Page 149 - Biyoloji - 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 149

69        BİYOLOJİ 12                                     Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



           2.  Bitkide su ve minerallerin taşınma yöntemlerini tartışan iki öğrenciden biri bitkilerin nemli hava-
             larda daha fazla terlemeyle su kaybettiğini iddia ederken diğer öğrenci rüzgârlı havalarda daha çok
             su kaybettiğini iddia etmektedir. Hangi öğrencinin fikrini desteklersiniz? Cevabınızı bir benzetim
             yaparak açıklayınız.
                                                                                                                            1. Yönerge  Aşağıdaki metinden faydalanarak soruları cevaplayınız.


                                                                                                                           Su, tüm canlılarda olduğu gibi bitkilerde de hemen hemen bütün yaşamsal faaliyetler için gerekli inor-
                                                                                                                           ganik bir maddedir. Bitkilerin ihtiyaç duydukları suyu topraktan kökleri ile alamamaları kuraklık ola-
                                                                                                                           rak adlandırılır. Kuraklık durumunda bitkilerde stres meydana gelmektedir. Doğal ortamda yeterli yağış
                                                                                                                           olmaması, endüstriyel tarımda bitkinin ihtiyaç duyduğu suyun zamanında verilmemesi vb. durumlarda
           3.  Kurak ortam ve nemli ortam bitkilerinin kök hücrelerini içerdikleri besin, mineral ve su yoğunluğu          öncelikle bitkilerin yapraklarında solgunluk başlar. Kritik bir aşama öncesinde bitki ihtiyaç duyduğu
             bakımından kıyaslayınız.                                                                                      suya kavuşursa canlılığını sürdürebilir. Topraktaki taban suyu, bitkinin alamayacağı ölçüde düşük ise
                                                                                                                           bitki uçlarından kurumaya başlar ve genellikle bitkide ölüm meydana gelir. Donma, toprağın osmotik
                                                                                                                           basıncının yüksek olması gibi bazı durumlarda toprakta su bulunmasına rağmen bitki, suyu topraktan
                                                                                                                           kökleriyle alamaz. Buna fizyolojik kuraklık denir.

                                                                                                                            1.  Farklı iklimlerde yaşamaya uyum sağlamış muz, dut, çam ve limon ağaçlarında su kaybını önlemeye
                                                                                                                               yönelik ne gibi adaptasyonlar geliştirilmiş olabilir?
           4.  Bir bitkinin kökünde bitkinin besinini emen parazit canlılar çoğalmış, bitki topraktan su almakta zorlan-
             mış ve kurumuştur. Parazitler yüzünden bitkinin kurumasını kök basıncı ile ilişkilendirerek açıklayınız.





                                                                                                                            2.  Toprağın osmotik basıncının yüksek olması neden kök hücrelerinin su alımını zorlaştırır? Gerekçe-
                                                                                                                               nizi belirtiniz.

           5.  Bitkilerde su ve minerallerin taşınmasının anlatıldığı derste biyoloji öğretmeni öğrencilerine “Ksi-
             lem borularının çap büyüklüğü sizce nasıl olmalıdır?” diye bir soru soruyor. Öğrencilerden biri “Öğ-
             retmenim, bitkinin çok miktarda suyu taşıyabilmesi için suyun taşındığı ksilem borularının çapının
             büyük olması gerekmektedir.” cevabını veriyor. Öğretmen ise “Hayır, ksilem boruları saç telinden
             çok daha incedir.” cevabını veriyor. Ksilem borularının neden çok ince olması gerektiğini adhezyon
             kuvveti ile ilişkilendirerek açıklayınız.                                                                      2. Yönerge  Deneyi inceleyerek verilen soruları cevaplayınız.


                                                                                                                           Bitkilerde suyun kökten yapraklara doğru nasıl taşındığını öğrencilerine göstermek isteyen Kenan Öğ-
                                                                                                                           retmen, bir deney yapmaya karar veriyor. Bir deney kabının içine renkli su dolduruyor. İçi su dolu ince
                                                                                                                           bir boruyu bu kaba daldırıyor. Borunun üst kısmını görseldeki gibi küçük bir süngere batırıyor. Renkli
                                                                                                                           sıvının boruda bir miktar yükseldiğini gözlemliyor. Öğrencilerine çeşitli sorular soruyor.
           6.  “Bitkilerde suyun taşınması için hücrelerin ATP harcaması şarttır.” görüşüne katılıyor musunuz? Nede-
             nini belirtiniz.
                                                                                                                                                                                Sünger



                                                                                                                                                                                Kılcal boru


           7.  Toprağa yoğun tuzlu su dökülmesi bitkinin kurumasına sebep olur mu? Gerekçesiyle açıklayınız.
                                                                                                                                                                                Su








          148
                                                                                     Hazırlayan: Mehmet BİLEN
   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154