Page 35 - Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi | 4.Ünite
P. 35

uzanan toprakların Anadolu’nun tabii uzantı-
                sı olduğunu, dolayısıyla Türk kıyılarına yakın            KITA SAHANLIĞI
                adaların Türk kıta sahanlığı içinde bulundu-
                ğunu, Yunan kıta sahanlığına girmediğini bil-
                dirdi. Kıta sahanlığı konusunda Türk-Yunan       Deniz  dibi,  sahilden  itibaren  açık  denize
                çatışması bu şekilde başlamış oldu.           doğru  uzanırken  muayyen  bir  derinliğe  indik-
                   Yunanistan,  kıta  sahanlığı  konusundaki   ten sonra aniden keskin bir yamaç hâlini alarak
                tezini  1958’de  Cenevre’de  imzalanmış  Kıta   büyük  derinliklere  ulaşmaktadır.  Kıyı  ülkenin
                Sahanlığı  Konvansiyonu’na  dayandırmak-      kara  sınırlarının  denizin  altında  devam  eden
                taydı. Türkiye, bu antlaşmayı imzalamadığını   doğal uzantısı kıta sahanlığı olarak adlandı-
                belirterek anlaşmazlığın milletlerarası hukuk   rılır.  Kıta  sahanlığı,  devletler  hukukunda  bir
                kurallarına göre müzakere ile çözümlenme-     devletin açık denizler üzerinde haklarının hatta
                sini istedi. 1975’te iki ülke başbakanları De-  egemenliğinin tespitinde en önemli kıstastır.
                mirel  ve  Karamanlis,  Brüksel’de  bir  araya   Türkiye ile Yunanistan arasında kıta sahan-
                geldi. İki Başbakan meselenin Milletlerarası   lığı Lozan’da 3 mil, 1936’da 6 mil olarak be-
                Adalet Divanına götürülmesi için anlaştı.     lirlenmiştir.  Yunanistan,  kara  sularını  12  mile
                   1976 yılı başında Sismik-I’in Ege’ye açıl-  çıkarmak istemektedir. Bu, Türkiye açısından
                ması iki devleti karşı karşıya getirdi. Bu olay-  kabul  edilebilir  bir  durum  değildir.  Kara  sula-
                dan  sonra  Yunanistan  ile  Türkiye,  konuyu   rının 12 mile çıkarılması Ege Denizi’ni Yunan
                İsviçre’nin başkenti Bern’de görüştü. İki ülke   gölü hâline getirecektir.
                arasında 1976’da Bern Deklarasyonu imza-
                landı.  Bu  deklarasyona  göre  müzakereler
                samimiyet ve iyi niyet çerçevesinde yürütüle-
                cekti. Görüşmeler, tam bir gizlilik taşıyacaktı.
                Taraflar, müzakereler süresince Ege’de kıta
                sahanlığı  (Görsel  4.29)  konusunda  hiçbir          Kıta Sahanlığı Mesafesi
                faaliyette  bulunmayacaklardı.  Görüşmeleri                                  200 m        Deniz
                engelleyecek ve birbirlerini küçük düşürecek   Ana Kara
                bütün girişim ve tutumlardan kaçınacaklardı.
                Türkiye ile Yunanistan arasındaki kıta sahan-
                lığı meselesi, günümüzde de devam etmek-
                tedir.
                                                                Görsel 4.29: Kıta sahanlığı hesaplaması (Temsilî)

                  FIR Hattı Sorunu

                  Türk Yunan ilişkilerinde Ege anlaşmazlığı-
               na 1974’te dâhil olan diğer bir konu ise “Ege
               Denizi üzerindeki sivil havacılığın güvenli ola-
               rak  yürütülmesini  sağlayacak  yükümlülükler”-
               di.  1952’de  İstanbul’da  ICAO  (Uluslararası
               Sivil Havacılık Örgütü) tarafından düzenlenen
               toplantıda alınan kararla Ege’deki FIR sorum-
               luluğu Yunanistan’a verildi. Atina’nın FIR’ı za-
               manla bir hava egemenliği olarak görmesi ve
               bir hudutmuş gibi göstermesi üzerine Türkiye
               (Görsel 4.30), bu hattın değiştirilmesi için ICAO
               nezdinde girişimlerde bulundu fakat bir sonuç
               elde  edemedi. Türkiye’nin  1974’te  gerçekleş-
               tirdiği Kıbrıs Barış Harekâtı da FIR hattı soru-  Görsel 4.30: FIR hattı güvenliğini sağlayan Türk uçakları
               nunda  etkili  oldu.  Ege’deki  mevcut  durumun



                                                           177
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40