Page 27 - Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi | 4.Ünite
P. 27
Avrupa’daki tüketim artışıyla bağlantılı olan ihracat fırsatları, Avrupa ülkeleri için daha da dinamik
bir biçimde büyüyen bir ihracat piyasası oluşturdu. Avrupa’nın ekonomik bütünleşme süreci; büyük ve
gümrük tarifesinden muaf, tek bir Avrupa pazarını oluşturdu. Batı Avrupa ülkeleri kendi aralarındaki
ticari faaliyetleri giderek artırdılar.Böylece AET’ye üye ülke ekonomileri için olanak yaratan bir ihracat
patlaması sağlandı.
Uluslararası ticaretin artışı, ülkelerin birbirlerine daha bağımlı hâle gelmesini ve özellikle çok uluslu
şirketlerin çeşitli ülkelerde yayılmasını sağladı.
ETKİNLİK
4.
Bazı Avrupa Ülkelerinin İhracat Hacmi
1913’teki 100 endeksine göre düzenlenmiştir.
100 endeksi: Piyasa ve işlem hacmi açısından en yüksek 100 hisse senedinin performansı-
nı ölçmek için kullanılan temel göstergedir.
Tablo.7: Bazı Avrupa Ülkelerinin İhracat Hacmi
Ülke 1950 1973
Federal Almanya 35 514
Avusturya 32 339
İngiltere 100 242
Fransa 149 922
Hollanda 171 1632
İtalya 127 1619
Norveç 270 1369
Macar Tarihçi Ivan T. Berend, 20. Yüzyıl Avrupa İktisat Tarihi, s.334
Tabloda verilen Avrupa ülkelerinin ihracat hacimlerindeki değişimi yorumlayınız.
4.3.2. ABD’de Irkçılık Karşıtı Hareketler
1960’lı yılların ABD’sinde ırk ayrımcılığının sona erdirilmesi için büyük bir mücadele verilmekteydi. İç
savaş sonrasında köleliğe son verilen ABD’de, 1868 ve 1870 yıllarında anayasada yapılan düzenlemelerle
Afro-Amerikanlara siyasi haklar verilmişti. Ülkenin güneyinde kurulan Ku Klux Klan (Ku Klaks Klan) örgütü,
bu hakların engellenmesi ve Afro-Amerikan vatandaşların baskı altına alınması için çalışmaktaydı.
Irkçılığa karşı savaş, Rosa Parks’ın (Roza Parks) 1955’te Alabama’da bir belediye otobüsünde yerin-
den kalkmamasıyla başladı. Parks, otobüsün siyahilere ayrılmış yerinde oturuyordu. Birkaç beyaz yolcu
ayakta kalmıştı. Yasa gereği beyaz bir yolcu ayakta kalırsa bir Afro-Amerikanın yerinde oturabilirdi. Parks,
169