Page 28 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 28
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
Soru: Sudoku, 9x9'luk bir ızgaradan oluşmaktadır. Bu ızgara, her biri 3x3'lük küçük karelerden (bloklardan)
oluşan toplam 81 hücre içermektedir. Oyunda, her satır, her sütun ve her 3x3’lük blokta 1’den 9’a kadar
olan rakamlar bulunmaktadır. Rakamlar her satır, sütun ve blokta sadece bir kez yer alabilir.
y
6 8 9 1 4
7 1
4 7 e
1 6 2 d
f t n c
7 6 3 b m
3 5 8 o a
9 2 z
Ahmet günlük olarak gazetede yer alan sudokuyu çözmektedir. Günün gazetesi geldiğinde babası Ah-
met’e gazeteyi vermeden önce sudokunun sağ alt köşesinden 5x5’lik kısmını kesmiş ve üç adet denklem
paylaşmıştır.
I. a+c+d+e+f=44
II. k+l+m+n+o=7
III. x, y, z, t birbirinden farklı rakamları temsil etmek üzere x+y+z+t=24
Soru: Sudokuyu tamamlamak için verilen denklemlere göre aşağıdakilerden hangisi kesinlikle
yanlıştır?
A) II. Denklemde üç harf aynı rakam değerine sahiptir. Bu soruda süreç bileşenleri farklı yönlerden ele
alınmış, öğrencilerin bilişsel düzeyle ri birçok
B) I. Denklemde dört harf aynı rakam değerine sahiptir.
üst beceri düzeyi bakımın dan sorgulanmıştır.
C) m ve n değerleri farklı rakam değerine sahiptir.
Bunun yanı sıra soru, öğrencilerin mantıksal
D) z değeri x değerinden daha küçüktür. düşünme ve Süreç bileşenlerinin farklı yönler-
E) a harfine ait sayı değeri t değerinden büyüktür. den ele alarak öğrencilerin bilişsel düzeylerini
birçok üst beceri düzeyi bakımından sorgulayan
soruda aynı zamanda öğrencilerin Mantıksal
Düşünme ve Akıl Yürütme düşünme becerileri-
nin ve uzamsal becerilerini test etmektedir.
*Olumsuz soru kökü vurgulanmalıdır.
Çoktan seçmeli soruları hazırlarken dikkat edilmesi gereken başlıca noktalar;
Sorunun ayrıt edici gücünü artırmak ve
Sorular hazırlanırken öğrencilerin öğrencilerin konuyu daha iyi anlamala-
yaşı, gelişim seviyesi ve öğrenme ihti- rını sağlamak için soru kökü ile alakalı,
yaçlarına göre seçenek sayısı, görseller öğrencilerin karşılaşabileceği yaygın
gibi bileşenlere dikkat edilmelidir. eksik öğrenmeleri yansıtacak şekilde
çeldiriciler oluşturulmalıdır.
28