Page 41 - Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi | 3.Ünite
P. 41

3.5.4. Gümüş Motor


                  İTÜ’den mezun olduktan sonra akademik ça-
               lışmalarına Almanya’da  devam  eden  Necmettin
               Erbakan, Almanların II. Dünya Savaşı sonrasında
               sanayileşmelerine tanıklık etti. Leopard tankların-
               da araştırma başmühendisi olarak çalıştı. Alman-
               ya’daki çalışmaları esnasında, Türkiye Zirai Do-
               natım Kurumunun sipariş verdiği motorları gördü.
               Türkiye’de kullanılan en küçük sulama motorla-
               rının  dahi  ithal  edilmesinden  duyduğu  üzüntü,
               kendisinde Türkiye’nin kendi motorunu yapması     Görsel 3.40: Necmettin Erbakan, Maliye Bakanı Hasan
               gerektiği düşüncesini doğurdu.                         Polatkan’a fabrika hakkında bilgi verirken
                  1956’da genç mühendis Necmettin Erbakan’ın girişimiyle Türkiye’nin ilk yerli motorunu üretmek için
               temeli atılan Gümüş Motor, 20 Mart 1960’ta dönemin Maliye Bakanı Hasan Polatkan tarafından bir motor
               pistonu içerisinde kendisine sunulan makasla açıldı. Şirketin Umum Müdürü Necmettin Erbakan, Hasan
               Polatkan’a 30 bin m lik bir alana kurulu olan fabrikayı gezdirdi (Görsel 3.40) ve açıklamalarda bulundu. 12
                                2
                    2
               bin m lik kapalı saha içerisinde yer alan dökümhane, çelik işleri atölyesi, piston dökümhanesi, modelhane
               ve tecrübe stantlarından oluşan bölümler ziyaret edildi.
                  Türkiye’de 1960 Mart’ında 9 ve 15 PS’lik di-
               zel motorların seri hâlde imal edildiği, 30 PS’lik
               iki  silindirli  motorların  da  imalatına  başlandığı
               yerli bir motor fabrikası vardı. Ülkenin geçimini
               büyük oranda tarımla sağladığı, barajlara bağlı
               sulamanın henüz başlamadığı ve ihtiyacın derin
               kuyu  pompaları  ile  karşılanmaya  çalışıldığı  bu
               dönemde  Gümüş  Motor, Türk  çiftçisinin  yanın-
               da  oldu.  Derin  kuyu  pompaları  üreterek  büyük
               bir ihtiyacı giderdi ve Devlet Su İşlerinin verdiği
               siparişleri karşıladı.
                  Gümüş Motor’un (Görsel 3.41) diğer bir özel-        Görsel 3.41: Gümüş Motor Fabrikası
               liği  de  kuruluşunda  öz  kaynaklardan  yararla-
               nılmış olmasıydı. Türkiye’nin 1956-1960 yılları arasında içerisinde bulunduğu ekonomik bunalıma ve
               TL’nin dolar karşısında yaklaşık üç kat değer kaybetmesine rağmen bu konuda taviz verilmemişti. Gü-
               müş Motor’un ülkede ortaya çıkardığı sanayileşme düşüncesi Türkiye’nin bir ziraat memleketi olarak
               kalmasını isteyen kesimleri rahatsız etti. Gelirlerini ithalat yoluyla karşılayan çevreler mevcut durumla-
               rını korumak istemişler, millî bir sanayinin kurulmasına özellikle de otomotiv endüstrisine karşı çıkmış-
               lardı. Çünkü yerli bir sanayinin hayat bulması, ithalat kotalarının buna göre planlanması onların yüksek
               kârlardan mahrum olmalarına neden olacaktı.
                  Motor sanayisi, diğer yerli sanayi kolları gibi devlet tarafından korunamadığı için gelişemedi ve Gümüş
               Motor ithalat yapan büyük firmalarla karşı karşıya geldi. 1961’de Yeni İstanbul gazetesinde on beş gün
               boyunca devam eden mülakatlar serisinde “Türkiye’de bir otomobil sanayisi kurulabilir mi?” sorusunun
               cevabı arandı. Bir tarafta piyasada müşterilerin taleplerini alıp kotalara göre yurt dışından ithalat yaparak
               büyük kârlar elde eden ithalatçılar diğer tarafta sayıları az da olsa zora talip olmuş, üretimi ve ülkenin kal-
               kınmasını gaye edinmiş insanlar vardı. İthalatçılar ülkenin ziraat memleketi olarak kalmasından ve ithalatın
               devam etmesinden yanaydılar. Çünkü onlar için kolayca para kazandıkları bu düzenin sürmesi için Gümüş
               Motor sonlandırılmalıydı. Gümüş Motor’un batırılması için ithal motorlar birkaç yıl büyük zararlar göze
               alınarak piyasaya yok pahasına sürüldü. 1964’te belli çevreler tarafından fabrikanın zor durumda olduğu
               havası oluşturulunca hisselerin satılması gündeme geldi. Gümüş Motor’un hissedarlarından olan Şeker
               Şirketi, tüccarlardan hisseleri %75 değeriyle topladı. Şeker Şirketi hisselerin çoğuna sahip olunca Necmet-
               tin Erbakan, fabrika  genel müdürlüğünden uzaklaştırıldı. Gümüş Motor artık Pancar Ekici Kooperatiflerinin
               söz sahibi olduğu bir firma oldu ve  adı “Pancar Motor” olarak değiştirildi.



                                                           133
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46