Page 173 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 173

11. ÜNİTE



                                             Neyzen Aziz Dede (1840-1905)
                                             Neyzen Aziz Dede, gençlik yıllarında Mısır’a giderek Kahire Mevlevihane-
                                          sinde müzik ve ney eğitimi görmüştür. Buradan Gelibolu’daki Mevlevihaneye
                                          geldiği dönemde çilesini tamamlamış ve “dede” unvanı almıştır. Hayatının bun-
                                          dan sonrasını Üsküdar’da geçiren Neyzen Aziz Dede, Türk sanat müziğinin gel-
                                          miş geçmiş en iyi neyzenlerinden biri olarak tanınmıştır (Görsel 191). Bestecili-
                                          ğinden ziyade icra yeteneğiyle ön plana çıkmış, aynı zamanda Rauf Yekta Bey
                                          ve Santuri Ziya Bey gibi değerli bestecilerin hocalığını yapmıştır. Saz eserleri
                                          günümüzde de en çok çalınan ve dinlenen eserler arasında yer alan Neyzen Ali
                                          Dede’nin 1 peşrevi ve 6 saz semaisi günümüze ulaşabilmiştir.
                                             Başlıca Eserleri: Uşşak Saz Semai, Hicaz Peşrev, Saba Saz Semaisi, Yegâh
                                          Saz Semaisi, Suzinak Saz Semaisi.
             Görsel 191: Neyzen Aziz Dede    Tamburi Cemil Bey (1873-1916)
                                             İstanbul’da dünyaya gelen Tamburi Cemil Bey, müziksever bir aileye sa-
                                          hip olmasının da etkisiyle müzikle iç içe büyümüştür (Görsel 192). İyi derece-
                                          de Fransızca bilen Cemil Bey, Kemani Aleksan’dan Hamparsum notası ve Batı
                                          müziği notası öğrenmiştir. Birçok çalgıyı ustalıkla çalmışsa da en çok tambur
                                          ve  klasik  kemençeye  ilgi  göstermiş,  tambur  icrasında  yenilikçi  bir  yaklaşım
                                          sergilemiştir. Türk müziği tarihinin gelmiş geçmiş en büyük tambur virtüözü
                                          kabul edilmiştir. Tambur metodu ile klasik kemençe metodu yazmış ancak bu
                                          çalışmalar günümüze ulaşamamıştır. “Rehber-i Musiki” isimli nazariyat kitabın-
                                          da bir ilki gerçekleştirerek Türk müziği ile Batı müziğini karşılaştırmalı olarak
                                          ele almıştır. Batı müziğini tanımak için Beyoğlu’nda sergilenen opera ve operet
                                          gösterilerine ilgi gösteren Tamburi Cemil Bey, müziğin her türünden ilham al-
                                          mıştır.
             Görsel 192: Tamburi Cemil Bey   Başlıca Eserleri: Muhayyer Saz Semaisi, Çeçen Kızı (Hüseyni Oyun Havası),
                                          Hicazkâr Saz Semaisi, Kürdilihicazkâr Peşrev, Nikriz Longa, Ferahfeza Saz Sema-
                                          isi, Şedaraban Saz Semaisi, Mahur Peşrev, Hicazkâr Peşrev, Isfahan Saz Semaisi.
                                             Ali Salahi Bey (1878-1945)
                                             İstanbul’da dünyaya gelen Ali Salahi Bey, çocukluğundan itibaren sesinin
                                          güzelliği ve müzik kabiliyeti ile dikkat çekmiştir (Görsel 193). Başarılı bir udî
                                          olduğu için Udî Ali Salahi olarak da anılmıştır. Fahri Kopuz ve Hanende Aziz Bey
                                          ile birlikte Terakkî-i Musiki Mektebini kurmuştur. Türk müziği tarihinde ilk ut
                                          metodunu yazan ve yayınlayan kişi olarak bilinen Ali Salahi Bey’in 50 civarında
                                          eseri günümüze ulaşmıştır.
                                             Başlıca Eserleri: Ben Bu Sevdayı Perişân İle Dâim Yanarım (Nihavent Şarkı),
                                          Beni Gördükçe Sen Niçin Kaçarsın (Hüzzam Şarkı), Sorma Bana Söyleyemem
                                          Kalbimin Feryadını (Suzinak Şarkı), Kalbimle Güzel Günleri Andım da Derinden

             Görsel 193: Ali Salahi Bey   (Suzidil Şarkı), Beni Terk Eyledin Ey Mah (Acemaşiran Şarkı), Gönlümde Vardır
                                          Bir Yeni Sevda (Şedaraban Şarkı), Sakladım Efganımı Ağyareden (Şedaraban
                                          Şarkı), Dil Sevdi Seni Bir Kere Görüp Ey Gonca Femim (Hicazkâr Şarkı).
                                             Tamburi Ali Efendi (1836-1902)
                                             Midilli Adası’nda dünyaya gelen ve İstanbul’da medrese eğitimi gören Tam-
                                          buri Ali Efendi hem besteci hem de tambur virtüözüdür (Görsel 194). Sesinin
                                          güzelliği ve dinî konulara hâkimiyeti sayesinde Sultan Aziz zamanında Osmanlı
                                          Sarayı’nda müezzinlik ve ikinci imamlık yapmıştır. Bestelerinde klasik üsluba
                                          bağlı kalmıştır. Eserleri oğlu Tamburi Aziz Mahmut Bey tarafından notaya alı-
                                          nan Tamburi Ali Efendi’nin 110 eseri günümüze ulaşmıştır.
                                             Başlıca Eserleri: Senden Bilirim Yok Bana Bir Faide Ey Gül (Hüseyni Şarkı),
                                          Suzidil Peşrev, Suzidil Saz Semaisi, Bilmezdim Özüm Gamzene Meftun İmişim
                                          (Nihavent Yürük Semai), Dil Harab-ı Aşkınım Sensin Sebep Berbadıma (Segâh
                                          Şarkı), Samur Saçlım Nazik Edalım (Hicaz Şarkı), Hasret Oldu Yaktı Ciğerim (Hi-
             Görsel 194: Tamburi Ali Efendi  caz Ağır Semai), Sevdim Yine Bir Şuh-i Dilara Pek İlerde (Nihavent Şarkı), Sabah
                                          Oldu Gönüller Oldu Mesrur (Saba Şarkı), Beni Aşka Salan Yâre (Saba Şarkı).




        172   TÜRK MÜZİĞİNDE DÖNEMLER
   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178