Page 33 - Matematik 11. Sınıf Beceri Temelli Etkinlik
P. 33
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü MATEMATİK 11 22
Doğrunun Analitik İncelenmesi Kazanım: 11.2.1.1. Analitik düzlemde iki nokta arasındaki uzaklığı veren bağıntıyı elde ederek problem çözer.
Alan Becerileri: Muhakeme, ilişkilendirme, modelleme Genel Beceriler: Akıl yürütme, yaratıcı düşünme ve inovasyon
Etkinlik İsmi ÇILGIN ROBOTLAR 20 dk.
Amacı Analitik düzlemde iki nokta arasındaki uzaklığı bulabilme ve problem çözebilme. Bireysel
Alican ve Berkecan TÜBİTAK Bilim Fuarı için hazırladıkları “Ya-
pay Zekâya Sahip Robot Projesi”nde isimlerinin baş harflerinden
esinlenerek A ve B adını verdikleri robotları tasarlamışlardır. Ro-
botlar, kumandasındaki 0 dan 9 a kadar olan rakamlar ve K, G,
D ve B yön tuşlarıyla hareket edebilmektedir. Yaptıkları programa
göre hareket tuşlarının aktif olması için kumandaya önce bir sayı
girmeleri gerekmektedir. Girdikleri sayı asal ise kendisine eşit ya
da kendisinden küçük olan asal sayı adedi kadar, asal sayı değil
ise kendisinden küçük asal sayı adedi kadar yön tuşuna basabili-
yorlar. Kumandaya 12 yazıldığında {2, 3, 5, 7, 11} kümesinin ele-
man sayısı kadar yani 5 defa, 7 yazıldığında {2, 3, 5, 7} kümesinin
eleman sayısı kadar yani 4 defa yön tuşuna basılabilmektedir. Ör-
neğin 14KKDGBB komutu; robotu 2 birim yukarı, 1 birim sağa, 1
birim aşağı ve 2 birim sola hareket ettirmektedir. Robot, komutu
verilen hareketlerin sonunda durmaktadır.
Robotların koordinat düzlemindeki konumları aşağıda verilen
görseldeki gibidir. Alican'ın robotu olan A koordinat düzleminde
(2,3) noktasındadır. Robotların birim karelerdeki çizgiler üzerinde
sola, sağa, aşağıya ve yukarıya hareket edebildiği ve hareketini bi-
rim karelerin köşelerinde başlayıp bitirdiği bilinmektedir.
B
A
31