Page 20 - Biyoloji 9 | 1.Ünite
P. 20
ETKİNLİK
Etkinliğin Amacı
Günlük hayatta kullanılan ve
Etkinlik No. Etkinlik Adı temas edilen maddelerin asit
1.2 Kırmızılahana ile pH tespiti mi baz mı olduğunu tespit
etmek
Araç Gereç
♦ Kırmızılahana ♦ Süzgeç ♦ İçme suyu ♦ Bisturi
♦ Sıcak su ♦ Limon tuzu ♦ Karbonat
♦ Cam kâse ♦ Sirke ♦ Toz sabun
♦ Cam bardak ♦ Bebek şampuanı ♦ Çamaşır deterjanı
Uygulama
♦ Kırmızılahanayı küçük parçalara bölünüz.
♦ Kestiğiniz lahana parçalarını bir cam kâse içine alarak üzerine sıcak su ilave ediniz.
♦ Hazırladığınız karışımı oda sıcaklığına gelinceye kadar bekletiniz.
♦ Suyun renginin zaman geçtikçe koyu mora dönüştüğünü görebilirsiniz.
♦ Karışımı, soğuduktan sonra bir süzgeç yardımıyla süzünüz.
♦ Farklı maddelerin asitlik-bazlık oranını belirlemek için bu çözeltiyi belirteç olarak kullanmaya
başlayabilirsiniz.
Kırmızılahanadan elde edilen belirteç çözeltisinin rengi, pH değerine bağlı olarak değişir
(Görsel 1.27). pH değeri yaklaşık 7 olan belirtecin rengi mordur. pH değerinin düşük yani asitli-
ğin fazla olması durumunda belirtecin rengi kırmızıya döner. pH 7’den daha yüksek ise belirte-
cin rengi mordan maviye, çok daha yüksek ise yeşile döner.
a b
Görsel 1.27: a) Kırmızılahana b) belirteç çözeltisinin (sağda) asit (solda) ve baz (ortada) ile verdiği tepkime
♦ Farklı maddelerin pH’ını belirlemek için önce hazırladığınız belirteç çözeltisinden cam bar-
daklara eşit miktarda koyunuz.
♦ Bardaklara eşit miktarlarda sırasıyla limon tuzu, sirke, bebek şampuanı, içme suyu, karbo-
nat, toz sabun ve çamaşır deterjanı ilave ediniz.
♦ Belirteçlerdeki renk değişimlerini gözlemleyip not alınız.
Sonuçlandırma
1. Bardaklardaki çözeltilerin renk değişimlerine bakarak kullandığınız maddelerden hangileri-
nin asidik hangilerinin bazik olduğunu söyleyebilirsiniz?
2. Maddelerin pH derecelerini daha net ölçebileceğiniz yöntemler nelerdir?
32
Yaşam Bilimi Biyoloji