Page 214 - Matematik 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 214

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                       MATEMATİK 9        180

             Dik Üçgen ve Trigonometri  Kazanım: 9.4.4.1. Dik üçgende Pisagor teoremini elde ederek problemler çözer.
             Alan Becerileri: Muhakeme, ilişkilendirme  Genel Beceriler: Eleştirel düşünme, bilgi okuryazarlığı
             Etkinlik İsmi                        OYUN ÇUBUKLARI                                 20 dk.
             Amacı      Uzunlukları verilen üç doğru parçasının hangi durumlarda üçgen oluşturduğunu değerlendirebilme, verilen
                        bir üçgene eş ve benzer üçgenler elde edebilme.                          Bireysel
            Aşağıdaki şekilde bir marangozda yeterince uzunluğa sahip üç düz çubuktan birinci çubuk sağdan a cm uzun-
            luklara, ikinci çubuk sağdan b cm uzunluklara ve üçüncü çubuk sağdan c cm uzunluklara ayrılıyor. Birinci çu-
            buktan ayrılan parçalar kırmızıya, ikinci çubuktan ayrılan parçalar sarıya ve üçüncü çubuktan ayrılan parçalar
            maviye boyanarak oyun çubukları elde ediliyor.


















                                          c
            a, b ve c birer tam sayı ve  a 1  b 1  olmak üzere üçgenin kenarları aynı renk çubuklardan oluşmak şartı ile,
               •  3 kırmızı, 1 sarı ve 1 mavi oyun çubuğu uç uca eklendiğinde çubuklar bir ikizkenar üçgen oluşturuyor.
               •  4 kırmızı, 3 sarı ve 1 mavi oyun çubuğu uç uca eklendiğinde bu kez çubuklar bir dik üçgen oluşturuyor.
            Yukarıda verilen bilgilere göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.



             1.  Bu oyun çubuklarının birer tanesi ile üçgen oluşturulup oluşturulamayacağını bulunuz. 1. Tablo'ya
                her bir oyun çubuğunun en az kaç santimetre olabileceğini yazınız.
                1. Tablo
                                          Kırmızı Oyun Çubuğu Sarı Oyun Çubuğu Mavi Oyun Çubuğu
                 Bir tanesinin uzunluğu
                 (cm)


             2.  En az sayıda oyun çubuğu ile aynı renk çubuklar birleştirilerek bir kenar oluşturmak şartıyla her bir
                kenarı farklı renk bir eşkenar üçgen için kullanılan oyun çubuğu sayılarını 2. Tablo'ya yazınız.
                2. Tablo
                                          Kırmızı Oyun Çubuğu Sarı Oyun Çubuğu Mavi Oyun Çubuğu
                 Çubuk sayısı



             3.  Aynı renk çubuklar birleştirilerek bir kenar oluşturmak ve her bir kenarı farklı renk olmak şartıyla
                en az sayıda oyun çubuğu kullanarak 10 kırmızı, 9 sarı ve 3 mavi oyun çubuğu ile oluşturulan üçge-
                ne eş olan üçgeni ve benzer olan üçgeni oluşturunuz. Kullanılan oyun çubukları sayısını 3. Tablo'ya
                yazınız.
                3. Tablo
                                          Kırmızı Oyun Çubuğu Sarı Oyun Çubuğu Mavi Oyun Çubuğu
                 Eş üçgen
                 Benzer üçgen



                                                                                                   213
            Hazırlayan: Volkan YILMAZ
   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219