Page 109 - BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR TARİHİ 12
P. 109

Osmanlı Devleti’nde Tomak Oyunu  Osmanlı Devleti’nde Tuluk Oyunu


 Sarayda padişahlarca çok sevilen ve Yeniçeri Ocağının eğitim programında yer alan tomak oyu-  Osmanlıların oldukça sevdiği oyunlar-
 nu, kamçı şeklinde bir sapa bağlanan ve kar keçesinden yapılan tomak topuyla oynanırdı. Hız ve çeviklik   dan biriydi. Oyun, iki grup arasında oynanırdı.
 kazandırmaya yönelik bir spordu. Tomak oyuncularına “tomakçı”, usta oyuncularına ise “tomakçıbaşı”de-  Oyunculara “tulukçu”  denirdi. Tulukçuların  el-
 nirdi.     lerinde tulum hâlinde çıkartılmış keçi derisinin
 Tomak oyunu, altışar kişiden oluşun iki grupla oynanırdı. Oyunda amaç, rakibin sırtına tomakla   şişirilmesiyle elde edilen tulumlar bulunurdu.
 vurmaktı. Her takımda bir tane tomak olurdu. Sırtına vurulan oyuncu oyun dışı kalırdı. Rakibin sırtı dı-  Oyunda  amaç,  bu  tulumlarla  rakibe  vurarak
 şında başka bir yerine vurulmazdı. Savunma amacıyla kollar kullanılırdı. Oyunun sonunda hangi takımın   onu yere düşürmekti. Oyun, 12-14 çiftin katılı-
 alan içinde daha fazla sayıda oyuncusu kalırsa o takım oyunu kazanırdı (Görsel 4.38, 4.39).
            mıyla başlardı. Elindeki tuluğu vurarak rakibini
            yere düşüren tulukçu, başka bir rakibiyle eşle-
            şirdi. Finale kalan son iki tulukçunun mücade-
            lesi sonunda kazanan belirlenirdi (Görsel 4.41).




















 Görsel 4.38: Tomak Oyunu  Görsel 4.39: Tomak Oyunu






 Osmanlı Devleti’nde Matrak Oyunu

 Osmanlılarda  oynanan  matrak                                         Görsel 4.41: Tuluk Oyunu minyatürü
 oyunu,  günümüzdeki  eskrim  sporuna
 çok benzeyen bir oyundu. Matrak; tahta,
 kılıç, sopa anlamlarında kullanılırdı. Mat-
 rak oyunu, iki kişiyle oynanırdı. Oyunda
 oyuncuların  ellerinde  şimşir  ağacından
 yapılmış  bir  matrak  ve  bir  yastık  bulu-  7. ETKİNLİK
 nurdu. Oyuncular, ellerindeki matrak ile
 rakibin başına vurmaya çalışırken diğer   OSMANLILARDA OYUN
 ellerindeki yastık ile kendilerini koruma-    Osmanlı Devleti’nde oynanan oyunların çeşitliliğini, amaçlarını ve bu oyunların özelliklerinin ne-
 ya çalışırlardı (Görsel 4.40).  reden geldiğini araştırarak arkadaşlarınızla tartışınız. Tartışma sonundaki ortak düşüncelerinizi aşağıdaki
                boş bırakılan bölüme yazınız.
                        .........................................................................................................................................................................................
                ..........................................................................................................................................................................................................
                ..........................................................................................................................................................................................................
                ..........................................................................................................................................................................................................
                ..........................................................................................................................................................................................................

 Görsel 4.40: Matrak Oyunu






 106  OSMANLI DEVLETİ’NDE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR                                            OSMANLI DEVLETİ’NDE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR  107
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114