Page 821 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 821

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10


                                                CEVAP ANAHTARLARI
                Türklerinde at önemlidir ve günlük yaşamın en önemli parçası-  isterken belki de daha ilk cümlelerini bile söylemeden susmak
                dır. Atların o coğrafyada çok oluşu, kıllarından yararlanmayı da   zorunda kalacağını düşünmektedir. Yazar her iki durumda da
                sağlayacaktır. Yine yazarın bulunduğu coğrafyada tarlalar, bağ   söyleyeceklerini tamamlayamama endişesi yaşamaktadır.
                ve bahçeler işlenmekte, çocukların zamanının büyük kısmı bu
                alanlarda geçmektedir. Bu durum da çocukların doğadaki nes-  4.  Başlığa  baktığımızda  zamanın  geçmediğini  düşünürken  içe-
                nelerden oyuncak yapmalarına olanak sağlayacaktır. Odundan   rikte zamanın çok çabuk geçmesi ile ilgili yazarın duygularını
                yapılan topaçlar, ağaçtan yapılan sapanlar da bu kültürün, gele-  öğrenmekteyiz. Yazar çocukluğunda zamanın gittikçe uzadığı-
                nek ve anlayışın yansımaları olacaktır.       nı düşünmekte ve sürekli zamanın çabuk geçmesi isteğindedir
                                                              ama zaman çok yavaş ilerler; bu nedenle kış gelecek mi, Martın
             3.  Bu sorunun cevabı öğrenciye bırakılmıştır ve yoruma açıktır.   dokuzu ne zaman diye sormakta, mayıs ayını iple çektiğini be-
                Muhtemel cevaplardan biri şöyle olabilir: Metinden yer yatağı   lirtmekte ve bu zaman dilimleriyle ile ilgili düşüncesi olan “Va-
                kavramını seçiyorum. Yer yatağı, Türk kültürü ve geleneğinin   kit Geçmek Bilmiyordu” ifadesini başlık olarak kullanmaktadır.
                bir yansımasıdır. Kültürümüzde misafir kabul etmek, onları   Aynı zamanda bu başlıktan geçmişte vaktin geçmediği de anla-
                evimizde yatırmak misafirperverliğimizin bir göstergesidir.   şılmaktadır. Yetişkin olduğu dönemde ise zaman o kadar çabuk
                Ayrıca geleneksel aile yapımızda geniş aile özelliği vardır. Evli   geçmektedir  ki yazar bu sefer de vaktin çok çabuk geçmesi ile
                bir çift, bunların evlenmemiş çocukları ve aile büyüklerinden   ilgili telaşlıdır. Zaman çok çabuk ilerlemekte ve yazar zamanı
                oluşan bir evde yatak odası sayısı yetersiz kaldığı için yerlere   yetirememektedir.
                yatak serilir. Bu gelenek özellikle kent yaşamında artık devam
                etmemektedir.                              5.  Bu sorunun cevabı öğrenciye bırakılmıştır ve yoruma açıktır.
                                                              Muhtemel cevaplar şöyle olabilir: Bir sınav anı yaşıyorsak, hasta
             Etkinlik No.:281                                 isek, yabancı bir yerdeysek, yalnızsak bu gibi zamanların bir an
                                                              önce bitmesini isteriz. Böyle zamanlarda sıkılabiliriz. Yaşadığı-
             1.  Bu sorunun cevabı öğrenciye bırakılmıştır ve yoruma açıktır.   mız zaman dilimi bizi keyiflendiriyorsa, karşımızda hoş sohbet
                Muhtemel cevaplardan biri şöyle olabilir: Atatürk her anlam-  bir arkadaşımız varsa, çok mutlu olduğumuz, kendimizi iyi his-
                da örnek bir şahsiyettir. Çocuklarla ilgili düşünceleriyle bütün   settiğimiz anlarda da zaman hiç bitmesin isteriz. Anı türünde
                insanlığa iyi bir örnek olmuştur. Bence günümüzde çocuklara   metin yazarken kişisel yaşam izlenim ve gözlemleri yer alır. Bu
                iyi davranılıyor. Eskiden belki yeteri kadar sevgi gösterilmeyen   nedenle birinci kişili anlatım ve görülen geçmiş zaman kipi kul-
                çocuklar artık daha güzel davranışlarla yetiştirilmektedir.   lanılmalıdır. Gerçeklerden uzaklaşılmamalı, anlatım belli bir
             2.  Bu sorunun cevabı öğrenciye bırakılmıştır ve yoruma açıktır.   plan dâhilinde öncelik sırasına dikkat edilerek yazılmalıdır.
                Muhtemel cevaplardan biri şöyle olabilir: Günümüzde çocuklar   Etkinlik No.: 283
                yasaklar ve kısıtlamaların da etkisiyle eve kapanıp kalmışlardır.
                Onları daha fazla mutlu edecek ve enerjilerini harcayabilecekle-  1.  Bu  sorunun cevabı öğrenciye bırakılmıştır  ve  yoruma açıktır.
                ri sosyal aktivite ortamları oluşturulmalıdır. Ayrıca çocukların   Muhtemel cevaplar şöyle olabilir: Edebiyatımızda benzetme
                geleceklerini daha iyi planlayabilmek adına da mutlaka bir şey-  sıklıkla kullanılan bir söz sanatıdır. Metinde Atatürk’ün hem
                ler yapılmalıdır.                              fiziksel hem kişilik özellikleriyle bir arslana benzetildiği görül-
             3.  Bu sorunun cevabı öğrenciye bırakılmıştır ve yoruma açıktır.   mektedir. Arslan hayvanlar âleminde lider olma, güç, gurur, ka-
                Muhtemel cevaplardan biri şöyle olabilir: Evet bazen duyuyo-  rarlılık gibi özellikleri ile ön plana çıkmaktadır. Bu yönleriyle
                rum ne yazık ki. Çocuklar merak ediyor ve bir şeyler öğrenmeye   yazar tarafından arslana benzetilmiştir. Atatürk’ün bir türkü
                çalışıyorsa çok soru soracaktır. Sabretmeli ve sorularına teker   mırıldanması da yazara aslan kükremesini andırmıştır. Ancak
                teker cevap verilmelidir. Çocukların araştıran ve sorgulayan bi-  türkü sözleriyle düşüncelere dalan Mustafa Kemal’in hüznü ya-
                reyler olması için onlara karşı anlayışlı olmak gerekir.  zara yaralı bir aslanı çağrıştırmıştır.
             4.  Bu sorunun cevabı öğrenciye bırakılmıştır ve yoruma açıktır.   2.  Bu sorunun cevabı öğrenciye bırakılmıştır ve yoruma açıktır.
                Muhtemel cevaplardan biri şöyle olabilir: Atatürk’e ilk sorum   Muhtemel cevaplar şöyle olabilir: Atatürk hem Türk halk mü-
                gerçekleştiremediği hayallerinin neler olduğu. Atatürk’e  ço-  ziğini hem de Türk sanat müziğini çok seven, ait olduğu toplu-
                cukların onunla ilgili yazdığı şiirlerden oluşan bir kitap hediye   mun kültürüne vakıf bir liderdir. Bu anıda da anlatıldığı üzere
                ederdim.                                       çokça bilinen bir halk türküsünü mırıldanması ve sözleri üzeri-
                                                               ne kafa yorması kendisinin halk kültürüne olan derin sevgisi-
             Etkinlik No.: 282                                 ni düşündürebilir. “Birader tabiat önünde insan bir hiç, amma
                                                               hiç!” sözünden de anlaşıldığı üzere insanın dünyada gelip geçici
             1.  Bu sorunun cevabı öğrenciye bırakılmıştır ve yoruma açıktır.   olduğunun bilincinde olan Mustafa Kemal Atatürk, asıl kalıcı
                Muhtemel cevaplar şöyle olabilir: “Zamanın hızlı ya da yavaş   olanın fikirler olduğunu düşünmektedir.
                geçmesi algımızla alakalıdır. Tatil günlerinin çok hızlı geçtiği-
                ni düşünmek gibi.”, “Yaşın ilerlemesiyle geçmişe dönüp değer-  3.  a) Yazma etkinliği öğrencinin bilgi birikimine ve hayal gücüne
                lendirme yapıldığında, anılar gözden geçirildiğinde zamanın   göre şekillenecektir. Olası cevap şöyle olabilir:"İzmir’de yaşa-
                çabuk geçmiş olduğu izlenimine kapılırız.”      yanlar bilir, Bornova genciyle yaşlısıyla cıvıldayan bir ilçedir
             2.  Bu sorunun cevabı öğrenciye bırakılmıştır ve yoruma açıktır.   İzmir’de.  İşte ben, takvimler 30 Ekim 2020’yi gösterirken
                                                                Bornova’nın en işlek caddesinde, yanımda kızımla yürüyor-
                Muhtemel cevaplar şöyle olabilir: “Zamanın kısalması, yetme-  dum. Asfalt, ayağımızın altından çekiliveren bir halıya dö-
                mesi; küçük, kısa bir an ifade etmesi vb.” Zamanla ilgili geçmi-  nüştü bir an. Kızımla ben kalakalmıştık. Karşımızda sarsılan
                şi değerlendirme ve gelecekle ilgili zamandan beklentilerini,   binalardan biri aniden bir toz bulutuna dönüştü ve yerini bir
                zamanla ilgili düşüncelerini öğrenciler farklı şekillerde cevap-  moloz yığınına bıraktı. Depremin bitmesiyle kendimi sakin-
                layabilirler:  “Zaman su  gibi  akıp  gitmektedir.”,  “Zaman göz   leştirmeye çalıştım, kızımın  elinden tutarak Büyük Park’a
                açıp kapayıncaya kadar geçmektedir.”, “Fotoğraflara bakarken   yürüdüm. Bir yandan kızıma deprem anında ve sonrasında
                zamanın farkına  varıyorum.”                    yapılması gerekenleri anlatıyordum, öte yandan göçük altın-
             3.  Yazar zamanın ilerlemesiyle muhatabının fiziksel olarak de-  da kalanlar için dua ediyordum."
                ğiştiğini düşünür, yüzünde kırışıklıklar, çizgiler oluşmuştur.   b) Bu sorunun cevabı öğrenciye bırakılmıştır ve yoruma açıktır.
                Yazar daha yeni anlatmaya başladığı sırada muhatapları yorul-  Muhtemel cevaplar şöyle olabilir: “Ben bir anı yazarı olsay-
                muş, uykunun eşiğine gelmiştir. Bunu anlatırken bir yandan   dım ilkokul öğretmenimle olan bir anımı anlatırken Reşat
                da yazarlığını düşünerek altmış beş yıllık dertlerini anlatmak   Nuri Güntekin’in Çalıkuşu romanındaki Feride’nin idealist


                                                                                                   819
   816   817   818   819   820   821   822   823   824   825   826