Page 838 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 838

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI
                                                            nen bir taş yığınının sembolleştirdiği büyük varlığının gö-
           Etkinlik No.: 343
                                                            nüllerimizde yer tutmasından başka bir şey beklemeyen
          1.  Halkın sosyalleşmesi ve eğitilmesinde tiyatronun önemli bir rolü   Mehmetçikten demek ki oralarda kimsenin haberi yok!”
             vardır.                                        “O zavallıya kardeşinin, eşinin, babasının, çocuğunun düştüğü
                                                            toprakları, onların kendisine bıraktığı şerefin ne demek olduğu-
          2.  Yazarın dostu eleştirisinde haksızdır çünkü yazar, gezi yazıların-  nu her yıl yapılan törenlerin anlamını öğretememişiz, demek!”
             da gezilip görülen yer ile ilgili yeri geldiğinde objektif bir tutum   Bu metnin ana düşüncesi: Bizlere gurur duyulacak bir tarihi bı-
             sergilemelidir. Metnin gerçekçiliğini koruması adına olumlu ya   rakan kahramanlarımız, içinden çıktığı milletimize öğretilmeli
             da olumsuz izlenimler okuyucuya aktarılmalıdır. Yazarın kendi   ve hak ettikleri şekilde gönüllerimizde yerlerini almalıdırlar.
             kişisel görüşleri de gezi yazılarında önemli bir faktördür.
             Yazarın dostu eleştirisinde haklıdır çünkü gezi yazılarının ama-  Etkinlik No.: 346
             cı,  gezip görüp anlatılan yerlerle ilgili okuyucu da görme ve git-
             me isteği uyandırmaktır. Bir şehir ya da ülke ile ilgili olumsuz   1.  Olası Cevaplar:  Ben olsaydım betimleyici anlatım kullanmayı
             yanların verilmesi bu amacı zedeleyebilir. Bu nedenle izlenimler   tercih ederdim. Betimlemelerden faydalanarak Hiroşima Evi’ni
             okuyucuya aktarılırken gezilen yerlerle ilgili genellikle olumlu   okuyucunun gözünde daha iyi canlandırabileceğini düşündü-
             noktalar vurgulanabilir. Cevap yoruma açıktır.  ğüm bazı ayrıntılara yer verirdim. Cevap yoruma açıktır.
          3.  Gezi yazıları, dünyanın tarihî kaderini değiştirebilecek güçtedir.   2.  Olası Cevaplar:
             Cevap yoruma açıktır.                          a) Her yıl Hiroşima Evi’ni ziyarete gelen insanların sayısının çoklu-
                                                             ğunu gösteren verilerden yararlanırdım. Böylelikle bu mekânın
           Etkinlik No.: 344                                 taşıdığı önemi okuyucuya göstermek isterdim. Cevap yoruma
                                                             açıktır.
          1.  Günümüzde icat edilen modern ve hızlı gidebilen ulaşım araçları
             seyahat edenleri en kısa zamanda, zahmetsiz ve konforlu bir şe-  b) Hiroşima Evi’nde kalan hastaların tanıklığına başvururdum.
             kilde varmak istedikleri yere ulaştırıyor ve sevdiklerine kavuştu-  O hastaların anlattıkları aracılığıyla atom bombasının insanlık
             ruyor. Eskiden ister iş için isterse seyahat amaçlı olsun bir yerden   için nasıl bir felakete yol açabileceğini ortaya koymaya çalışır-
             bir yere gitmek zor ve zahmetli oluyordu. Üstelik uzun zaman alı-  dım. Cevap yoruma açıktır.
             yordu. Yakın mesafelere çoğu zaman yürüyerek gidiliyordu. Ula-  c) Çanakkale Savaşları Gelibolu Tarihi Alanı’nı veya Sarıkamış
             şım araçları at, eşek, at arabası, kömürle çalışan tren ve gemilerdi.   Şehitler Anıtı’nı örnek olarak gösterirdim. Çünkü bu mekân-
             Eski yapım otobüs ve otomobiller bile yeterince hızlı değildi. Son   larda ülkemizi, milletimizi ve manevi değerlerimizi korumak
             yıllarda üretilen konforlu ve hızlı hareket eden ulaşım araçları   için binlerce kahraman askerimiz şehit düşmüştür. Şehitleri-
             (uçak, hızlı tren, gemi, otobüs ve otomobil) yolcuları istedikle-  mizin yattığı mekânlara millet olarak büyük bir manevi his-
             ri yere çok kısa bir zamanda ulaştırabiliyor. Üstelik hem güvenli   siyat beslemekteyiz. Bu nedenle Hiroşima Evi’nin Japonlar
             hem de rahat bir yolculuk sunuyorlar. Cevap yoruma açıktır.  açısından taşıdığı manevi önemi okuyucuya daha iyi anlata-
                                                             bilmek ve örnek gösterebilmek için bu mekânları seçerdim.
          2.  Bu soru öğrencinin kişisel görüşleri doğrultusunda cevaplandırı-  Cevap yoruma açıktır.
             lacaktır. Cevap yoruma açıktır.
                                                        3.  Olası Cevaplar: Geniş bir bahçenin ortasında yer alan sevimli
          3.  Güzel bir şiir halkın belleğinde kalıcı olur ve şairini asla unut-  bir Japon evi. Dış kapıdan karşıladılar. Geleneksel kıyafetler giy-
             turmaz. Faruk Nafiz’i unutulmaz kılan şey canlı tasvirleri ve dili   miş genç bir Japon kızı buyurun diyor. Önümüze yöreye özgü iş-
             güzel kullanmasıdır.                           lemeli terlikler kondu, ayakkabılarımızı orada bıraktık. Bahçeye
                                                            bakan uzun bir koridor, sonra duvarları resimlerle dolu geniş bir
           Etkinlik No.: 345
                                                            oda. Terlikler kapıda kalacak, çorapla girilecek. İki adım terlikle
          1.  Bu sorunun cevabı öğrenciye bırakılmıştır. Olası cevap şöyle ola-  attım, sonra hatırlayıp döndüm. Orta yerde üzerinde kurutulmuş
             bilir: Tarihî yerleri gezerken bu yerlerde neler yaşandığını bilmek   Olası Cevaplar: Geniş bir bahçenin ortasında yer alan sevimli
             insanı daha derinden etkiler. İnsan gezdiği yerlerde, her köşede   bir Japon evi. Dış kapıdan karşıladılar. Geleneksel kıyafetler giy-
             yaşananlarla ilgili izler arayıp bulmaya çalışır. Bu izleri gördükçe   miş genç bir Japon kızı buyurun diyor. Önümüze yöreye özgü iş-
             de zaman zaman içi sızlar, zaman zaman gururlanır.  lemeli terlikler kondu, ayakkabılarımızı orada bıraktık. Bahçeye
          2.  Bu soruya verilebilecek yanıtlar: Nene Hatun, Şerife Bacı, Süt-  bakan uzun bir koridor, sonra duvarları resimlerle dolu geniş bir
             çü İmam, Seyit Onbaşı, Halide Onbaşı vb. “Nene Hatun, Erzu-  oda. Terlikler kapıda kalacak, çorapla girilecek. İki adım terlikle
             rum’da düşmanların işgallerine karşı direndiği, korkusuzca vatan   attım, sonra hatırlayıp döndüm. Orta yerde üzerinde kurutulmuş
             uğruna savunma yaptığı için etkilendim.”, “Şerife Bacı, cephane   çiçekler bulunan alçacık bir masa, yerde el dokuması hasırlar,
             taşırken şehit olmuş. Vatan uğrunda canı pahasına verdiği müca-  üstlerinde renkli kumaşlardan yapılmış köşeli minderler. Yanım-
             deleyi öğrendiğimde çok etkilenmiştim.”        da sessizce çalışan kocaman bir vantilatör, dönüp duruyor. Dışa-
                                                            rıdaki boğucu sıcağa rağmen içerisi ağaçların altında bulunuyor-
          3.  a) Birinci olaydan sonra yazar “meçhul kahramanı” ile ilgili kim-  muşçasına serin. Burası Hiroşima Evi. Adı böyle, Atom bombası
               senin bir şey bilmemesine şaşırır. Köylünün savaşlarda yaşa-  hastalarının dinlenme yurdu. 1957’de kurulmuş. Hiroshima
               dıklarını fedakârlık amacıyla değil, doğal bir davranış olarak   House Foundation’un merkezi New York’ta, kurucular arasında
               yaptıkları sonucuna varmaktadır.  Bu nedenle yemek, içmek   ünlü yazarlar, düşünürler var. (…) Yaptığım betimlemelerle Hi-
               gibi doğal bir davranış olan bu durumu da unuttuklarını dü-  roşima Evi’ni ayrıntılara daha çok yer vererek anlatma olanağı
               şünmektedir.                                 buldum. Betimlemeler sayesinde okuyucuya daha çok bilgi sunu-
             b) İkinci olaydan sonra yazar, gönüllerimizde yer tutmaktan baş-  labileceğini ve okuyucunun bu mekânı zihninde daha iyi canlan-
               ka bir şey beklemeyen Mehmetçik’in unutulmasına çok üzül-  dırabileceğini düşünüyorum. Cevap yoruma açıktır.
               müştür. Orada yaşananlar bilinmediği sürece yapılan anma
               törenlerinin bir anlam taşımadığını düşünmüştür.  Etkinlik No.: 347
          4.  “Onlar, dün ne yediklerini, içtiklerini unutmuş gibi; ne için vuruş-  1.  Bu etkinliği her öğrenci kendi hayal gücüne göre cevaplandıra-
             tuklarını, kanlarını, canlarını niçin harcadıklarını da unutuyorlar.”    caktır. Olası cevaplar: “Gökdelelenler canavar gibiydi.”, “Gökde-
             “Türk  topraklarının  temelini  yoğuran  ve  şimdi  abide  de-  lelenler dev gibiydi.”


          836
   833   834   835   836   837   838   839   840   841   842   843