Page 137 - Biyoloji - 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 137

63        BİYOLOJİ 12                                     Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



           4.  Bitkilerde görülen tropizma ve nasti hareketlerinin oluşumunu sağlayan hücresel faaliyetleri nasıl
             açıklarsınız?




                                                                                                                            1. Yönerge  Bitki hareketleri ile ilgili aşağıdaki metni ve deneyi inceleyerek soruları cevaplayınız.


                                                                                                                            Bitkiler, diğer canlılarda olduğu gibi yaşamlarını devam ettirebilmek için çevrelerini tanımak ve algı-
                                                                                                                            lamak zorundadır. Hayvanlar gibi yer değiştirme hareketi yapamazlar fakat kendi durumlarını değiş-
           5.  Sucul kese otu en hızlı etçil bitkidir. Av, keselerdeki uyarıcı kıllara doğru ilerlerken tuzak kapısı o      tirebilirler. Bitki dokularında çeşitli çevre uyarılarının meydana getirdiği hareket; uyarıların algılan-
             kadar hızlı açılır ki basınçtaki değişiklik avın keselere doğru çekilerek içeride kalmasını sağlar. Bu         ması, uyarının iletimi ve algılanan uyarıya fizyolojik cevabın verilmesi şeklinde gerçekleşir. Bitkiler
             canlının avını yakalamada gösterdiği hareket çeşidinin adı nedir?                                              tropizma ve nasti hareketleri ile durum değiştirir.










           6.  Fototropizma üzerindeki yapılan ilk deneyler: Sadece koleoptilin ucu ışığı algılayabilir ancak kıv-
             rılma uçtan belirli bir uzaklıkta oluşur. Bir sinyal çeşidinin, uçtan aşağıya taşınması gerekir. Sinyal,
             geçirgen bir engelden (jelatin blok) geçebilir, fakat katı bir engelden (mika) geçemez. Bu durum,
             fototropizma sinyalinin taşınabilir bir kimyasal olduğunu göstermektedir.
                                                                                                                                         1                      2                      3

                                              Koleopt l n ı ık
                                              almayan tarafı                                                                Bitkinin kimyasal maddelere yaklaşması veya kimyasal maddelerden uzaklaşmasını (kemotropizmayı)
                  Koleopt l n ı ık                                                                                          öğrencilerine kavratmak isteyen bir biyoloji öğretmeni aşağıdaki deneyi yapmıştır.
                    alan tarafı                                                                                             Biyoloji öğretmeni üç adet özdeş büyüklükte yaprak güzeli bitkisini numaralandırmıştır. 1 numaralı

                  I ık                                                                                                      saksıyı kontrol grubu olarak belirlemiş ve oda şartlarına bırakmıştır. 2 numaralı saksıdaki toprağın
                                                                                                                            bir tarafına derin bir şekilde kaya tuzunu gömerek tuzun yerini işaretlemiştir. 3 numaralı saksıdaki
                                                                                                                            toprağın da bir tarafına derin bir şekilde gübreyi gömerek gübrenin yerini işaretlemiştir. Daha sonra
                                                                                                                            bir ay boyunca bu bitkileri düzenli olarak sulamıştır.
                                                                                                                            Bir ay sonunda numaralandırılan bitki köklerinin yukarıda verilen görsellerdeki gibi olduğunu göz-
                                                                                                                            lemlemiştir.

                                   A          B        C          Ç        D           E
                        Kontrol  Uç         Uç,       Uç,       Ka de, opak   Uç,    Uç, m ka                               1.  Bitkilerin köklerinde görülen farklılıkların sebebini açıklayınız.
                                 uzakla -   b r  apka  le  ı ık geç ren  b r koruyucu   jelat n blok   le b rb r nden
                                 tırılmı    örtülmü   b r  apka  le   le örtülmü    le ayrılmı   ayrılmı
                                                      örtülmü
                                         Darw n ve Darw n (1880)         Boysen - Jensen (1913)

             Yukarıdaki şekilde gördüğünüz deneyde oksin hormonunun ışığa bağlı olarak koleoptil üzerindeki
             etkisi ve değişimleri izlenmektedir. Bu resimden yararlanarak harflerle (A, B, C, Ç, D, E) belirtilen
             yönelim ve değişimler hakkında görüşlerinizi belirtiniz.                                                       2.  Pozitif kemotropizma ve negatif kemotropizma nedir? Yapılan deneyde pozitif ve negatif kemotro-
                                                                                                                               pizma görülmüş müdür? Kısaca açıklayınız.












          136
                                                                                    Hazırlayan: Mustafa ERGÜL
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142