Page 838 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 838
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
CEVAP ANAHTARLARI
nen bir taş yığınının sembolleştirdiği büyük varlığının gö-
Etkinlik No.: 343
nüllerimizde yer tutmasından başka bir şey beklemeyen
1. Halkın sosyalleşmesi ve eğitilmesinde tiyatronun önemli bir rolü Mehmetçikten demek ki oralarda kimsenin haberi yok!”
vardır. “O zavallıya kardeşinin, eşinin, babasının, çocuğunun düştüğü
toprakları, onların kendisine bıraktığı şerefin ne demek olduğu-
2. Yazarın dostu eleştirisinde haksızdır çünkü yazar, gezi yazıların- nu her yıl yapılan törenlerin anlamını öğretememişiz, demek!”
da gezilip görülen yer ile ilgili yeri geldiğinde objektif bir tutum Bu metnin ana düşüncesi: Bizlere gurur duyulacak bir tarihi bı-
sergilemelidir. Metnin gerçekçiliğini koruması adına olumlu ya rakan kahramanlarımız, içinden çıktığı milletimize öğretilmeli
da olumsuz izlenimler okuyucuya aktarılmalıdır. Yazarın kendi ve hak ettikleri şekilde gönüllerimizde yerlerini almalıdırlar.
kişisel görüşleri de gezi yazılarında önemli bir faktördür.
Yazarın dostu eleştirisinde haklıdır çünkü gezi yazılarının ama- Etkinlik No.: 346
cı, gezip görüp anlatılan yerlerle ilgili okuyucu da görme ve git-
me isteği uyandırmaktır. Bir şehir ya da ülke ile ilgili olumsuz 1. Olası Cevaplar: Ben olsaydım betimleyici anlatım kullanmayı
yanların verilmesi bu amacı zedeleyebilir. Bu nedenle izlenimler tercih ederdim. Betimlemelerden faydalanarak Hiroşima Evi’ni
okuyucuya aktarılırken gezilen yerlerle ilgili genellikle olumlu okuyucunun gözünde daha iyi canlandırabileceğini düşündü-
noktalar vurgulanabilir. Cevap yoruma açıktır. ğüm bazı ayrıntılara yer verirdim. Cevap yoruma açıktır.
3. Gezi yazıları, dünyanın tarihî kaderini değiştirebilecek güçtedir. 2. Olası Cevaplar:
Cevap yoruma açıktır. a) Her yıl Hiroşima Evi’ni ziyarete gelen insanların sayısının çoklu-
ğunu gösteren verilerden yararlanırdım. Böylelikle bu mekânın
Etkinlik No.: 344 taşıdığı önemi okuyucuya göstermek isterdim. Cevap yoruma
açıktır.
1. Günümüzde icat edilen modern ve hızlı gidebilen ulaşım araçları
seyahat edenleri en kısa zamanda, zahmetsiz ve konforlu bir şe- b) Hiroşima Evi’nde kalan hastaların tanıklığına başvururdum.
kilde varmak istedikleri yere ulaştırıyor ve sevdiklerine kavuştu- O hastaların anlattıkları aracılığıyla atom bombasının insanlık
ruyor. Eskiden ister iş için isterse seyahat amaçlı olsun bir yerden için nasıl bir felakete yol açabileceğini ortaya koymaya çalışır-
bir yere gitmek zor ve zahmetli oluyordu. Üstelik uzun zaman alı- dım. Cevap yoruma açıktır.
yordu. Yakın mesafelere çoğu zaman yürüyerek gidiliyordu. Ula- c) Çanakkale Savaşları Gelibolu Tarihi Alanı’nı veya Sarıkamış
şım araçları at, eşek, at arabası, kömürle çalışan tren ve gemilerdi. Şehitler Anıtı’nı örnek olarak gösterirdim. Çünkü bu mekân-
Eski yapım otobüs ve otomobiller bile yeterince hızlı değildi. Son larda ülkemizi, milletimizi ve manevi değerlerimizi korumak
yıllarda üretilen konforlu ve hızlı hareket eden ulaşım araçları için binlerce kahraman askerimiz şehit düşmüştür. Şehitleri-
(uçak, hızlı tren, gemi, otobüs ve otomobil) yolcuları istedikle- mizin yattığı mekânlara millet olarak büyük bir manevi his-
ri yere çok kısa bir zamanda ulaştırabiliyor. Üstelik hem güvenli siyat beslemekteyiz. Bu nedenle Hiroşima Evi’nin Japonlar
hem de rahat bir yolculuk sunuyorlar. Cevap yoruma açıktır. açısından taşıdığı manevi önemi okuyucuya daha iyi anlata-
bilmek ve örnek gösterebilmek için bu mekânları seçerdim.
2. Bu soru öğrencinin kişisel görüşleri doğrultusunda cevaplandırı- Cevap yoruma açıktır.
lacaktır. Cevap yoruma açıktır.
3. Olası Cevaplar: Geniş bir bahçenin ortasında yer alan sevimli
3. Güzel bir şiir halkın belleğinde kalıcı olur ve şairini asla unut- bir Japon evi. Dış kapıdan karşıladılar. Geleneksel kıyafetler giy-
turmaz. Faruk Nafiz’i unutulmaz kılan şey canlı tasvirleri ve dili miş genç bir Japon kızı buyurun diyor. Önümüze yöreye özgü iş-
güzel kullanmasıdır. lemeli terlikler kondu, ayakkabılarımızı orada bıraktık. Bahçeye
bakan uzun bir koridor, sonra duvarları resimlerle dolu geniş bir
Etkinlik No.: 345
oda. Terlikler kapıda kalacak, çorapla girilecek. İki adım terlikle
1. Bu sorunun cevabı öğrenciye bırakılmıştır. Olası cevap şöyle ola- attım, sonra hatırlayıp döndüm. Orta yerde üzerinde kurutulmuş
bilir: Tarihî yerleri gezerken bu yerlerde neler yaşandığını bilmek Olası Cevaplar: Geniş bir bahçenin ortasında yer alan sevimli
insanı daha derinden etkiler. İnsan gezdiği yerlerde, her köşede bir Japon evi. Dış kapıdan karşıladılar. Geleneksel kıyafetler giy-
yaşananlarla ilgili izler arayıp bulmaya çalışır. Bu izleri gördükçe miş genç bir Japon kızı buyurun diyor. Önümüze yöreye özgü iş-
de zaman zaman içi sızlar, zaman zaman gururlanır. lemeli terlikler kondu, ayakkabılarımızı orada bıraktık. Bahçeye
2. Bu soruya verilebilecek yanıtlar: Nene Hatun, Şerife Bacı, Süt- bakan uzun bir koridor, sonra duvarları resimlerle dolu geniş bir
çü İmam, Seyit Onbaşı, Halide Onbaşı vb. “Nene Hatun, Erzu- oda. Terlikler kapıda kalacak, çorapla girilecek. İki adım terlikle
rum’da düşmanların işgallerine karşı direndiği, korkusuzca vatan attım, sonra hatırlayıp döndüm. Orta yerde üzerinde kurutulmuş
uğruna savunma yaptığı için etkilendim.”, “Şerife Bacı, cephane çiçekler bulunan alçacık bir masa, yerde el dokuması hasırlar,
taşırken şehit olmuş. Vatan uğrunda canı pahasına verdiği müca- üstlerinde renkli kumaşlardan yapılmış köşeli minderler. Yanım-
deleyi öğrendiğimde çok etkilenmiştim.” da sessizce çalışan kocaman bir vantilatör, dönüp duruyor. Dışa-
rıdaki boğucu sıcağa rağmen içerisi ağaçların altında bulunuyor-
3. a) Birinci olaydan sonra yazar “meçhul kahramanı” ile ilgili kim- muşçasına serin. Burası Hiroşima Evi. Adı böyle, Atom bombası
senin bir şey bilmemesine şaşırır. Köylünün savaşlarda yaşa- hastalarının dinlenme yurdu. 1957’de kurulmuş. Hiroshima
dıklarını fedakârlık amacıyla değil, doğal bir davranış olarak House Foundation’un merkezi New York’ta, kurucular arasında
yaptıkları sonucuna varmaktadır. Bu nedenle yemek, içmek ünlü yazarlar, düşünürler var. (…) Yaptığım betimlemelerle Hi-
gibi doğal bir davranış olan bu durumu da unuttuklarını dü- roşima Evi’ni ayrıntılara daha çok yer vererek anlatma olanağı
şünmektedir. buldum. Betimlemeler sayesinde okuyucuya daha çok bilgi sunu-
b) İkinci olaydan sonra yazar, gönüllerimizde yer tutmaktan baş- labileceğini ve okuyucunun bu mekânı zihninde daha iyi canlan-
ka bir şey beklemeyen Mehmetçik’in unutulmasına çok üzül- dırabileceğini düşünüyorum. Cevap yoruma açıktır.
müştür. Orada yaşananlar bilinmediği sürece yapılan anma
törenlerinin bir anlam taşımadığını düşünmüştür. Etkinlik No.: 347
4. “Onlar, dün ne yediklerini, içtiklerini unutmuş gibi; ne için vuruş- 1. Bu etkinliği her öğrenci kendi hayal gücüne göre cevaplandıra-
tuklarını, kanlarını, canlarını niçin harcadıklarını da unutuyorlar.” caktır. Olası cevaplar: “Gökdelelenler canavar gibiydi.”, “Gökde-
“Türk topraklarının temelini yoğuran ve şimdi abide de- lelenler dev gibiydi.”
836