Page 139 - Biyoloji - 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 139
64 BİYOLOJİ 12 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
2. Yönerge Aşağıdaki soruları ön bilgilerinizden faydalanarak cevaplayınız.
3. Bitkilerdeki diğer tropizma hareketlerini gözlemlemek için farklı deneyler tasarlanmış ve bu de-
neyler sonucunda bitkilerin aşağıdaki görsellerde görülen duruma dönüştüğü gözlenmiştir. Yapılan
deneylerin hangi tropizma hareketlerini gösterdiğini belirtip açıklayınız. Yönerge Deney düzenekleri yardımıyla aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Defne ve Emre 12. sınıf öğrencileridir. Proje ödevlerini biyoloji dersinden almışlardır. Defne’nin proje
konusu tropizmayı açıklayan bir deney düzeneği hazırlamak ve bunun sonuçlarını dönem sonunda sı-
nıftaki arkadaşlarıyla paylaşmaktır. Emre ise bitki hareketlerinden olan nasti hareketini gözlemleyecek
ve sonuçlarını arkadaşlarıyla paylaşacaktır. Derste bitki hareketlerini öğrendikten sonra Defne ve Emre
proje ödevleri için çalışmaya başlarlar. Defne, tropizma hareketini gözlemlemek için yulaf bitkisini seç-
miş ve aşağıda verilen deneysel çalışmayı hazırlamıştır.
A B C
I ık
3
5
Su 1 Kontrol 2 Uç kısım I ık geç rmeyen 4 I ık geç ren I ık geç rmeyen 6 Jelat n blokla
Ç D I ık kes l r. ba lık ba lık gövde kısmı ayrılmı uç
Uç kısım Karanlıkta
A kes l p uç kes lm
B
agar bloğa
C konulmu
Ç
D
7 8 9 10
4. Bir biyoloji öğretmeni öğrencilerine akşamsefası bitkisinin çiçeklerinin gündüz kapalı, gece açık M ka le Kes len kısma agar Agar blok b r Kes len uç karanlıkta
durumda olduğunu; küstüm otu bitkisine dokunulduğunda bitkinin yapraklarının kapandığını; la- ayrılmı uç blok konulmu yana konulmu b r yana konulmu
lelerin ise yüksek sıcaklıkta açtığını, düşük sıcaklıkta kapandığını anlatmıştır. Emre ise çalışmalarında çeşitli akşamsefası bitkilerini gece ve gündüz, farklı günlerde ve farklı saatlerde
a) Biyoloji öğretmeninin verdiği bu örnekler ile tropizma hareketleri arasında ne gibi farklılıklar vardır? gözlemlemiş; bitkilerin her iki zaman diliminde de fotoğraflarını çekerek çalışmasına eklemiştir.
Gündüz saat: 15.00 Ak am saat: 22.00 Gündüz saat: 12.00
b) Öğretmenin verdiği örneklerin hangi nasti hareketini ifade ettiğini gerekçelendirerek açıklayınız.
Gündüz saat: 16.00 Ak am saat: 20.00 Ak am saat: 23.00
138
Hazırlayan: Nurdan YAZICI