Page 46 - Matematik 11. Sınıf Beceri Temelli Etkinlik
P. 46

34        MATEMATİK 11                                      Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


          İkinci Dereceden Fonksiyonlar ve Grafikleri  Kazanım: 11.3.2.1. İkinci dereceden bir değişkenli fonksiyonun grafiğini çizerek yorumlar.
          Alan Becerileri: İlişkilendirme  Genel Beceriler: Problem çözme, modelleme
          Etkinlik İsmi                    DENİZDEKİ DOSTLARIMIZ                             20 dk.

          Amacı      Fonksiyonun grafiğinin tepe noktasını, eksenleri kestiği noktaları ve simetri eksenini bulabilme. Fonksiyonun
                     grafiğinin tepe noktası ile fonksiyonun en küçük ya da en büyük değerini ilişkilendirebilme veya biri y ekseni   Bireysel
                     üzerinde olmak üzere üç noktası verilen ikinci dereceden fonksiyon oluşturabilme.
                                                          Yunuslar çok zeki olan ve insanlar tarafından
                              T(r,k)
                                                          çok sevilen deniz memelisidir. Çok meraklı
                                                          ve oyuncu olan yunuslar,  insanlarla iletişime
                                                          geçmeye her zaman açıktır.  Birçok yunus türü
                                                          gemileri takip eder, su üzerinden atlar ve hare-
                                                          ketlerini senkronize eder. Yunuslar havada yük-
                                                          selirken kendi ekseni etrafında dönerek parabol
                                                          şeklinde bir yol izler.
                                                          (Yunusların boyu çözümde önemsenmeyecek-
                                                          tir.)

                              1. Görsel
          Verilen bilgilere göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.

          1. a) 1. Görsel'deki gibi modellenen, sudan atlayan yunusun sudan yüksekliğinin zamana (saniye) bağlı
                                                           1 2
               değişimini metre cinsinden veren yol  ht =-  4  t +  t 4  ile ifade edildiğine göre yunusun su
                                                    ^ h
               üzerinde en fazla kaç metre yükseğe sıçrayabileceğini bulunuz.
             b) Yunus'un sudan çıktığı andan itibaren havada  kaç saniye kalacağını bulunuz.









          2.
                                               C




                                                2m


                                        A  1m  O         3m          B



                                                    2. Görsel
             a) Yunus; bir diğer atlayışında 2. Görsel'deki gibi atlama direğine 1 metre kala sudan çıkarak yerden
               2 metre yükseklikteki halkanın içinden geçip direkten 3 metre uzakta tekrar suya girmiştir. Atla-
               ma direği y ekseni, su yüzeyi x ekseni olarak kabul edildiğinde yunusun izlediği parabol şeklindeki
               yolu metre cinsinden ifade eden fonksiyonu yazınız.
                                                                                                  1
             b) Yunusun en yüksek noktaya ulaşıp bu noktadan alçalmaya başladıktan sonra yatay olarak   2
                metre yol aldığı an sudan yüksekliğinin kaç metre olduğunu bulunuz.








          44
                                                                                Hazırlayan: İsmail Hakkı ÜSTÜNEL
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51