Page 31 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 31

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

                  5.4.6.  Yapılandırılmış Grid

                  Yapılandırılmış grid, öğrencilerin bilgileri düzenleme, ilişkilendirme ve analiz etme becerilerini değerlendir-
                  mek için kullanılabilecek ölçme araçlarındandır. Yapılandırılmış gridde öğrencilere genellikle bir dizi veri,
                  ifade veya soru verilir. Öğrencilerden bu bilgileri, verilen kategorilere göre doğru sırayla sınıflandırmaları veya
                  yerleştirmeleri istenir. Öğrencinin sınıf düzeyine göre 3×3, 3×4 veya 4×4'lük kutulardan oluşan cevap alanları
                  verilebilir.
                  Yapılandırılmış grid için değerlendirme, her bir doğru yerleştirmeye veya analize atfedilen puanlarla ve öğren-
                  cilerin cevaplarının kapsamlılığı, doğruluğu ve derinliğini değerlendiren kriterlerle gerçekleştirilir. Bu sürecin
                  bir parçası olarak öğrencilere sağlanan geri bildirim, sadece puanlamayı içermekle kalmaz, aynı zamanda iyi-
                  leştirme yapmaları için rehberlik ve öğrenme fırsatları sunar.  Yanlış veya eksik yanıtlar, öğrenciler için öğren-
                  me ve gelişme fırsatları olarak değerlendirilir. Bu nedenle değerlendirme, öğrencilerin kavramsal anlayışlarını
                  derinleştirmelerine ve bireysel gelişimlerini desteklemeye odaklanmalıdır.
                  Yapılandırılmış grid, öğrencilerin sadece hatırlama seviyesindeki bilgilerini değil aynı zamanda bilgileri nasıl
                  uyguladıklarını ve analiz ettiklerini de ölçmektedir. Bu yüzden öğrencilerin derinlemesine anlama ve kritik dü-
                  şünme becerilerini değerlendirmek için tercih edilebilir. Bu tür sorular, öğrencilere öğrendikleri bilgileri özgün
                  ve etkili bir şekilde kullanma fırsatı sunarak hem hatalı kavramların tespit edilmesine yardımcı olmakta hem de
                  öğrenci katılımını ve etkileşimini artırmaktadır. Esnek yapısı sayesinde çeşitli ders ve konularda uygulanabilen
                  yapılandırılmış grid, derinlemesine öğrenmeyi teşvik ederek eğitimde bilişsel gelişimi destekleyen önemli bir
                  araçtır. Örneğin bir fen bilimleri sınavında öğrencilerden farklı elementleri atom numaralarına veya kimyasal
                  özelliklerine göre sıralamaları istenebilir. Matematikte ise öğrencilerden çeşitli denklemleri çözümleriyle eş-
                  leştirmeleri veya belirli bir matematiksel kurala göre sayıları sıralamaları istenebilir.

                  Aşağıdaki yapılandırılmış grid'de( numaralandırılmış kutucuklar) insan vücudunun farklı sistemleri ve bu si-
                  temlere ait organları verilmiştir. Kutucuk nımaralarını kullanarak soruları cevaplayınız.



                  1     Mide           2     Femur             3     Aort         4     Neuron

                  5     Karaciğer      6     Alveol            7     Sternum      8     İnce Bağırsak

                  9     Kapiller       10    Pankreas          11    Kafatası     12    Tibia


                       Sorular
                       1.  Sindirim sistemine ait organlar hangi numaralı kutularda bulunmaktadır?
                          Cevap:................

                       2.  İskelet sistemine ait yapılar hangi numaralı kutularda bulunmaktadır?
                          Cevap:................
                       3.  Dolaşım sistemine ait yapılar ve organlar hangi numaralı kutularda bulunmaktadır?
                          Cevap:................
                       4.  Sinir sistemine özgü yapılar hangi numaralı kutularda bulunmaktadır?
                          Cevap:................
                       5.  Gaz alışverişini sağlayan solunum sistemi yapıları hangi numaralı kutularda yer alır?
                          Cevap:................



                       Yapılandırılmış grid ile öğrencilerin hatırlama seviyesindeki bilgilerin yanında daha üst düzey bece-
                       rileri sorgulanabilir. Öğrencilerin hatalı öğrenmelerinin ortaya çıkarılmasına ve katılımının artmasına
                       fırsat veren bir araçtır.





                                                                                                                 31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36