Page 763 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 763

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10


                                                CEVAP ANAHTARLARI
                hükümdarın yanına gidip onun hizmetine girmek ister. Böylece   Bey kendini beğenmiş, başkaları için yaşayan, hayata bir şey
                yönetime katılarak aklını, bilgisini ve faziletini tüm ülkenin ya-  vermeden hayattan çok şey bekleyen kısacası hem kel hem fo-
                rarına sunmak ister.                           dul olarak niteleyebileceğimiz bir kişidir.
              2.  Okuduğumuz metinde akıl, bilgi, fazilet ve zekâ kelimeleri te-  Ben Siymâ Bey’in arkadaşı olsaydım Salih Bey gibi davranıp
                manın belirlenmesinde okuyucuya yardımcı olur. Çünkü me-  benzer çatışmaları yaşardım.
                tinde bu kavramlar öne çıkarılmış; metnin “akıllı, bilgili, zeki ve   2.  Metinde Siymâ Bey’in içinde bulunduğu durum ve sahip oldu-
                faziletli olmanın önemi” teması bu kavramlar aracılığıyla dile   ğu özellikler ile beklentileri arasında uyumsuzluk vardır. Yazar
                getirilmiştir.                                 bu durumu ortaya koymak için Siymâ Bey’in durumunu oku-
             3.  Okuduğumuz metin  parçasında  anlatılmak isteneni  en iyi   yucunun  gözleri  önüne  serecek  kişi  olarak  Salih Bey’i ortaya
                temsil eden beyit veya beyitler şunlardır:     çıkarır. Salih Bey, Siymâ Bey’e gerçeği çarpıcı bir şekilde dile
                                                               getirir.
                      Orijinal Metin     Metnin Günümüz     3.  Benzerlikler: İki arkadaş da gezip tozmayı seven, arkadaş ara-
                                         Türkçesiyle İfadesi   yan kişilerdir. Her ikisinin de ekonomik durumları pek parlak
                                                               değildir.
                ukuş kadrini hem ukuşlug bilir   Aklın kıymetini yine
                                        akıllı bilir; âlimin sattığı
                bilig satsa bilge biliglig alır (470)  bilgiyi de bilgili alır.  Farklılıklar: Siymâ Bey, sahip oldukları ile beklentileri arasında
                                                               büyük farklar bulunan ama içinde bulunduğu durumun farkın-
                bilig kıymetini biliglig bilir  Bilginin kıymetini bil-  da olmayan bir kişi iken Salih Bey sahip oldukları ile beklentile-
                                                               ri tutarlı olan, hayalperest olmayan bir kişidir.
                                        gili bilir, akla hürmet
                ukuşka aġırlık biligdin kelir (472)   bilgiden gelir.  Yukarıdaki benzerlik ve farklılıklarını göz önünde bulundur-
                Yukarıda yer alan beyitler metinde işlenen “akıllı, bilgili, zeki ve   duğumuzda  Salih  Bey’in  toplumda  daha  çok  kabul  göreceği
                faziletli olmanın önemi” temasını en özlü şekilde anlatmaları   anlaşılmaktadır. Çünkü Salih Bey, sahip olduğu özellikleri ile
                nedeniyle metni en iyi şekilde temsil etmektedir.  hayattan beklentileri tutarlı olan, durumlara ve olaylara gerçek-
                                                               çi yaklaşan, olduğu gibi görünen biridir.
             4.  Bilgi,  fazilet  (erdem)  ve  akıl  geçmişten  günümüze  aranan,   4.  Günümüzde günlük hayatta ve özellikle de sosyal medyada
                geçerliliğini her zaman koruyan kavramlar olmuştur. Bil-  kendini olduğundan farklı gösterme çabası içinde olan ve hiçbir
                gili, faziletli ve akıl sahibi bireyler kendilerindeki eksiklik ve   şeyi beğenmeyip büyük beklentilere sahip olan, gerçekçi olma-
                gücün farkında olduklarından tamamlanma, yenilenme ihti-  yan insanlar vardır.
                yacı duyarlar ve kendilerini sürekli geliştirirler. Başkalarının
                da  varlığını  ve  düşüncelerini  kabul  ederler.  Böylece  kendile-  5.  Bu unsurlar Siyma Bey’in özelliklerini ortaya koymak, okuyu-
                rinin ve iletişim içinde bulunduğu insanların mutlu olmasını   cuyu meraklandırmak, hikâyeye okuyucunun ilgisini artırmak
                sağlar, içinde yaşadığı toplumun daha iyi noktalara ulaşmasına   ve ana çatışmaya ortam hazırlamak üzere verilmiştir. Bunlar
                yardımcı olurlar. Bu kişiler iyi yönetici, bilim insanı, sanatçı,   olmasaydı ana çatışma eksik kalacak ve Siymâ Bey’in davranış-
                zanaatkâr, öğretmen, tüccar… olarak hayatın bütün alanlarında   ları okuyucular tarafından tam olarak anlamlandırılamayacaktı.
                ülkelerine yararlı olurlar.
                                                            Etkinlik No.: 51
             Etkinlik No.: 49
             1.  Kam Pürenin Oğlu Bamsı Beyrek hikâyesinden alınan bu bölü-  1.  a) Nine ile genç kızın farklı eğitimler alması
                mün teması ad koymadır.                        b) Kuşak çatışması
             2.  Avnik Kalesi’nin kâfirleri haksız bir eylem gerçekleştirmek üze-  c) Nine, mutluluğu eskide bulurken torun için mutluluk yenide-
                                                                 dir.
                reyken Bamsı bu davranışa karşı çıkar. Aslında bu karşı çıkış,   ç) Nine gelenek ve âdetlerle yaşarken torun bu gelenekleri unut-
                toplumun haksızlığa karşı duruşu ve bunu Bamsı’nın şahsında   muştur.
                idealleştirmesidir. Avnik Kalesi’nin kâfirleri ise haksızlığı imle-
                yen karşı değerdir.                        2.  Bence, bugünkü nesil güvenilmesi gereken bir nesildir. Genç
             3.  O dönemde Tanrı, Gök Tanrıdır. Bu toplumun Beyrek’in dav-  kuşak artık araştırıyor, sorguluyor ve kendine ters gelen olay ve
               ranışının Tanrı tarafından da sevildiğine olan inancının göster-  durumlardan uzak duruyor. Kendi fikirleriyle kendine güvene-
                                                              rek hareket eden bu nesil, her zaman sorumluluğunu bilen bir
               gesi olabilir.
                                                              nesildir.
             4. a) Yiğidin yalnız kalmaması ve arkadaşlarının olması, babası-  3.  Olası Cevaplar
                 nın onu sağına oturtması, minnet etmeme, beye saygı, zor
                 durumda kalıp yardım isteyene yardım etmek, içeri girince   Nineye göre, “alaylılar” daha başarılıdır çünkü onların oynadığı
                                                              filmlerde alaylıların insana olan bakış açıları, sevgi, samimiyet
                 selam vermek, iyilik için dua etmek gibi değerlerimiz yer al-
                 maktadır.                                    ve dostluk olarak filmlere yansımıştır. Onların özellikle sinema-
                                                              ya olan sevgileri, bugün bile tekrar tekrar seyredilen filmlerinde
               b) Dede korkut hikâyeleri oluştuğunda sözlü olarak nesilden   hissedilmektedir.
                 nesile aktarılmaktadır. Türk kültürüne ait değerlerin korun-
                 ması ve aktarılmasında tema önemli bir unsurdur. Değerle-  Genç kıza göre, “okulluların” çektiği filmler daha başarılıdır. Rol
                 rin  dikkat  çekmesine,  dönemin  kavranmasına  toplum  için   aldıkları bu filmler eğitimlerinin de etkisi ile eskiye göre daha
                 değerinin  gözler  önüne  serilmesine;  kullanılan  tema  katkı   üst düzeydedir. Onların oynadığı filmler, dünya sinemasında
                                                              yer bulmakta, birçok ülkede film festivallerine katılmakta, bu
                 sağlamaktadır.
                                                              festivallerden ödüller almaktadır. Bu filmler böylelikle ülkemizi
             Etkinlik No.: 50                                 dünyaya tanıtmaktadır.
             1.  Siymâ Bey, metinde başkalarında aradığı özellikler kendisinde   4.  Olası Cevaplar
               bulunmayan bir kişi olarak çizilmiştir. Toplumumuzun büyük   Evet, vardır çünkü çatışma, insanların birbirinin düşüncesine
               çoğunluğu bu türden insanlarla çatışma yaşar. Çünkü Siymâ  katılmaması demektir. Ne kadar çok farklı fikir ortaya atılırsa


                                                                                                   761
   758   759   760   761   762   763   764   765   766   767   768