Page 56 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 56

3. ÜNİTE
                                 3.  ORTA ASYA MÜSLÜMAN TÜRK DEVLETLERİ SANATI

                                 ÜNİTEYE BAŞLARKEN
                                 1. İlk Müslüman Türk devletleri hakkında bildiklerinizi söyleyiniz.
                                 2. Türklerin İslamiyet’i kabul etmeleri ile sanat anlayışlarında nasıl bir değişim olmuş-
                                   tur? Söyleyiniz.
                                 3. Türklerin İslamiyet’i kabulü ile birlikte hangi mimari eserler ortaya çıkmış olabilir?
                                   İfade ediniz.


                                 3.1. KARAHANLILAR VE GAZNELİLER DÖNEMİ SANATI
                                 KARAHANLILAR DÖNEMİ SANATI
                                 Türkler, İslamiyet’i kabul etmeden önce Hun ve Göktürk dönemlerinde yarı göçer bir
                                 hayat anlayışına sahip oldukları için yaşam tarzlarına uygun taşınabilir ve küçük boyut-
                                 lu eserler yapmayı tercih etmişlerdir. Uygurlarla başlayan yerleşik hayata geçiş Kara-
                                 hanlılarla hızlanmış, İslamiyet’in kabulü ile birlikte yerleşik hayat tarzı benimsenmiştir.
                                 840 yılında Kırgız saldırıları sonucu yıkılan Uygur Devleti’nden sonra Orta Asya’da Bilge
                                 Kül Kadir Han tarafından Karahanlı Devleti kurulmuştur. Karahanlılar (840-1212) Doğu
                                 ve Batı Türkistan‘da hâkimiyet kurmuş, 944-945 yıllarında Satuk Buğra Han’ın İslamiyet’i
                                 kabul etmesi ile ilk Müslüman Türk Devleti olmuşlardır. Karahanlılar, 1212 yılında Har-
                                 zemşahlara yenilerek tarih sahnesinden çe kilmişlerdir.
                                 Orta Asya’daki ilk Tük İslam eserleri Karahanlılar’a aittir. Karahanlılar, o dönemin önemli
                                 şehirlerinden Balasagun, Semerkant, Buhara, Özkent, Tirmiz ve Talas’ta çok sayıda mi-
                                 mari eser yapmış; bu dinî ve sivil eserler Türk sanatında önemli bir yer edinmiş; kendi-
                                 lerinden sonraki Türk sanatının şekillen mesinde öncü rol oynamıştır. Bu eserlerde Orta
                                 Asya Türk sanatı anlayışı ile İslami anlayış birlikte verilmiştir. Diğer İslam ülkelerinde
                                 olduğu gibi Karahanlılarda da mimari ön plana çıkmıştır. Türk mimarisinin erken döne-
                                 minde Karahanlılar yaptıkları cami, türbe ve minare anlayışları ile kendilerinden sonraki
                                 mimari gelişmelere öncülük etmişlerdir. Karahanlılar Dönemi’ne ait mimari yapılar ara-
                                 sında cami, minare, medrese, saray ve kervansarayların öncüleri kabul edilen ribatlar
                                 bulunmaktadır.
                                                                   Karahanlı Dönemi önemli dinî eserlerinden
                                                                   Hazara Degaron Camii Özbekistan’da
                                                                   Semerkant Buhara yolu üzerinde X  ve
                                                                   XI. yüzyıllarda yapılmıştır (Görsel 3.1).
                                                                   Caminin ismini aldığı “degaron” kelimesi
                                                                   “çanakçılar-çömlekçiler”  anlamına  gel-
                                                                   mektedir. Kare planlı inşa edilen caminin
                                                                   merkezinde tuğla malzemeden dört
                                                                   sütun bulunmaktadır. Bu sütunların
                                                                   üzerine merkezî bir kubbe yapılmış,
                                                                   merkezî kubbenin dört köşesine ise birer
                                                                   küçük kubbe eklenerek merkezî mekân
                                                                   genişletilmiştir. Caminin iç ve dış duvar
                                                                   cepheleri ince tuğla ve alçı ile kaplanmıştır.
                                                                   Mihrap kısmı sonradan yapılmış, küçük bir
                                                                   niş eklenerek mihraba sade bir görünüm
                                                                   verilmiştir.  Hazara  Camii  merkezî  plan
                                                                   şekli ile kendinden sonra yapılan merkezî
                                                                   kubbeli  camilere  örnek  teşkil  etmiştir.
                                                                   Talhatan  Baba,  Namazgâh  ve  Mugak
          Görsel 3.1: Hazara Degaron Camii, Özbekistan             Attari Karahanlılar Dönemi’nde yapılan
                                                                   diğer önemli camilerdendir.


          54
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61