Page 32 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 32

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

               Yapılandırılmış grid hazırlanırken dikkat edilmesi gereken aşağıdaki hususlar şemada verilmiştir.



                                Öğrencilerin bilgileri       Öğrencilerin verilen görevi
                            yerleştirmesi için kullanılacak    tam olarak nasıl yerine
                              kategorilerin veya sütun       getireceklerini anlamalarını
                               başlıklarının, öğrenme       sağlayacak şekilde açık ve net
                            hedefleriyle uyumlu ve konuya     talimatlar sunulmalıdır.
                             özgü olması gerekmektedir.




                                                              Öğrenci yanıtlarının nasıl
                              Öğrencilere analiz etme,         değerlendirileceğine
                            karşılatırma yapma ve özgün        dair kriterler önceden
                             çıkarımlar yapabilecekleri      belirlenmeli, değerlendirme
                              şekilde tasarlanmalıdır.      sürecinin adil ve tutarlı olması
                                                                  sağlanmalıdır.





               5.4.7.  Kontrol Listesi

               Kontrol listesi, belirli görevlerin, aktivitelerin veya aktivitelerin veya etkinliklerin tamamlanıp tamamlanma-
               dığını belirlemek için kullanılan bir araçtır. Amaç doğrultusunda gözlemlenecek özelliklere yönelik soruları
               içeren ve bu soruların karşılanıp karşılanmadığını incelemek için kullanılmaktadır. Kontrol listelerinde her bir
               görev veya ölçüt yanında yer alan durum işaretleri görevlerin "tamamlandı", "devam ediyor" veya "başlanma-
               dı" gibi veya “var-yok”, “evet-hayır” gibi mevcut durumlarını göstermektedir. Bu alanda, görevleri daha iyi
               anlamayı sağlayacak açıklamalar veya notlar kısmı da yer alabilir.
               Kontrol listeleri, kullanım kolaylığı ve esnekliği nedeniyle öğrencilere kendi öğrenme süreçlerini değerlendir-
               mede yardımcı olabilir; öz değerlendirme veya akran değerlendirme için kullanılabilir. Öğretmenlere öğrenci
               performanslarını sistematik bir şekilde takip etme olanağı tanıdığından, öğrenci ilerlemesi somut bir şekilde
               belgelenebilir ve eğitim programlarının etkinliği değerlendirilebilir.
               Kontrol listesi oluştururken şu hususlara dikkat edilmelidir.
                •   Kontrol listesinde öğrencilerden beklentilerin net bir şekilde ortaya konulduğundan ve öğrencide
                   incelenecek özelliklerin tüm sorularda ifade edildiğinden emin olunmalıdır.
                •   Kontrol listesinin çok uzun olmaması ve öğrencilere anlaşılır bir biçimde verilmesi, gözlemlenecek
                   özelliklerin gözden kaçmasını engelleyerek gözlem sürecinin daha etkili olmasını sağlayacaktır.



               Yönerge: Öğrenci davranışı kontrol listesinde verilen ifadeleri kullanarak davranışların gösterilmesi duru-
                        munda evet seçeneği gösterilmemesi durumunda hayır seçeneğini işaretleyerek öğrenci davranışla-
                        rını değerlendiriniz. Bu örnek öğretmenlere yönelik olmakla birlikte öğrenciler için de uyarlanabilir.




















      32
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37