Page 110 - 12. Sınıf Matematik Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 110

79        MATEMATİK 12                                      Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


          Belirli İntegral ve Uygulamaları  Kazanım: 12.6.2.1. Bir fonksiyonun grafiği ile x ekseni arasında kalan sınırlı bölgenin alanını Riemann
                                  toplamı yardımıyla yaklaşık olarak hesaplar.
          Alan Becerileri: İlişkilendirme  Genel Beceriler: Problem çözme
          Etkinlik İsmi                          MARANGOZ                                    20 dk.
          Amacı      Bir fonksiyonun grafiği ile x ekseni arasında kalan sınırlı bölgenin alanını Riemann toplamı  Bireysel
                     yardımıyla yaklaşık olarak hesaplayabilme.

                                                        Bir marangoz, tahtadan oyacağı bir iş için çizdiği
            y                                   g
                                                                                     3
                                                        tasarımı 1. Şekil'deki gibi  gx =  x -  x 8  2  + 23 x - 6  ,
                                                                               ^h
                                                                3
                                                         fx =  x -  x 8  2  + 23 x - 16  kuralı ile verilen g ve f
                                                          ^h
                                                    f   fonksiyonlarının grafikleri ile x = 1 ve x = 5 doğruları
                                                        arasında kalan mavi bölge şeklinde modellemiş ve ya-
                                                        zıcıdan aldığı çıktıyı analitik düzlemin x ekseninde 1
            0                                           br 1 cm ye, y ekseninde ise 10 br 1 cm ye denk gelecek
          –6        1                             5  x  şekilde sunta blok üzerine yapıştırmıştır.
          –16

                             1. Şekil




                                                        Sonra 2. Şekil'deki gibi x = 1 ile x = 5 arasını her aralık
            y                                   g       birer cm olacak şekilde bölerek yüksekliği g(2), g(3),
                                                        g(4) ve g(5) olan dikdörtgenler oluşturmuş ve bu dik-
                                                    f   dörtgenlerin dışında kalan bölgeyi kesip çıkarmıştır.




            0
          –6        1       2      3      4       5  x
          –16

                             2. Şekil





                                                        2. Şekil'deki tahta parçasını elde ettikten sonra f fonk-
            y                                   g       siyonunun  altında kalan bölgede 3. Şekil'deki gibi
                                                        dikdörtgenler oluşturmuş ve o  bölgeleri keserek çıkar-
                                                    f   mıştır.




            0
          –6        1       2      3      4       5  x
          –16


                             3. Şekil













          108
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115