Page 138 - Biyoloji - 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 138
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü BİYOLOJİ 12 64
3. ÜNİTE > Bitki Biyolojisi Kazanım 12.3.1.3. Bitki hareketlerini gözlemleyebileceği kontrollü deney yapar.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi
Etkinlik İsmi BİTKİ HAREKETLERİ 25 dk.
Amacı Bitki hareketlerini deney üzerinden analiz edebilme. Bireysel
1. Yönerge Bitki hareketleri ile ilgili aşağıdaki metni ve deneyi inceleyerek soruları cevaplayınız.
Bitkiler, diğer canlılarda olduğu gibi yaşamlarını devam ettirebilmek için çevrelerini tanımak ve algı-
lamak zorundadır. Hayvanlar gibi yer değiştirme hareketi yapamazlar fakat kendi durumlarını değiş-
tirebilirler. Bitki dokularında çeşitli çevre uyarılarının meydana getirdiği hareket; uyarıların algılan-
ması, uyarının iletimi ve algılanan uyarıya fizyolojik cevabın verilmesi şeklinde gerçekleşir. Bitkiler
tropizma ve nasti hareketleri ile durum değiştirir.
1 2 3
Bitkinin kimyasal maddelere yaklaşması veya kimyasal maddelerden uzaklaşmasını (kemotropizmayı)
öğrencilerine kavratmak isteyen bir biyoloji öğretmeni aşağıdaki deneyi yapmıştır.
Biyoloji öğretmeni üç adet özdeş büyüklükte yaprak güzeli bitkisini numaralandırmıştır. 1 numaralı
saksıyı kontrol grubu olarak belirlemiş ve oda şartlarına bırakmıştır. 2 numaralı saksıdaki toprağın
bir tarafına derin bir şekilde kaya tuzunu gömerek tuzun yerini işaretlemiştir. 3 numaralı saksıdaki
toprağın da bir tarafına derin bir şekilde gübreyi gömerek gübrenin yerini işaretlemiştir. Daha sonra
bir ay boyunca bu bitkileri düzenli olarak sulamıştır.
Bir ay sonunda numaralandırılan bitki köklerinin yukarıda verilen görsellerdeki gibi olduğunu göz-
lemlemiştir.
1. Bitkilerin köklerinde görülen farklılıkların sebebini açıklayınız.
2. Pozitif kemotropizma ve negatif kemotropizma nedir? Yapılan deneyde pozitif ve negatif kemotro-
pizma görülmüş müdür? Kısaca açıklayınız.
137