öğütlerde de bulunmu tur.
                     Zaten yazıtların en önemli tarafı da budur. Kül Tigin koyun yılında on yedinci günde uçtu.
                 Dokuzuncu ay, yirmi yedinci günde yas töreni tertip ettik. Türbesini, resimini,1 kitabe ta ını maymun
                     yılında yedinci ay, yirmi yedinci günde hep bitirdik. Kül Tigin kendisi kırk yedi ya ında bulut
                                        çöktürdü… Bunca resimciyi Tuygut vali getirdi.

                                        https://www.jasstudies.com/Makaleler/1037510526_aydemir_adem_TT.pdf


                        Ç) Maden Sanatı
                        Maden  işlemeciliği Türklerin  ana  mesleği  olarak  bilinmektedir.  Bu  gelenek  Götürkler
                     tarafından da en iyi şekilde icra edilmiş ve günümüze bir çok eser  ulaşmıştır. Göktürkler
                     madeni eşya ve silah yapımını ustaca gerçekleştirmişlerdir. Orhun Kitabeleri’nde ok, yay,
                     kılıç, keş (okluk), yarık (zırh) gibi demirden yapılmış silahlardan söz edilmektedir.

                                                           59
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67