Page 30 - Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi | 4.Ünite
P. 30

4.3.4. Kadın Hakları Sorunları                                MOBBING

                  Toplumsal cinsiyet kavramı ilk olarak 1930’lu yıl-
               larda  fizyolojik  cinsiyetin  psikolojik  karakterlerden   1970’li yıllardan sonra gerçekleşen
               farklı  olduğunu  belirtmek  amacıyla  kullanılmıştır.   ekonomik genişleme ve değişim, aşırı
               Toplumsal cinsiyet, 1950’li yıllarda psikoloji bilimin-  rekabet ve kâr elde etme anlayışı dü-
               de  kimlik  olarak  kavramsallaştırılarak  bireyin  kadın   şük  maliyetlerle  rekabeti  gerektirmiş,
               ya da erkek olduğuna dair öz algısı şeklinde tanım-   bu da iş yerinde mobbinge (psikolojik
               lanmıştır. Kadın ve erkeklere yönelik tutum ve davra-  şiddet) uygun bir ortam hazırlamıştır.
               nışlarda, toplumsal cinsiyet rollerinin belirlenmesinde   Mobbing; bireyin kendisini ifade etme-
               aile,  eğitim,  kültürel  ortam  ve  kişilik  etkili  olmuştur.   sini engelleyen saldırılar, sosyal ilişki-
               Cinsiyete dayalı ayrımcılık; fırsatların, kaynakların,   lere  yapılan  saldırılar,  bireyin  sosyal
               ödüllerin cinsiyete göre farklı dağılması şeklinde    itibarına saldırılar, bireyin yaşam ve iş
               ifade edilmektedir. Bireylere iş performanslarına göre   kalitesine saldırılar ve doğrudan sağ-
               değil,  kendilerine  atfedilen  rollere  ve  cinsiyetlerine   lığı etkileyen saldırılar olarak beş ana
               göre davranılarak ayrımcılık yapılması önemli bir so-  grupta toplanmıştır.
               run oluşturmaktadır.
                  Kadınlar hem sosyal hayatta hem çalışma haya-
               tında doğrudan veya dolaylı olarak cinsiyet ayrımcılığına maruz kalmaktadırlar. Bunun en önemli gös-
               tergesi, işlerin kadın işi ve erkek işi olarak gruplandırılmış olmasıdır. Kadınlar, mesleki yönlendirme
               ve işe giriş aşamasında, iş ortamında çalışma esnasında, işten ayrılırken veya çıkarılırken cinsiyete
               dayalı ayrımcılık uygulamaları ile karşı karşıya kalırlar. Kadınlar, sosyal haklarını kullanmada ayrımcı-
               lığa tabi tutulmanın yanında, iş hayatında genellikle mobbinge de maruz kalırlar.

                  4.3.5. Spor, Sanat ve Müziğin Topluma Etkileri


                  1960’lar siyasi ve sosyal açıdan önemli değişikliklerin yaşandığı yıllardı. Bu değişim müzikte rock
               diye anılan müzik türüyle kendini gösterdi. Bu yıllarda rock müzik, kitleler üzerinde diğer sanat tür-
               lerinden daha etkili oldu. Rock müziğin önde gelen isimlerinden biri Bob Dylan’dı [ Bob Dilın (Görsel
               4.23)].  Bob  Dylan  “Blowin  in  the  wind  (Blovin  in  dı
               vind)” adlı şarkısında ırk ayrımını eleştirdi. Bunun ya-
               nında politik ve dinsel konulu şarkılarıyla savaş kar-
               şıtlığını  ortaya  koydu.  Müziğin  toplumu  değiştirecek
               tek  olgu  olduğu  görüşüne  sahip  kolej  ve  üniversite
               gençliği, bu tarzdan büyük oranda etkilendi.
                  1960’larda devreye giren Pop Art, yüksek sana-
               ta ve kurumlarına karşı bir saldırı olarak görüldü. Bu
               sanatın en önemli isimlerinden Andy Warhol’un [Endy
               Vorhol  (Görsel  4.24)]  reklam  imgelerini  barındırdığı      Görsel 4.23: Bob Dylan
               pop  işleri,  sanatın  tüketim  kültürüne  kaymasına  bir
               protesto gibi karşılandı. Warhol, tüketim toplumu için
               tüketilebilir sanat eserleri yaptı. Andy Warhol, “Benim
               resmim, bugün Amerika’nın üzerine inşa edilmiş ol-
               duğu kişiliksiz, kaba ürünlerin ve sakınması olmayan
               maddi nesnelerin ifadesidir. Bizi ayakta tutan yararlı
               fakat dayanıksız simgelerin, alınıp satılan her şeyin
               yansıtılmasıdır.” ifadeleriyle kendi sanatını açıklamış-
               tır. Warhol, sanat yaklaşımıyla bu yıllarda ve sonra-
               sında kitleler üzerinde etkili olmuştur.
                                                                            Görsel 4.24:  Andy Warhol



                                                           172
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35