Page 44 - Konu Özetleri AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 44

DİVAN ŞİİRİ 1



                                                 DİVAN ŞİİRİNDE TARZLAR VE ANLAYIŞLAR



            TÜRKÎİBASİT (BASİT TÜRKÇE) AKIMI             SEBKİHİNDİ AKIMI
            15 ve 16. yy.da görülmüştür. Türkçe sözcüklerle şiir   Sebkihindi; Hint tarzı, üslubu demektir. 17. yy.da Hin-
            yazan şairleri önemsemeyenlere, Türkçeyi kaba ve   distan’a giden İranlı şairlerin açtığı bir çığırdır.
            zevksiz  bulanlara  tepki  olarak  doğmuştur.  Devrin   Türk şairleri tarafından 17 ve 18. yy.da benimsenen
            büyük şairleri tarafından pek ilgi görmemiştir.  bu akımın temsilcileri şunlardır: Neşati, Naili, Fehim,
            Temsilcileri  sanat  güçlerini  gösteren  eser  vereme-  Şeyh Galip... Nef’i ve Nedim kısmen etkilenmişlerdir.
            miştir.                                      Bu akımın ilkeleri şöyledir:
            15.  yy.  sonunda  Aydınlı  Visali’nin  öncüsü  olduğu   •  Anlamı  derinleştirip  kapalı  ve  girift  hale  getirmek
            bu akımın en güçlü temsilcileri, 16. yy. şairlerinden   (kısa ve özlü)
            Edirneli Nazmi ve Tatavlalı Mahremi’dir.
                                                         •  Geniş bir hayal gücüne yer vermek
            İlkeleri şu şekilde özetlenebilir:
                                                         •  Yeni mazmunlar kullanmak
            • Divan şiiri nazım biçimleri ve aruz ölçüsü kullanılsa
            da Türkçe sözcükleri kullanmak               •  Şiiri yaşamdan soyutlayıp tasavvuf ve derin acılara
                                                         yöneltmek
            • Divan şiirindeki mazmunların (kalıplaşmış sözler)
            yerine halk şiirindeki mecaz, deyim ve benzetmeleri   •  İnsan mantığını zorlayan abartılı ve hayalî bir anla-
            kullanmak                                    tım yolu seçmek
                                                         •  Yeni sözcüklere ve tamlamalara başvurmak
            • Arapça ve Farsça sözcüklerden olabildiğince ka-
            çınmak



            HİKEMÎ ŞİİR AKIMI                            MAHALLÎLEŞME (YERLİLEŞME) AKIMI
            Nabi Ekolü de denilen bu akım; düşünceye ağırlık   16. yy.dan sonra görülmeye başlandı.
            vererek  okuyucuyu  düşündürmeyi,  aydınlatmayı   Baki’nin  ilk  habercisi  olduğu  bu  akımın  en  güçlü
            amaçlar. 17. yy.da görülen bu akımın ilk ve en güçlü   örneklerini  18.  yy.da  Nedim  vermiş,  19.  yy.da  da
            temsilcisi Nabi’dir. Nabi’den sonraki en önemli tem-  Enderunlu Vasıf bu akımın sınırlarını genişletmiştir.
            silcisi de Koca Ragıp Paşa’dır. Bu akımdan Tanzi-
            mat şairlerinden Ziya Paşa ve Namık Kemal de et-  Âşık  tarzı  Türk  şiiri  ile  divan  şirinin  birleşimi  olarak
            kilenmiştir.                                 görülebilir.
                                                         Nedim bu akımın etkisiyle hece ölçüsünde türkü ya-
                                                         zar. Halk deyimleri, yaşamı ve dili bu akım sayesinde
                                                         şiire yansır. Sadeliğe yakın bir Türkçe kullanır. İstan-
                                                         bul’un değişik semtleri, eğlenceleri, köşkleri gazel ve
                                                         şarkı ve şehrengizlere yansır.
                                                         Divan şiirinin soyut dünyasına bir tepki olarak ortaya
                                                         çıkmıştır.
                                                         Bu akım Tanzimat sanatçılarını da etkilemiştir.




















  44      MEBİ KONU ÖZETLERİ                                                 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - AYT   44
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49