Page 47 - Konu Özetleri TYT Matematik
P. 47
MATEMATİK
MATEMATİK
KONU SAYI PROBLEMLERİ
KONU
SAYI PROBLEMLERİ
ÖZETİ
ÖZETİ
TYT
TYT
TYT
TYT
TYT
TYT TYT TYT TYT TYT TYT TYT TYT TYT TYT TYT TYT
TYT
TYT
TYT
TYT
TYT
TYT
TYT
Bir problemi çözebilmek için sözel olarak belirtilen ifadeler matematiksel değişkenlere dönüştürülerek bir denklem kurul-
malıdır. Denklemin çözümü, problemin çözümünü verir. Problemler de kendi içerisinde sayı ve kesir, yaş, yüzde, karışım,
hareket, işçi ve havuz, ..... gibi alt başlıklara ayrılır.
Problemler çözülürken genellikle şu sıra takip edilir:
a) Problemde kullanılan veri veya veriler belirlenir.
b) Problemde istenen veri veya veriler belirlenir.
c) İstenen veriye uygun bir değişken atanır.
d) Verilere göre denklem veya eşitsizlik yazılır.
e) Yazılan denklem veya eşitsizlik çözülür.
Sayı problemleri ile ilgili bazı cebirsel ifade örnekleri aşağıdaki gibidir.
Sözel İfade Cebirsel İfade olarak karşılığı
Bir sayının 5 fazlası x + 5
Bir miktar paranın 5 katının 14 eksiği 5x – 4
Bir sınıftaki öğrencilerin yarısının 7 fazlası x 7
2 +
2
Karesi ile kendisinin toplamı 30 olan sayılar x + x =30
İki katı ile yarısının toplamı 15 ten küçük olan sayılar 2 x 1 15
x + 2
Kalemlerinin sayılarının farkı 8 olan iki öğrencinin kalemlerinin toplam sayısı x + (x – 8)
Örnek:
Bir kafedeki 46 masanın bir kısmı üç kişilik, diğerleri iki kişiliktir.
Bu kafenin toplam müşteri kapasitesi 117 olduğuna göre kafedeki iki kişilik masa sayısı kaçtır?
Çözüm:
İki kişilik masa sayısı x olsun.
O halde üç kişilik masa sayısı 46 – x olur.
Buradan kişi sayısı 117 olduğundan;
2x + 3(46 – x) = 117
2x + 138 – 3x = 117
21 = x
İki kişilik masa sayısı 21 olur.
MATEMATİK - TYT MEBİ KONU ÖZETLERİ 47 1
MATEMATİK - TYT