Page 35 - Matematik 11. Sınıf Beceri Temelli Etkinlik
P. 35
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü MATEMATİK 11 23
Doğrunun Analitik İncelenmesi Kazanım: 11.2.1.2. Bir doğru parçasını belli bir oranda (içten veya dıştan) bölen noktanın koordinatlarını hesaplar.
Alan Becerileri: Muhakeme, modelleme Genel Beceriler: Karar verme, problem çözme
Etkinlik İsmi METROYU TAKİP EDİYORUM 20 dk.
Amacı Günlük yaşam problemlerinde bir doğru parçasını belli bir oranda (içten veya dıştan) bölen noktaların koor- Bireysel
dinatlarını belirleyebilme ve orta noktalarının koordinatlarını belirlemeye yönelik uygulamalar yapabilme.
M
1. Yön
2. Yön
M
Bir şehirde belli bir güzergâhta bulunan doğrusal metro hattı üzerinde sefer yapmakta olan tren-
lerle ilgili olarak
1. M sembolü, metro trenlerinin hat üzerindeki ilk veya son durağını göstermektedir.
2. Trenler 1. yön ve 2. yön şeklinde farklı yönlerdeki ray hattı üzerinde, birbirine eşit ve sabit bir
hızla hareket etmektedir.
3. Trenlerin konumu 1.Tablo'da olduğu gibi bilgisayar veri tabanına her dakika kaydedilmekte
ve eş zamanlı olarak ekrandaki koordinat eksenine doğrusal çizgi üzerinde noktaların hareketi
hâlinde yukarıda yer alan görseldeki gibi yansıtılmaktadır (Duraklarda bekleme yapılırken
geçirilen zaman dikkate alınmayacaktır).
1. Tablo
Yön Zaman Koordinat Yön Zaman Koordinat
10.00 (a,b) 10.00 (e,f)
1 2
10.01 (c,d) 10.01 (k,l)
Verilen bilgilere göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
,
1. Farklı raylar üzerinde, karşılıklı olarak A (6,4) ve B ( 2-- ) 4 noktalarından birbirlerine doğru hare-
kete başlayan trenlerin koordinat düzleminin hangi noktasında karşılaşacağını bulunuz.
2. 1. yön istikametinde harekete başlayan tren, hareketinden t dakika sonra (4,2) noktasında, 4t dakika
sonra (,1 - ) 1 noktasında olduğuna göre 2t dakika sonra trenin hangi konumda olacağını bulunuz.
3. 2. Tablo'da verilenlere göre saat 08.27 iken trenin bulunduğu noktanın koordinatlarını bulunuz.
2. Tablo
Yön Zaman Koordinat
08.20 (−8,−10)
2 08.24 (0,−2)
08.27 (...,...)
33
Hazırlayan: Süleyman DOĞAN