Page 98 - Matematik 11. Sınıf Beceri Temelli Etkinlik
P. 98

76         MATEMATİK 11                                      Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


          Deneysel ve Teorik Olasılık  Kazanım: 11.7.2.1. Deneysel olasılık ile teorik olasılığı ilişkilendirir.
          Alan Becerileri: Muhakeme  Genel Beceriler: Problem çözme, eleştirel düşünme
          Etkinlik İsmi                         BUL BAKALIM!                                  40 dk.
          Amacı      Farklı etkinliklerle deneysel ve teorik olasılığı ilişkilendirme ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.   Grup

          Bir sınıftaki öğrenciler üçerli gruplara ayrılarak bir
          oyun oynamaya  karar  vermişlerdir.  Üç kişiden  biri
          yarışmacı, biri moderatör ve biri de kayıt tutucu ro-
          lünü üstlenir. Oyun için üç adet karton bardak ve bu
          bardaklardan birinin içine saklanabilecek silgi veya
          kalemtıraş gibi bir nesne gerekmektedir. Moderatör,
          yarışmacıdan arkasını dönmesini isteyerek yarışmacı
          görmeden üç bardaktan birinin altına bir nesne ko-
          yar. Daha sonra yarışmacı nesnenin içinde bulunduğunu düşündüğü bir bardağı işaret eder. Modera-
          tör, nesnenin içinde olmadığını bildiği boş bir bardağı çevirir. Yarışmacıya kalan 2 bardaktan seçimini
          değiştirip değiştirmeyeceğini sorar. Yarışmacının kararından sonra moderatör, nesneyi hangi barda-
          ğın altına gizlediğini gösterir. Kayıt tutucu sonuçları tabloya kaydeder. Daha sonra kendi aralarında
          rolleri değiştirerek aynı şekilde oyuna devam ederler.
          Yukarıda açıklanan oyunu siz de sınıfınızda üçerli gruplara ayrılarak 10 ar defa oynayınız. Sonuçları
          aşağıdaki tabloya kaydediniz.
                               Fikrini Değiştirmediği Durum           Fikrini Değiştirdiği Durum
                               Kazandı            Kaybetti           Kazandı            Kaybetti
          1. Ekip
          2. Ekip
          3. Ekip
          4. Ekip
          5. Ekip
          6. Ekip
          7. Ekip
          8. Ekip
          9. Ekip
          10. Ekip
          Verilen oyunu oynadıktan sonra elde ettiğiniz verilere göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.


          1. Oynadığınız oyunda yarışmacının nesneyi bulabilmesinin teorik olasılığını kendi verilerinizden
             bağımsız olarak hesaplayınız.



          2. Tablo'daki verilere göre yarışmacıların saklanan nesnenin yerini bulma ve bulamama olasılığını fik-
             rini değiştirdiği ve değiştirmediği durum için oynanan 100 oyun üzerinden ayrı ayrı hesaplayınız.


          3. Yarışmacıya fikrini değiştirmesini mi yoksa değiştirmemesini mi tavsiye ederdiniz? Nedenleriyle
             açıklayınız.


          4. Bu yarışmanın GeoGebra dinamik yazılım programında 1000 kez oynanacak şekilde simülasyonu-
             nu yaparak elde ettiğiniz verileri kendi verilerinizle karşılaştırınız.




          96
                                                                                   Hazırlayan: Yasemin YARDIM
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103