Page 32 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 32
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
Yapılandırılmış grid hazırlanırken dikkat edilmesi gereken aşağıdaki hususlar şemada verilmiştir.
Öğrencilerin bilgileri Öğrencilerin verilen görevi
yerleştirmesi için kullanılacak tam olarak nasıl yerine
kategorilerin veya sütun getireceklerini anlamalarını
başlıklarının, öğrenme sağlayacak şekilde açık ve net
hedefleriyle uyumlu ve konuya talimatlar sunulmalıdır.
özgü olması gerekmektedir.
Öğrenci yanıtlarının nasıl
Öğrencilere analiz etme, değerlendirileceğine
karşılatırma yapma ve özgün dair kriterler önceden
çıkarımlar yapabilecekleri belirlenmeli, değerlendirme
şekilde tasarlanmalıdır. sürecinin adil ve tutarlı olması
sağlanmalıdır.
5.4.7. Kontrol Listesi
Kontrol listesi, belirli görevlerin, aktivitelerin veya aktivitelerin veya etkinliklerin tamamlanıp tamamlanma-
dığını belirlemek için kullanılan bir araçtır. Amaç doğrultusunda gözlemlenecek özelliklere yönelik soruları
içeren ve bu soruların karşılanıp karşılanmadığını incelemek için kullanılmaktadır. Kontrol listelerinde her bir
görev veya ölçüt yanında yer alan durum işaretleri görevlerin "tamamlandı", "devam ediyor" veya "başlanma-
dı" gibi veya “var-yok”, “evet-hayır” gibi mevcut durumlarını göstermektedir. Bu alanda, görevleri daha iyi
anlamayı sağlayacak açıklamalar veya notlar kısmı da yer alabilir.
Kontrol listeleri, kullanım kolaylığı ve esnekliği nedeniyle öğrencilere kendi öğrenme süreçlerini değerlendir-
mede yardımcı olabilir; öz değerlendirme veya akran değerlendirme için kullanılabilir. Öğretmenlere öğrenci
performanslarını sistematik bir şekilde takip etme olanağı tanıdığından, öğrenci ilerlemesi somut bir şekilde
belgelenebilir ve eğitim programlarının etkinliği değerlendirilebilir.
Kontrol listesi oluştururken şu hususlara dikkat edilmelidir.
• Kontrol listesinde öğrencilerden beklentilerin net bir şekilde ortaya konulduğundan ve öğrencide
incelenecek özelliklerin tüm sorularda ifade edildiğinden emin olunmalıdır.
• Kontrol listesinin çok uzun olmaması ve öğrencilere anlaşılır bir biçimde verilmesi, gözlemlenecek
özelliklerin gözden kaçmasını engelleyerek gözlem sürecinin daha etkili olmasını sağlayacaktır.
Yönerge: Öğrenci davranışı kontrol listesinde verilen ifadeleri kullanarak davranışların gösterilmesi duru-
munda evet seçeneği gösterilmemesi durumunda hayır seçeneğini işaretleyerek öğrenci davranışla-
rını değerlendiriniz. Bu örnek öğretmenlere yönelik olmakla birlikte öğrenciler için de uyarlanabilir.
32