Page 146 - Biyoloji - 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 146
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü BİYOLOJİ 12 68
3. ÜNİTE > Bitki Biyolojisi Kazanım 12.3.2.1. Köklerde su ve mineral emilimini açıklar.
Genel Beceriler: Karar Verme Becerisi Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi
Etkinlik İsmi İTTİFAKLAR: BİTKİLER VE MİKROSİMBİYOTLARI 40 dk.
Amacı Kökte su ve minerallerin emilim yöntemleri hakkında çizim yaparak çıkarımda bulunabilme. Bireysel
1. Yönerge Kökte su ve minerallerin emilimi ile ilgili aşağıdaki görseli inceleyerek 1, 2 ve 3. soruları cevaplayınız.
Kök em c tüy
Korteks 1. yol
Endoderm s
Ep derm s
2. yol
Ks lem Kaspar er d
Per skl
Görsel 1: Köklerde su ve minerallerin emilimi ve ksileme taşınma yolları
1. Kökten su ve minerallerin emilimini oyunlaştıran Berkecan, dikotil bir bitkinin kök enine kesitini
kartona çizer. Sınıfta arkadaşlarına, “Bir su molekülü olduğunuzu düşünün, ksileme gidiş için iki
yol var. Birinci yol, topraktan kök ile emilen su ilk olarak hücreler arası alana sızar. Apoplast adı
verilen bu boşluklarla su, bitki dokularına taşınır. İkinci yol olan simplastta, su bir hücreden diğer
bir hücreye geçerek taşınır.” der. Sınıf arkadaşı Umut’a mavi kalem, Yiğit‘e de siyah kalemi verir. İki
arkadaşının da görseli çizerken geçtiği yapıların adını sesli söylemesini ister. Buna göre Umut ve
Yiğit hangi yapılardan geçmişlerdir?
2. Su moleküllerinin en hızlı ilerlediği yol hangisidir? Nedenini açıklayınız.
3. Endodermisteki kaspari şeridinin su moleküllerinin hücreler arası boşluktan ilerlemesine izin ver-
memesinin nedeni nedir?
145