Page 305 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 305

Öğretim Programı Okuryazarlığı                EK 4: Kimya 9 (9.5.1.2.-Yaratma) Ders Planı Örneği


                “10 dakikada bir duşta 95 litreden fazla su kullanılır.
                Dişlerinizi fırçalarken musluğu her çalıştırdığınızda dakikada yaklaşık 11 litre su israf ediyorsunuz.

                Bulaşık makineniz mavi enerji etiketine sahip ise yıkama başına 15 litre, normal bir bulaşık makinesinde 56
                litre, el ile bulaşık yıkamada ise yaklaşık 75 litre su kullanılır.

                Çamaşır makineniz mavi enerji etiketine sahip ise yıkama başına 102 litre, normal bir çamaşır makinesinde 155
                litre su kullanılır.
                Gri  su  sistemi;  evlerinizde  lavabolardan,  duşlardan,  çamaşır  makinesinden  ve  bulaşık  makinesinden  gelen
                suyu dış mekân-bahçe sulama için yeniden kullanmasına olanak tanır ve günde hane başına yaklaşık 151 litre
                su tasarrufu sağlayabilir.
                Bir yağmur varili, yoğun yaz aylarında açık havada kullanım için yaklaşık 4921 litre su tasarrufu sağlayabilir.

                Ortalama bir gazetenin ağırlığından daha az olan bir kâğıdı geri dönüştürmek, yaklaşık 13 litre su tasarrufu
                sağlar.

                Plastikleri geri dönüştürerek günde 45 litre su tasarrufu sağlayabilirsiniz.
                Şişeleri ve teneke kutuları geri dönüştürdüğünüzde, su tasarrufu sağlamanın yanı sıra enerji ve metal gibi
            3-AÇIKLAMA  kaynaklardan da tasarruf etmiş oluruz.

                •  Bir dilim ekmek için 40 litre, yumurtanın tabağınıza ulaşması için 135 litre, 50 gram çikolata üretmek için
                  ise 860 litre, 150 gramlık bir hamburger için 2 bin 400 litre su gerekir. Özetlemek gerekirse dört kişilik bir
                  ailenin günlük yiyeceğini yetiştirmek için yaklaşık 25740 litre suya ihtiyaç vardır.”
                Öğrencilere “Suyun canlılar için önemi nedir?” sorusu sorulur, öğrencilerin soruyu cevaplaması istenir. 9. sı-
                nıf 1. ünitede işlenmiş olan suyun canlılar için önemi konusuna vurgu yapılarak disiplinler arası ilişkiye vurgu
                yapılır. Öğrencilerden alınan dönütler sonrasında öğretmen suyun canlılar için önemi konusunda aşağıdaki
                maddeler ve benzerlerini verir.
                •  Bütün canlı hücrelerin büyük bir bölümü sudan meydana gelmiştir.
                •  Su, besinleri sindirmek için çok önemli bir maddedir. Atık maddelerin atılmasında da su önemli rol oynar.

                •  Bitkiler suyla fotosentez yapar ve besin üretir.

                •  Enzimlerin çalışması için sulu ortam gereklidir. Belirli miktarda su olmadan enzimler çalışamaz.
                •  İyi bir çözücüdür. Çözünme olaylarında görev alır. Suda çözünen vitaminler bu sayede kullanılır.









            Bu soru öğrencilere yöneltilerek 9. sınıf biyoloji dersinde suyun önemi konusunda disiplinler arası ilişki kurulması amaçlanmıştır.
            Böylece öğrencilerin edindikleri bilgileri farkı disiplin alanlarıyla ilişkilendirme ve günlük hayatta kullanma yeterliliklerinin arttırı-
            lacağı düşünülmektedir.














      304
    304
   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309   310