Page 817 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 817

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10


                                                CEVAP ANAHTARLARI
             4.  Muhtemel cevap şöyle olabilir:             Etkinlik No.: 268

                             Kültürlü olma                 1.  Bu sorunun cevabı öğrenciye bırakılmıştır ve yoruma açıktır.
                             Gelişmişlik                      Muhtemel cevaplardan bazıları şöyle olabilir: Açıklık kavramı,
                   Türk Kadını  Aydın                         anlatılanların tek anlama gelmesi ve net anlamlı olmasıdır. Akı-
                             Erdem                            cılık, anlatımın pürüzsüz olması, hiçbir engele uğramadan akıp
                                                              gitmesi demektir. Zorlayan ifadeler olmadı. Çünkü ben çok kitap
                             Yükselmek                        okuyan, anlamını bilmediğim kelimelere mutlaka sözlükten ba-
                                                              kan bir insanım. Kelime dağarcığım geniş olduğu için metin açık
             Etkinlik No.: 266                                ve akıcı geldi bana.
                                                              Zorlayan ifadeler oldu. Daha önce karşılaşmadığım bazı kelime-
             1.  Yazma etkinliği öğrencinin birikimine ve hayal gücüne göre   leri okurken dilim dönmedi, takıldım. Ayrıca bunların anlamla-
               şekillenecektir. Olası cevap şöyle olabilir: Halit Ziya Uşaklıgil   rını bilmediğim için anlamakta da zorlandım.
               görseldeki  duruşuyla,  üzerindeki  siyah  ceket,  beyaz  gömlek  ve
               kravatıyla tam bir İstanbul Beyefendisi gibi görünmektedir. Be-  2.  Bu sorunun cevabı öğrenciye bırakılmıştır ve yoruma açıktır.
               yazlaşmış bıyıkları ve yüzündeki hatlar hayatının uzun bir dö-  Muhtemel cevaplardan biri şöyle olabilir: Türlü türlü ve ayrı
               nemini geride bıraktığını göstermektedir. Ne çok yuvarlak ne de   ayrı ikilemeleri metinde geçmektedir. “Yanakları al al olmuştu.”
               uzun bir yüzü vardır. Biçimli bir burun, ince dudaklar... Keskin ve   “Onunla renk renk şekerler yedik.” cümleleri örnek olarak ve-
               kararlı bakışı, öte yandan yüzüne oturmuş vakur ifadesi tam bir   rilebilir. İkilemeler anlamı güçlendirmeye ve pekiştirmeye katkı
               edebiyatçı izlenimi veriyor.                   sağlamaktadır.
             2.  Bu soruya verilebilecek olası yanıtlar şu şekilde olabilir: “Serveti-  3.  a) Bu sorunun cevabı öğrenciye bırakılmıştır ve yoruma açıktır.
               fünun dergisinin kapağını ben tasarlasaydım dikkat çekici olma-  Muhtemel cevaplardan bazıları şöyle olabilir:  Onu görünce
               sı için görseller kullanırdım.”, “Derginin içeriğine dikkat çekmek   yüreğim ağzıma geldi. Hasan’ın o hâlini görmeye yüreğim da-
               için ana başlıklardan etkileyici sözlerle ipuçları verirdim.”, “Ka-  yanmıyor. Az kalsın yüreğime iniyordu.
               pakta yer alacak unsurların birbiriyle uyumlu, özgün ve anlam   b) Bu sorunun cevabı öğrenciye bırakılmıştır ve yoruma açıktır.
               bütünlüğü taşıyacak şekilde tasarlanmasına dikkat ederdim.”  Muhtemel cevaplardan biri şöyle olabilir: Şimdiye kadar pek
                                                                alıcı gözüyle bakmamıştı.  Oğullarının artık normal bir yaşam
             3.  Yazma etkinliği öğrencinin birikimine ve hayal gücüne göre   süreceğini sanan anne baba ona güzel de bir kız bularak baş
               şekillenecektir. Bu soruya yanıt verilirken anı türünün özellik-  göz etmişler. Onlara büyük bir gözdağı vereceğim.
               lerine dikkat edilmelidir. Anıda kişisel yaşam izlenimi ve göz-
               lemleri yer almalıdır. Anı türü tarihsel olaylarda bizzat bulunan   4.  Bu sorunun cevabı öğrenciye bırakılmıştır ve yoruma açıktır.
               veya gözlemci olan kişi tarafından anlatıldığı için birinci kişili   Muhtemel cevaplardan biri şöyle olabilir: Çamaşırhaneye girdi-
               anlatım ve görülen geçmiş zaman kipi kullanılmalıdır. Gerçek-  ğimde keskin bir deterjan kokusu burnumun direğini sızlattı. Üst
               lerden uzaklaşılmamalı, anlatım belli bir plan dâhilinde öncelik   üste dizilen kirli kıyafetler dağ gibi kocaman olmuştu. Bunları
               sırasına dikkat edilerek yazılmalıdır.         yıkamak gerekiyordu. Ben de avına saldıran bir panter edasıyla
                                                              çamaşırları makineye atmaya başladım. Çamaşırlarmakineden
             Etkinlik No.: 267                                çıkınca mis gibi olmuştu.
             1.  a) Görsellerden ikincisine ait olabilir. İkinci görsel metinde an-  Etkinlik No.: 269
                 latıldığı gibi yassı, silindir biçiminde ve metalden yapılmıştır;
                 kilidi alt kısmındadır.                   1.  Bu sorunun cevabı öğrenciye bırakılmıştır ve yoruma açıktır.
                                                              Muhtemel cevaplardan bazıları şöyle olabilir: Bu sözcükler beni
               b) Bu kumbara bana ait olsaydı tüm birikimimi aileme hediyeler   rahatsız etti. Çünkü yabancı dilden alınan bu sözcükler metni
                 almak üzere gönül rahatlığıyla harcardım. Bu, beni çok mutlu   okurken dikkatimi dağıttı. Bu sözcükler beni rahatsız etmedi.
                 ederdi. Aile, benim kültürümde önemli bir yer tutar. Aileme   Çünkü günlük hayatta da sıklıkla karşılaştığım bu sözcükler
                 değer verdiğimi hem saygılı davranışlarımla göstermeyi ter-  okuma esnasında özellikle dikkatimi çekmedi.
                 cih ederim hem de hediyeler alarak yüzlerini güldürmek iste-  2.  Bu sorunun cevabı öğrenciye bırakılmıştır ve yoruma açıktır.
                 rim. Aldığım hediyenin maddi yönden ziyade manevi olarak
                 onları mutlu etmesi beni de mutlu eder.      Muhtemel cevaplardan bazıları şöyle olabilir: “Bursa’da bir gün,
                                                              babam eve bir koyunla geldi.” cümlesi nesneldir. “Birkaç yıl bana
                 Kumbaramdaki birikimlerimi kendi ihtiyaçlarım için kullan-  et yediremediler.” cümlesi nesneldir. “Hayvan … hürmeten arka-
                 mayı tercih ederim. Kendi ihtiyaçlarımı ve istediğim şeyleri   da sessiz ve şaşkın bekliyor...” cümlesi özneldir. “…koyunu olan
                 almak için ailemden para istememe gerek kalmaz. Bu durum   ilk çocuğum ve çok karizmatiğim.” cümlesi özneldir.
                 da ailemi mutlu etmemi sağlar.               Metnin geneline bakıldığında kişisel yorum içeren cümlelerin
             2.  Metinlerde kullanılan görseller, birçok kelimeyle anlatılabilecek   daha fazla olduğu görülmektedir. Bu bakımdan metnin öznel an-
                bir metnin daha çabuk anlaşılmasını ve okuyanlar tarafından   latıma sahip olduğu söylenebilir.
                daha ça buk algılanmasını sağlayacaktır. Kelimelerle hafızaları-  3.  Bu sorunun cevabı öğrenciye bırakılmıştır ve yoruma açıktır.
                mızda belirlenen görüntünün somut hâle gelmesiyle anlatılan-  Muhtemel  cevaplardan  bazıları  şöyle  olabilir:  Evet,  düşünüyo-
                ların daha kolay hatırlanması mümkün olur. Görsel unsurlar   rum. Yazarın duygu ve düşüncelerini içinden geldiği gibi, sami-
                ilgi çekicidir, bu nedenle okunan metnin daha iyi anlaşılmasına   mi bir biçimde yazmasına içtenlik denmektedir. Bu metinde de
                olanak sağlar.                                yazar olaylar karşısındaki duygu ve düşüncelerini yazarken içten
             3.  Bu etkinlik, öğrencinin birikimine ve hayal gücüne göre şekille-  bir anlatıma başvurmuştur. Bu anlatımı babasının ona koyun al-
                necektir. Hazırlanacak olan anı defterinde önce fotoğraflar belir-  masından duyduğu mutluluğu ve kurban bayramındaki üzüntü-
                lenecek ve sıraya konulacaktır. Bu planlamadan sonra yaşanan   sünü ifade ederken kullandığı dilden anlayabiliriz. Hayır, düşün-
                anı ile ilgili kısa notlar tutularak öğrenciler o anki hislerini an-  müyorum. Yazarın anlatımında abartıya başvurması, “Tarzan’dan
                latacaktır. Böylece anılar hem görsel hem de yazılı olarak kalıcı   daha zeki ve daha hızlı koşuyor. Yemin ederim, frizbi atsan geti-
                hâle getirilecektir.                          recek." benzeri cümleleri çokça kullanması bana içten gelmedi.



                                                                                                   815
   812   813   814   815   816   817   818   819   820   821   822