Page 304 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 304
EK 4: Kimya 9 (9.5.1.2.-Yaratma) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
Tahminî Süre: 20 dakika
Keşfetme aşamasında öğrencilere sorulan sorular tekrar yöneltilir ve öğrencilerin bir önceki cevaplamada
elde ettikleri su ayak izi büyüklüklerini azaltacak şekilde soruları tekrar yanıtlamaları istenir. Ardından öğ-
rencilere “Hangi sorulara verdiğiniz cevaplarda ne şekilde bir değişiklik yaptınız? Neden?” sorusu sorulur ve
cevapların sınıf ortamında paylaşılması sağlanır. Öğrencilerden su tasarrufunun sadece musluk kısmak ile
sınırlı olmadığı, yaşamın her alanında gerekli olduğu sonucuna ulaşmaları beklenir.
“Su israfına sebep olan etmenler nelerdir? Su tasarrufu için çözüm önerileriniz nelerdir?” soruları sorulur ve
öğrencilerin beyin fırtınası kullanarak verdiği cevaplar tahtaya yazılır.
Ardından öğrencilere EBA’da “Su Tasarrufunun Önemi” ve “Mutfakta Su Tasarrufu” videoları izletilir.
“Su Tasarrufunun Önemi” videosu için link
https://ders.eba.gov.tr/ders/proxy/VCollabPlayer_v0.0.928/index.html#/main/curriculumResource?resour-
ceID=62eb6f9cfb9a59c8106c6fddf665861e&resourceTypeID=3&loc=10&showCurriculumPath=false
“Mutfakta Su Tasarrufu” videosu için link
https://ders.eba.gov.tr/ders/proxy/VCollabPlayer_v0.0.928/index.html#/main/ebaLibraryDetail?resourceI-
3-AÇIKLAMA Daha sonra aşağıda sıralanan bilgiler öğretmen tarafından ek olarak öğrencilere verilir.
D=ec442ddb15bec83a479967643928c7d4
• Yaklaşık 750 milyon insan temiz su kaynağına erişememektedir.
Burada etkin olarak anlatım yöntemi kullanılmıştır. Bunda amaç, kazanımı destekleyecek bilgileri öğrencilere doğrudan sunmak-
tır. 9.5.1.2. kazanımı ile ilişkili olarak öğrencilere su tüketimine yönelik bazı istatistiksel bilgiler sunmanın, su tasarrufuna yönelik
çözüm önerilerinin ne kadar önemli olduğuna dair farkındalık geliştireceği düşünülmektedir.
Beyin fırtınasının esası, belirli bir durum veya probleme ilişkin fikir ve seçenekleri ortaya koymaktır. Buradaki durum su tasar-
rufu için üretilecek çözüm önerileridir. Beyin fırtınası tekniği kullanılarak öğrencilerin fikirlerini ve çözüm önerilerini özgürce ve
yargılanmadan belirtebilecekleri bir ortam yaratılmaya çalışılmıştır. Böylece öğrencilerde yaratıcı düşünme becerisi ile saygı
değerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Öğrenciler çözüm önerisi olarak özgün fikirlerini sunarak yaratıcı düşünme ve inovasyon
becerilerini, birbirlerinin fikrine saygı duyup koşulsuz kabul etmeyi deneyimleyerek de saygı değerini geliştireceklerdir.
Burada kullanılan soru-cevap tekniği ile öğrencilerde oluşabilecek kavram yanılgılarının önüne geçmek ve öğrencilerin yaptık-
ları çıkarımların doğruluğunu kontrol etmesini sağlamaktır. Öğrencilerin daha önce verdiği cevaplar ve şimdi verdiği cevapların
sonuçları hakkında çıkarımda bulunmasının onlarda eleştirel düşünme becerisini güçlendireceği düşünülmektedir. Kendi dav-
ranışlarının sonuçları hakkında düşünmek ve üzerine düşeni yapmak için gerektiğinde davranışlarını değiştirmenin öz denetim
ve sorumluluk değerini kazandırmada katkısı olduğu söylenebilir. Ayrıca insan etkinliklerinden kaynaklanan değişimleri ve her
bireyin vatandaş olarak sorumluluklarını kavrama gücüne dikkat çekilerek vatanseverlik değerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır.
303
303
303