Page 322 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 322
EK 4: Kimya 10 (10.2.2.1.-Anlama) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
Ayrımsal Damıtma: Birbiri içinde homojen olarak dağıl-
mış sıvıların kaynama noktaları farkından faydalanılarak
yapılan ayırma işlemidir. Alkol-su karışımının ayrılması,
ham petrolün damıtılması ayrımsal damıtmaya örnektir.
Endüstride çok kullanılan bir ayırma yöntemidir.
EBA Damıtma ve Ayrımsal Damıtma Konu Anlatımı
https://ders.eba.gov.tr/ders/proxy/VCol-
Su çıkışı Su girişi labPlayer_v0.0.920/index.html#/main/
3-AÇIKLAMA curriculumResource?resourceID=dd6b-
2cfcb26c4560d3d0418ab2a35805&resourceTypeID=3&-
loc=0&locID=286d406acfca4df29cc0c3cd1e2827a3&s-
Görsel 13: Ayrımsal damıtma düzeneği
howCurriculumPath=false
OGM materyal sayfasında verilen damıtma ve ayrımsal damıtma ile ilgili 79. kavram çalışması yaptırılır.
http://ogmmateryal.eba.gov.tr/panel/upload/etkilesimli/kitap/kavram_calismalari/10/kimya/tek/index.html
VI. Erime Noktası Farkından Yararlanılarak Yapılan Ayırma İşlemi
Katı-katı homojen karışımların ayrılmasında kullanılır. Katıların erime noktası farkı ne kadar fazla ise karışım-
daki maddeleri saf olarak ayırmak daha kolay olur. Alaşımların ayrılmasında erime noktası farkı kullanılabilir.
Tahminî Süre: 20 dakika
Yönerge 7: Öğretmen şeker pancarından şeker üretim sürecinin anlatıldığı videonun 10. dakikası ile 12. daki-
kası arasını sınıfa izletir. Öğretmen “İzlediğiniz videoda karışım ayırma yöntemlerinden hangileri kullanılmıştır?
Fizik dersinde öğrendiğiniz, maddelerin ayırt edici özelliklerinden hangilerinden faydalanılarak ayırma işlemi
4-DERİNLEŞME https://www.youtube.com/watch?v=DqaYemsYrN8&t=935s
yapılmıştır?” sorularını sorar.
Burada öğrencilerin öğrendiği yeni bilgileri fizik ile ilişkilendirerek kullanması amaçlanmıştır.
Bu videoda şeker pancarından şeker elde edilmesi anlatılmıştır. Karışım ayırma yöntemlerinin endüstride kullanımı ile ilgili
olan videonun izletilmesi ile örnek olay öğretim tekniği kullanılmıştır. Örnek olay yöntemi öğrencilerin açıklama bölümünde öğ-
rendikleri bilgileri günlük hayattaki bir olayla ilişkilendirmeleri için kullanılmıştır. Problemlerin çözümünde bilgi ile uygulamanın
birleştirilmesi öğrencilerin derse olan ilgilerinin artmasını sağlayacaktır.
OGM materyaldeki bu çalışmanın tercih edilmesindeki sebep 10.2.2.1. kazanımı için gerekli kavramların öğrenciler tarafından
öğrenilmesini pekiştirmektir. Bu kazanım kapsamında öğrencilerin endüstri ve sağlık alanındaki karışım ayrıma tekniklerini
açıklayabilmesi için damıtma ve ayrımsal damıtma kavramlarının öğrenilmesinin önemli olduğu düşünülmektedir. Çünkü, öğ-
renilen bir bilginin açıklanması o bilginin içerdiği kavramların özümsenmesine ve anlaşılmasına bağlıdır.
321
321
321