Page 109 - BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR TARİHİ 12
P. 109
Osmanlı Devleti’nde Tomak Oyunu Osmanlı Devleti’nde Tuluk Oyunu
Sarayda padişahlarca çok sevilen ve Yeniçeri Ocağının eğitim programında yer alan tomak oyu- Osmanlıların oldukça sevdiği oyunlar-
nu, kamçı şeklinde bir sapa bağlanan ve kar keçesinden yapılan tomak topuyla oynanırdı. Hız ve çeviklik dan biriydi. Oyun, iki grup arasında oynanırdı.
kazandırmaya yönelik bir spordu. Tomak oyuncularına “tomakçı”, usta oyuncularına ise “tomakçıbaşı” de- Oyunculara “tulukçu” denirdi. Tulukçuların el-
nirdi. lerinde tulum hâlinde çıkartılmış keçi derisinin
Tomak oyunu, altışar kişiden oluşun iki grupla oynanırdı. Oyunda amaç, rakibin sırtına tomakla şişirilmesiyle elde edilen tulumlar bulunurdu.
vurmaktı. Her takımda bir tane tomak olurdu. Sırtına vurulan oyuncu oyun dışı kalırdı. Rakibin sırtı dı- Oyunda amaç, bu tulumlarla rakibe vurarak
şında başka bir yerine vurulmazdı. Savunma amacıyla kollar kullanılırdı. Oyunun sonunda hangi takımın onu yere düşürmekti. Oyun, 12-14 çiftin katılı-
alan içinde daha fazla sayıda oyuncusu kalırsa o takım oyunu kazanırdı (Görsel 4.38, 4.39).
mıyla başlardı. Elindeki tuluğu vurarak rakibini
yere düşüren tulukçu, başka bir rakibiyle eşle-
şirdi. Finale kalan son iki tulukçunun mücade-
lesi sonunda kazanan belirlenirdi (Görsel 4.41).
Görsel 4.38: Tomak Oyunu Görsel 4.39: Tomak Oyunu
Osmanlı Devleti’nde Matrak Oyunu
Osmanlılarda oynanan matrak Görsel 4.41: Tuluk Oyunu minyatürü
oyunu, günümüzdeki eskrim sporuna
çok benzeyen bir oyundu. Matrak; tahta,
kılıç, sopa anlamlarında kullanılırdı. Mat-
rak oyunu, iki kişiyle oynanırdı. Oyunda
oyuncuların ellerinde şimşir ağacından
yapılmış bir matrak ve bir yastık bulu- 7. ETKİNLİK
nurdu. Oyuncular, ellerindeki matrak ile
rakibin başına vurmaya çalışırken diğer OSMANLILARDA OYUN
ellerindeki yastık ile kendilerini koruma- Osmanlı Devleti’nde oynanan oyunların çeşitliliğini, amaçlarını ve bu oyunların özelliklerinin ne-
ya çalışırlardı (Görsel 4.40). reden geldiğini araştırarak arkadaşlarınızla tartışınız. Tartışma sonundaki ortak düşüncelerinizi aşağıdaki
boş bırakılan bölüme yazınız.
.........................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................................
Görsel 4.40: Matrak Oyunu
106 OSMANLI DEVLETİ’NDE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR OSMANLI DEVLETİ’NDE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR 107