Page 811 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 811

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10


                                                CEVAP ANAHTARLARI
             2.  Değişen yaşam koşulları ile müvezzi (gazete dağıtıcısı), günü-  Etkinlik No.: 239
               müzde rastlamadığımız bir meslek grubu. Ağır ceza reisi, mahke-
               menin başkanı ya da hâkim anlamlarındadır. Günümüzde hâkim   1.  Toplum içinde insanların evlenme kararı alırken karşı cinsin
               unvanı kullanılıyor.                           maddi olanaklarına dikkat etmesi görülebilen bir durumdur.
             3.  Bilimsel  gelişmeler  ve  her  an  yükselen  hayat  koşulları  ışığında   Bunun yanında eskiden olan ama günümüzde az da olsa rastla-
                                                              dığımız, yapılan evliliklerde tarafların bir araya gelmesinde, ta-
               verilen mantıklı cevaplar kabul edilir. (Oyuncuların hologram   nışmasında ve evlenmesinde yardımcı olan kişiler toplumlarda
               olması, dört boyutlu ışıklandırma vb.)         görülebilmektedir.
             Etkinlik No.: 235                             2.  Tiyatro, gerçek hayat durumlarının temsil edildiği sanat dalı-
             1.  Olası Cevaplar:                              dır. Tiyatroda yaşamdaki insan hâlleri gösterilir. Bazen yapılan
                                                              temsiller insanlara örnek olur; onları bazen düşündürür, bazen
               İzmir’i  simgeleyen  bir  dekor  oluşturulabilir  (Saat  Kulesi  vb.).   güldürür, bazen ağlatır… Kısaca tiyatroda insanın yaşamdaki hâl-
               Yıpranmış üniformalar giymiş askerler... Mekânda savaş geçtiği   lerini görürüz.
               izlenimi verilen bazı hasar görmüş evler... Sahnenin bir yerinde
               çatılmış tüfekler... Hükümet binasına çekilmiş Türk bayrağı...  Etkinlik No.: 240
             2.  İzmir’i işgalden kurtaran askerler, kendi memleketlerine dön-  1.  Vatan sevgisi ön plana çıkarılmıştır. Vatan uğruna İslam Bey’in
               meye başlamışlardır. Yıldırım Kemal’den haber alamayan ihtiyar   canını feda edişine tanıklık etmekteyiz.
               babası dönüş yapan bir grup askeri görmüş ve onlara tek tek sor-
               maya başlamıştır. Bir tren istasyonu, askerlerin dönüş için toplan-  2.  Namık Kemal’in “Eğlencelerin en edebîsi, en faydalısı tiyatrodur.”
               dıkları bir mekân olabilir.                    sözünden yola çıkarak bir toplumu eğitmede tiyatronun rolünün
             3.  Bazı edebî eserlerde bu yönteme başvurulması, kurgusal anlamda   büyük olduğunu söyleyebiliriz. Çünkü tiyatro, gerçek hayatın
                                                              sahneye uyarlanmış şeklidir.
               bir farklılık getirdiği gibi izleyici ya da okuyucuda değişik duygu-
               lar uyandırabilir. Kaybı bilinen bir karakterin bu sona nasıl geldi-  Etkinlik No.: 241
               ği ile ilgili merak unsuru sayesinde eserin heyecanından herhangi
               bir kayıp olmaz.                            1.  Yazarın toplumsal faydayı ön planda tuttuğunu, aşkı ikinci plana
                                                              iten Ferhat’a, halkına su getirmek için kişisel arzularını öteleyen
             Etkinlik No.: 236                                farklı bir kahraman profili vermek istediğini düşünüyorum.
             1.  Orta oyununda geçen yanlış anlamalar, ağız özellikleri güldürü   2.  Bu tür diyaloglar halk hikâyeciliğimizde, masallarda gördüğümüz
               ögesi olarak karşımıza çıkar.                  unsurlardır. Yazar, bu gelenekten faydalanarak metnini oluştur-
                                                              muştur.
             2. a) Yanlış anlamalar, ağız özellikleri başka bir geleneksel tiyatro
                 türü olan Karagöz-Hacivat oyununda da güldürü ögesi olarak   3.  Divan şiiri geleneği.
                 karşımıza çıkar.
               b) Her iki oyun da geleneksel tiyatronun önemli seyirlikleri ara-  Etkinlik No.: 242
                 sında yer alır.
                                                           1.  Toplumsal sorunların bu şekilde verilmesi, ilgililerin verilen me-
             Etkinlik No.: 237                                sajları daha iyi kavramasını sağlayacaktır. Tüm edebî eserlerin
                                                              bir öğreti, bir duygu ya da heyecanı yansıttığı göz önünde bulun-
             1.  Karagöz ve Hacivat’ın konuşmalarına baktığımızda yabancı söz-  durulursa toplumsal sorunların edebî eserlerde yansımasının bu
               cükler  ve  tekerlemeler  kullanması  ve  semai  söylemesinden  an-  tarzda yazılacak eserlerle verilmesi yazarı başarılı kılacaktır.
               laşıldığı üzere Hacivat aydın insan tipini, söylenilenleri yanlış   2.
               anlaması ve halk ağzıyla konuşmasından dolayı Karagöz halk   Bu akım sanatçılarına göre yazarın  herhangi  bir mesaj verme
               arasından insan tipini temsil eder.            kaygısı yoktur. Metinde birçok sosyal mesaj verilmesinden yola
                                                              çıkılacak olursa metni bu akıma dâhil edemeyiz.
             2.  Karagöz ve Hacivat oyununda en çok güldüren unsur Hacivat’ın
               söylediklerini Karagöz’ün yanlış anlamasıdır.   3.  “Buzlar Çözülmeden” adlı eserin adından yola çıkarak soğuk bir
             3.  Karagöz öğrenim görmemiş, nüktedan, zeki bir tip olduğu için   ortamda geçeceği izlenimi sinemada daha başarılı verilebilir. Bu
                                                              durum izleyiciyi daha fazla etkileyecektir. Tiyatro sahnesinde bu
               konuşmalarında halk ağzını kullanması ve Hacivat’ın söyledikle-  durum tam olarak verilemez. Tiyatro sahnesinde oyuncuları ya-
               rini yanlış anlamasıyla; Hacivat ise biraz öğrenim görmüş, gös-  kından görmek de tiyatronun izleyici üzerindeki etkisi bakımın-
               teriş meraklısı, yarı aydın bir tip olduğu için yabancı sözcükleri   dan değerlidir. Her sanat eseri, farklı bir boyutu ile insanı etkile-
               sık sık kullanması, tekerlemeler ve semai söylemesiyle oyunda   yeceği için kendi adına özeldir ve farklı etki gösterebilir.
               kendini belli eder. Bu üslup özelliklerini gördüğümüzde metnin
               Karagöz ve Hacivat oyunundan alındığını anlarız.
                                                            Etkinlik No.: 243
             Etkinlik No.: 238
                                                           1.  Onun çocukluğundan itibaren vişne bahçesinde zaman geçir-
             1.  Tanzimat Dönemi aydınları toplumu yükseltme, uyarma ve kal-  mesi, hayatının anlamını oraya bağlamasına zemin hazırlamıştır.
               kındırma davasını ön safa almışlar, güzellik ve sanat değerini geri   Vişne bahçesinin hayata bakış açısı ve hayattan beklentileri ile il-
               plana  atmışlardır.  Bireyi  eğitme,  toplumu  düzeltme  amacı  güt-  gili bir sembol olduğunu düşünen bir kişi profili çizmiştir.
               müşlerdir. Bu doğrultuda Namık Kemal’in eserinde halkın her
               kesiminden insanın anlayabileceği açık, duru, yalın, etkileyici bir   2.  Kararsız bir ruh hâlini vermiştir. Buradaki kararsız ruh hâli her-
               üslup kullanıldığı görülmektedir.              keste olmayabilir. Bazı insanlar, kalabalıkta olup sosyalleşmekten
             2.  Yazarın coşkulu, özgün, akıcı, doğal, anlaşılır, yalın bir dilinin ol-  hoşlanırken bazı insanlar da yalnız kalmaktan hoşlanır. Her iki-
                                                              sinde de olamama durumu aynı zamanda kaygı ve kaçış isteğini
               ması, eserin her kesime hitap ettiğini gösterir. Yazar, eserlerinde   de içerir.
               millî ve manevi değerleri coşkulu bir şekilde işlemesiyle tiyatro
               oyunlarına hitap ettiği kitleye manevi duyguları adapte etme gibi   3.  Metne şiirsellik kattığı söylenebilir. Bu şiirsellik esere estetik bir
               bir rol yüklemiş ve bu şekilde tiyatroyla toplumu yönlendirme   yapı kazandırırken izleyicide de seyir zevki katmaktadır.
               gibi bir amaca hizmet etmiştir.

                                                                                                   809
   806   807   808   809   810   811   812   813   814   815   816