Page 150 - Biyoloji - 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 150

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                           BİYOLOJİ 12      70

             3. ÜNİTE > Bitki Biyolojisi  Kazanım 12.3.2.2. Bitkilerde su ve mineral taşınma mekanizmasını açıklar.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi
             Etkinlik İsmi                      FİZYOLOJİK KURAKLIK                              40 dk.

             Amacı      Suyun taşınmasında; kohezyon gerilim teorisi, kök basıncı, adhezyon ve gutasyon olaylarını açıklayabilme.  Bireysel
             1. Yönerge  Aşağıdaki metinden faydalanarak soruları cevaplayınız.


            Su, tüm canlılarda olduğu gibi bitkilerde de hemen hemen bütün yaşamsal faaliyetler için gerekli inor-
            ganik bir maddedir. Bitkilerin ihtiyaç duydukları suyu topraktan kökleri ile alamamaları kuraklık ola-
            rak adlandırılır. Kuraklık durumunda bitkilerde stres meydana gelmektedir. Doğal ortamda yeterli yağış
            olmaması, endüstriyel tarımda bitkinin ihtiyaç duyduğu suyun zamanında verilmemesi vb. durumlarda
            öncelikle bitkilerin yapraklarında solgunluk başlar. Kritik bir aşama öncesinde bitki ihtiyaç duyduğu
            suya kavuşursa canlılığını sürdürebilir. Topraktaki taban suyu, bitkinin alamayacağı ölçüde düşük ise
            bitki uçlarından kurumaya başlar ve genellikle bitkide ölüm meydana gelir. Donma, toprağın osmotik
            basıncının yüksek olması gibi bazı durumlarda toprakta su bulunmasına rağmen bitki, suyu topraktan
            kökleriyle alamaz. Buna fizyolojik kuraklık denir.

              1.  Farklı iklimlerde yaşamaya uyum sağlamış muz, dut, çam ve limon ağaçlarında su kaybını önlemeye
                yönelik ne gibi adaptasyonlar geliştirilmiş olabilir?








              2.  Toprağın osmotik basıncının yüksek olması neden kök hücrelerinin su alımını zorlaştırır? Gerekçe-
                nizi belirtiniz.










             2. Yönerge  Deneyi inceleyerek verilen soruları cevaplayınız.

            Bitkilerde suyun kökten yapraklara doğru nasıl taşındığını öğrencilerine göstermek isteyen Kenan Öğ-
            retmen, bir deney yapmaya karar veriyor. Bir deney kabının içine renkli su dolduruyor. İçi su dolu ince
            bir boruyu bu kaba daldırıyor. Borunun üst kısmını görseldeki gibi küçük bir süngere batırıyor. Renkli
            sıvının boruda bir miktar yükseldiğini gözlemliyor. Öğrencilerine çeşitli sorular soruyor.


                                                                 Sünger



                                                                 Kılcal boru




                                                                 Su








                                                                                                   149
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155